یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

گروه بین‌الملل: نتیجه شمارش آرای چهاردهمین انتخابات پارلمانی در تاریخ کویت که روز شنبه برگزار شد نشان می‌دهد شیعیان برای نخستین‌بار پیروزی بزرگی در این انتخابات به‌دست آورده‌اند.

کویت

 در حالی شیعیان برای نخستین‌بار پیروز انتخابات شدند که کویتی‌ها امیدوارند اختلافات سیاسی و شکنندگی تعامل دو قوه مجریه و مقننه، پس از این انتخابات پایان یابد و گره از کار فروبسته کشور گشوده شود. به گزارش خبرگزاری فرانسه، پس از برگزاری انتخابات پارلمانی کویت برای انتخاب 50نماینده پارلمان، نتایج اعلام شده نشان داد که شیعیان کویت توانسته‌اند بیش از 34درصد کرسی‌های پارلمان را به‌دست گرفته و شمار کرسی‌های خود را از هفت کرسی به 17کرسی افزایش دهند. بدین‌ترتیب، ترکیب قوه مقننه کویت تغییر یافته و در نتیجه، چالش میان دو قوه مقننه و مجریه رو به کاهش می‌گذارد. در مقابل، احزاب و گروه‌هایی که انتخابات را تحریم کردند، با از دست دادن 19کرسی، تنها توانستند چهار کرسی را از 50کرسی در انتخابات کنونی به‌دست آورند و زنان هم توانستند سه کرسی را کسب کنند.

در این انتخابات، 422هزار و 569نفر واجد شرایط رأی دهی بودند و 307کاندیدا در پنج حوزه انتخابیه به رقابت پرداختند. انتخابات کنونی پارلمان کویت براساس قانون جدید انتخابات برگزار شد که براساس این قانون، هر شهروند کویتی برخلاف قانون سابق به جای حق انتخاب چهار‌کاندیدا، تنها مجاز به انتخاب یک‌کاندیدا شده و هر حوزه انتخابیه، 10 نماینده را به پارلمان می‌فرستد. شیخ صباح الاحمد الجابر الصباح، امیر کویت دو‌ماه پیش دستور اصلاح قانون انتخابات را صادر و تأکید کرد که این اصلاح در راستای صیانت از امنیت ملی کشور و کاستن از قدرت جریان‌های قبیله‌گرا و تبانی‌های انتخاباتی صورت گرفته است.

در پی این اصلاح، گروه‌های منتقد دولت، مردم را به تحریم انتخابات فراخواندند و در همین چارچوب، گروه‌های مخالف شامل لیبرال‌ها و اسلامگرایان تندرو و ملی‌گرا، در انتخابات شرکت نکردند و روز جمعه، یک روز پیش از برگزاری انتخابات، هزاران نفر در پایتخت تظاهرات کردند. دیروز اما پس از پایان برگزاری انتخابات، وزارت اطلاع‌رسانی کویت اعلام کرد که میزان مشارکت در انتخابات بیش از 38درصد بوده و تمامی کاندیداهای پیروز انتخابات مشخص شده‌اند.

این درحالی است که خالد السلطان، از نمایندگان سابق پارلمان که انتخابات کنونی را تحریم کرده، میزان مشارکت در انتخابات را تنها 26.7درصد دانست، اما منبع این میزان مشارکت را اعلام نکرد. این نخستین باری است که در انتخابات کویت، احزاب سیاسی مانند منبر دمکراتیک، فراکسیون کار مردمی و جنبش اسلامگرای قانون اساسی شاخه اخوان‌المسلمین (حدس) به‌علت تحریم، در انتخابات حضور نمی‌یابند.

پارلمان کویت از شش سال گذشته تاکنون، پنج بار منحل شده است. در انتخابات پارلمانی گذشته، مخالفان توانسته بودند اکثریت را به‌دست آورند اما دادگاه قانون اساسی به‌علت رویارویی دو قوه مجریه و مقننه و تبادل اتهامات رشوه‌گیری و تقلب، این انتخابات را در‌ماه ژوئن (تابستان گذشته) لغو کرده و پارلمان سال 2009را بر سر کار آورد. اما این پارلمان هم به‌علت تحریم مخالفان و موافقان دولت، مجددا منحل شد و اکنون انتخابات کنونی برای پایان دادن به بحران رویارویی میان دو قوه مجریه و مقننه برگزار شده است.

کد خبر 193092
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز