همشهری آنلاین: عضو شورای گروه کشاورزی مهندسین مشاور پویندگان محیط زیست گفت: حیات حدود 67 درصد پرندگان بومی و مهاجر کشور به تالاب‌ها وابسته است

حیات 67 درصد از پرندگان به تالاب ها وابسته است

به گزارش ایرنا، برهان ریاضی در هم اندیشی علمی - تخصصی تالاب‌ها افزود: جوجه آوری 63 درصد از پرندگان و زمستان گذرانی 77 درصد از پرندگان در تالاب‌ها صورت می‌گیرد و از این رو این اکوسیستم طبیعی در ادامه حیات پرندگان نقش اساسی دارد.

وی اظهار داشت: همه ساله یک تا دو میلیون پرنده کنار آبزی مهاجر در تالاب‌های کشور زمستان گذرانی می‌کنند اگر چه تعداد پرندگان مهاجر به تالاب‌ها در چند سال اخیر کم شده اما همچنان نقش تالاب‌ها در جذب و حیات این پرندگان موثر است.

این استاد دانشگاه ادامه داد: تالاب‌ها بیشترین تنوع زیستی را دارند به گونه‌ای که 15 تا 20 درصد تنوع زیستی هر کشور در تالاب‌های آن است.

وی افزود: از آنجا که ایران بر روی کمربند خشک و نیمه خشک قرار گرفته تالاب‌های موجود در آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است زیرا به عنوان تالاب‌های آب شیرین به حساب می‌آیند که 200 گونه پرنده از 500 گونه پرنده موجود در کشور را در خود جای می‌دهند.

ریاضی با بیان اینکه از نظر کنوانسیون رامسر تالاب‌ها انواع مختلف دارند گفت: تالاب‌های ساحلی - دریایی ، داخلی و انسان ساز تقسیم بندی انواع تالاب‌ها است که تمام آنها در کشور ما وجود دارد.

کنوانسیون رامسر، پیمانی بین المللی در سال ۱۹۷۱ میلادی منعقد شد. نام این پیمان از شهر رامسر در ایران گرفته شده است. این کنوانسیون به منظور حفاظت از تالاب‌ها و پرندگان مهاجر تشکیل شده و کشورهای عضو موظفند از تالاب‌های ثبت شده حفاظت کنند.

این معاهده در ابتدا به امضای نمایندگان ۱۸ کشور شرکت کننده رسید، اما امروزه ۱۶۰ کشور جهان عضو این پیمان هستند.

وی ادامه داد: 270 تالاب مهم در کشور وجود دارد که کریدورهای مهاجرتی پاییزی ، بهاری و به ویژه زمستان گذرانی خوبی برای چند صد گونه پرنده آبزی به حساب می‌آیند.

ریاضی گفت: با وجود اهمیت‌های اکولوژیک ویژه‌ای که تالاب‌های کشور ما دارند ، روند تخریب و ایجاد تغییرات اکولوژیک شدید در آنها از راه‌های گوناگون، سبب از بین رفتن برخی از اکوسیستم‌های حساس تالابی شده همچنین تهدیدی برای انقراض بسیاری از گونه‌های گیاهی و جانوری اندمیک ( بومی ) که به تالاب‌های ایران وابسته‌اند، به حساب می‌آید.

نشست هم اندیشی علمی - تخصصی تالاب‌ها روز یکشنبه با حضور محققان و متخصصان محیط زیست در جامعه مهندسان مشاور ایران برگزار شد.

کد خبر 193119
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز