یک روز پس از آنکه اعلام شد کاوش‌ها برای تعیین حریم تپه باستانی سیلک انجام می‌شود معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور اعلام کرد که این سازمان اعتقاد ندارد حتما در حریم یک محوطه یا بنای تاریخی مانند سیلک کاشان نباید ساخت‌وساز انجام شود بلکه براساس ضابطه و با حفظ حرمت‌ها می‌توان ساخت‌وساز کرد.

تپه سیلک


براساس آنچه مسعود علویان‌صدر به ایسنا گفت، نظر شهرداری کاشان نیز این بود که حریم سیلک بازنگری شود و تجدید نظر در حریم به مطالعه و پژوهش باستان‌شناسی نیاز دارد که در حال برنامه‌ریزی است.

علویان صدر با تأکید بر اینکه در بازنگری حریم سیلک،‌ امکان کمتر یا بیشتر شدن حریم وجود دارد افزود: نظر شهرداری کاشان این است که شاید در حریم تعیین‌شده در گذشته، دقت لازم رعایت نشده است. به همین دلیل، سازمان میراث فرهنگی این تمهید را درنظر گرفت تا بازنگری انجام شود. هرچند هیچ شکی به تعیین حریم قبلی محوطه سیلک نداریم.

وی با بیان اینکه معمولا حریم از طریق مطالعات مشهود کارشناسی انجام می‌شود‌، گفت: وقتی در یک محوطه، آثاری را پیدا کنیم مکان پیدا شدن آن آثار عرصه و حریم محوطه را مشخص می‌کند. با وجود این احتمال می‌دهیم در آن زمان، فرصت و امکان انجام مطالعات تحقیقی کاملی که بتواند گویای همه‌ جوانب قضیه باشد نبوده است‌ چون گاهی به‌دلیل کمبود زمان برای ثبت محوطه یا بنای تاریخی، نمی‌توان اینگونه مطالعات را انجام داد.

کد خبر 193126

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز