دوشنبه ۱۳ آذر ۱۳۹۱ - ۰۸:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک متخصص تغذیه و رژم درمانی اظهار داشت: در دوره سالمندی یک سری تغییرات فیزیولوژیک در بدن انسان رخ می‌دهد. مثلاً حساسیت پرزهای چشایی با افزایش سن کم می‌‌شود و سالمندان مزه غذاها را کمتر متوجه می‌شوند. همچنین پرزهای روده کوچک می‌شود و سطح جذب کم می‌شود و در نهایت راندمان جذب مواد در بدن با افزایش سن کاهش می‌یابد.

تغذیه در سالمندی

تیرنگ نیستانی در گفتگو با فارس ادامه داد: تغییراتی در ترکیب شیمیایی بدن ایجاد می‌شود و حتی اگر وزن بدن یک فرد ثابت بماند از میزان بافت‌ ماهیچه‌ای‌ او کاسته شده و به میزان چربی بدن اضافه می‌شود که در نهایت می‌توان گفت سوخت و ساز بدن هم کاهش یافته است.

به گفته این متخصص تغذیه کاهش فعالیت بدنی مانند بازنشستگی و در خانه ماندن می‌تواند کاهش نیاز به مواد غذایی را در پی داشته باشد.

مدیر گروه تحقیقات تغذیه انستیتو تغذیه افزود: احساس تشنگی همگام با افزایش سن ممکن است کم شود و در سالمندی معیار کم آبی بدن تشنگی نیست بلکه سالمند خود باید ملاحظات تغذیه خاصی از جمله میزان مصرف مایعات را رعایت کند.

وی با اشاره به اینکه طعم غذاها باید طوری باشد که سالمند بتواند آن را بخورد اضافه کرد: همچنین مقدار کالری غذا باید در نظر گرفته شود چون نیاز به کالری در سالمندان کاهش می‌یابد ولی جذب مواد غذایی در بدن سالمندان کمتر است و باید ماده غذایی‌ حاوی مواد بیشتر مغذی در نظر گرفته شود.

more توصیه‌های تغذیه‌ای ساده به سالمندان

دانشیار علوم پزشکی شهید بهشتی توجه به سالمندان را از نکات حائز اهمیت دانست و گفت: برخی خانواده‌ها آنقدر سختگیرانه برای سالمندان غذا درست می‌کنند که غذای طبخ شده قابل خوردن نیست و هیچ طعم و مزه‌ای ندارد. باید حد تعادل در غذای سالمند رعایت شود چون سالم‌ترین غذا اگر خورده نشود ارزشی ندارد.

نیستانی تصریح کرد: اثر روانی منع مصرف برخی مواد غذایی روی سالمندان بسیار بیشتر از خوردن غذای نامناسب است و می‌توان برای رعایت جانب احتیاط از یک متخصص تغذیه مشورت گرفت.

کد خبر 193136
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز