همشهری آنلاین: تعطیلی دو روزه تهران، دو نشست درباره مدیریت آلودگی هوا را که یکی علمی و دیگری مدیریتی بود به تعطیلی کشاند. بر این اساس، «اولین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا» و همچنین «جلسه مجمع نمایندگان تهران با استاندار برای بررسی آلودگی هوای پایتخت» لغو شد اما جلسه شورای شهر تهران همراه با انتقادات جدی اعضای این شورا نسبت به ضعف‌های مدیریتی در زمینه کنترل آلودگی هوا برگزار شد.

به گزارش همشهری آنلاین، مرتضی تمدن استاندار تهران که اعلام‌کننده تعطیلی سه‌شنبه و چهارشنبه 14 و 15 آذر ماه تهران (به جز بانک‌ها و مراکز درمانی) بود به مهر گفت: «اگر تعطیل نمی‌کردیم فاجعه بزرگی رخ می‌داد.»

یک همایش ملی و یک جلسه مدیریتی درباره مدیریت آلودگی هوا که لغو شدند

در همین حال، حسین طلا، سخنگوی مجمع نمایندگان تهران از لغو جلسه مجمع نمایندگان تهران با استاندار برای بررسی آلودگی هوای پایتخت خبر داد و به ایسنا گفت: به دلیل تعطیلی پایتخت این جلسه لغو شده است.

مهر نیز به نقل از دبیرخانه اولین همایش مدیریت آلودگی هوا و صدا اعلام کرد: بنابر اعلام استانداری تهران، در خصوص تعطیلی کلیه ادارات، مدارس، دانشگاه‌های تهران از جمله دانشگاه صنعتی شریف در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه 14 و 15 آذرماه، اولین همایش ملی مدیریت آلودگی هوا و صدا که قرار بود در روزهای سه شنبه و چهارشنبه 14 و 15 آذرماه 1391  برگزار شود، لغو شد.

آلودگی هوای تهران در حالی یک جلسه مدیریتی و یک همایش ملی که قرار بود با محور مدیریت آلودگی هوا برگزار شوند را لغو کرد که شورای شهر تهران سه‌شنبه 14 آذر ماه تشکیل جلسه داد و در این جلسه، معصومه ابتکار رییس کمیته محیط زیست شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به تعطیلی دو روزه پایتخت و تاثیر منفی آن بر اقتصاد شهروندان تهرانی تاکید کرد: شورای شهر نباید در برابر این موضوع سکوت کند.

بر طبق گزارش ایسنا، ابتکار گفت: معضل آلودگی هوا راه حل دارد، اما مسولان با ادبیاتی از این معضل یاد می‌کنند که گویی این مساله لاینحل است. این در حالیست که بسیاری از کلانشهرهای دنیا از جمله توکیو، آتن و مکزیکوسیتی طی اجرای برنامه‌های مدون و یکپارچه توانسته‌اند آلودگی هوای شهرشان را کاهش دهند.

ابتکار : خبری از اجرای برنامه جامع کاهش آلودگی هوااز سوی دولت نیست

وی با اشاره به تصویب برنامه جامع کاهش آلودگی هوا در سال 78 و اجرای آن تا سال 84 که موجب شد 80 درصد آلودگی خودروها کاهش یابد و سرب از سوخت حذف شود و همین‌طور اقداماتی برای خروج خودروهای گازوییل‌سوز، گفت: تاثیرات اجرای این برنامه در آن سال‌ها در کاهش آلودگی هوای شهر تهران بسیار اثرگذار بود اما متاسفانه از سال 84 به بعد اجرای این برنامه جدی گرفته نشد و حتی نسبت به ورود خودروهای دیزلی هم اقدام شد، در شرایطی که طبق اعلام سازمان جهانی بهداشت آلاینده‌های مربوط به دیزل می‌توانند، سرطان‌زا باشد.

رییس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران یادآور شد: پیش‌نویس بازنگری برنامه جامع کاهش آلودگی هوا تهیه و به تصویب هیات دولت هم رسیده است، اما بنابر اظهارات برخی مسئولان در این امر، خبری از اجرای بندهای این برنامه نیست و اصولا ساز و کار جدی مدیریتی در این باره وجود ندارد.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران نیز در این باره تاکید کرد: باید از دولت و دستگاه‌های مربوطه بخواهیم تا نسبت به اجرای مصوباتی که به تایید و تصویب دولت در خصوص برنامه جامع کاهش آلودگی هوا رسیده است، اقدام کنند.

نامه شورای شهر به دولت و مجلس برای اجرایی شدن برنامه جامع کاهش آلودگی هوا

این گزارش می‌افزاید: اعضای شورا به این نتیجه رسیدند که طی نامه‌ای از دولت و مجلس شورای اسلامی بخواهند که اقداماتی بر اساس مصوبات دولت و شورا در جهت اجرای برنامه جامع بازنگری شده کاهش آلودگی هوا که به تصویب دولت هم رسیده است، انجام شود. همچنین تاکید شود که دولت، راهنمایی و رانندگی و شهرداری تهران نسبت به اقدامات مسوولانه خود اهتمام داشته باشند و نیز پیشنهاد شود تا سازمان محیط زیست نسبت به اصلاح مسایل فنی و صنعتی کارخانه‌های آسفالت موجود در غرب استان تهران که آلاینده‌هایشان با وزش باد به سمت شرق تهران می‌آید، اقداماتی را انجام دهد.

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس: باد و باران آلودگی هوا را مدیریت می‌کنند

گفتنی است، کمال الدین پیرموذن، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس نیز از جمله مسئولانی بود که امروز سه شنبه در قبال ضعف مدیریتی در زمینه آلودگی هوا موضع گرفت و با بیان اینکه فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی مقصر اصلی آلودگی هوا را سازمان محیط زیست کشور می شناسد، به مهر گفت: باد و باران آلودگی هوا را مدیریت می‌کنند.

کد خبر 193366
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز