همشهری آنلاین: سرپرست دفتر محیط زیست و توسعه پایدار گفت: برخی صاحب نظران بر این باورند که ارزش اقتصادی تالاب‌ها حدود 10 برابر جنگل‌ها و 200 برابر زمین‌های زراعی است

ارزش اقتصادی تالاب‌ها 10 برابر جنگل‌ها و 200 برابر زمین زراعی

مجید ولدان، در مقاله‌ای که در نشست هم اندیشی علمی - تخصصی تالاب‌ها که روز یکشنبه با حضور محققان و متخصصان محیط زیست در جامعه مهندسان مشاور ایران برگزار شد ارائه کرد افزود: در شرایط کنونی که رشد جمعیت و افزایش تقاضا، گرمایش جهانی و بروز خشکسالی‌های پی در پی، ورود آلاینده‌ها و مواد شیمیایی، روز به روز بر وخامت زیست محیطی کره زمین دامن می‌زند.

وی اظهارداشت: کشور ما نیز که در 50 سال اخیر با یک جهش بزرگ در روند توسعه و بهره برداری از منابع پایه مواجه بوده از این قاعده مستثنی نیست و اکوسیستم‌های طبیعی به ویژه اکوسیستم‌های آبی کشور به شدت تحت تاثیر این شرایط قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه تالاب‌ها یکی از مهمترین اکوسیستم‌های طبیعی است افزود: در فرآیند رشد جمعیت و توسعه اقتصادی کشور، تالاب‌ها نخستین قربانیان بوده‌اند و در حال حاضر بیشتر این اکوسیستم‌ها با بحران‌های جدی زیست محیطی روبه رو بوده و بسیاری از آنها به مرحله نابودی کامل رسیده‌اند.

ولدان معتقد است با توجه به ارزش‌های اکولوژیک و اقتصادی تالاب‌ها در تولید و ذخیره سازی آب‌، غنی سازی سفره‌های آب زیر زمینی، حفظ تنوع زیستی گیاهی و جانوری، مهار سیل و فرسایش، پالایش آب و تولید فرآورده‌های شیلاتی و پرندگان، اقدامات صورت گرفته به منظور حفظ و احیای آنها در کشور، نتایج کاملا مطلوبی به دنبال نداشته است.

وی اظهارداشت: به موازات پیشرفت در فن آوری، روند تخریب در چند دهه اخیر نیز شتاب بیشتری گرفته است که باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد.

وی گفت: ارتقای بهره وری آب هدف مهمی است که کشور ناگزیر باید به سوی آن برود و میزان فعلی را تا 20 سال آینده به دو برابر مقدار فعلی برساند. این چالش نیازمند تدوین قوانین و نهادهای جدید درباره مدیریت آب و ارتقای دانش فنی و تحقیقات فنی و مهندسی کاربردی است.

کد خبر 193123
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز