یکشنبه ۱۲ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۲۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: بارندگی‌ها و سیل هفته گذشته حیات را به تالاب‌های حله و مندMond این استان که براثر خشکسالی پیوسته با مشکلات جدی روبه رو شده بود، بازگرداند

احیای تالاب حله و مند در استان بوشهر

به گزارش ایرنا، غلامرضا فقیه گفت: خشکسالی چند سال اخیر دراستان بوشهر افزون بر خطر جدی برای حیات وحش و پوشش گیاهی و جنگلی مناطق حفاظت شده مند و حله، ورود پرندگان مهاجر به تالاب‌های این مناطق را نیز کاهش داده بود.

وی گفت: تالاب حله زیستگاه شمار زیادی پرندگان مهاجر آبزی و کنار آبزی است و پوشش گیاهی و جنگلی خوبی نیز دارد که در چند سال اخیر بسیاری از آنها خشک شده بود.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اضافه کرد: بارندگی اخیر در استان بوشهر باعث شد تا همه 20هزار هکتار سطح تالاب از مجموع 46 هزار هکتاری این منطقه حفاظت شده را آب فرا گیرد.

فقیه ادامه داد: بارندگی باعث شده تا زمینه رویش دوباره گونه‌های گیاهی و بوته‌ای و شرایط لازم برای پذیرش پرندگان مهاجر در منطقه حفاظت شده حله فراهم شود.

وی گفت: منطقه حفاظت شده حله زیستگاه انواع پرندگان از جمله مرغابی، چنگر، غاز، درنا، چوب پا، اردک و گونه‌های جانوری گراز، گرگ، شغال و روباه است.

معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر افزود: خشکسالی در منطقه حفاظت شده مند mond نیز مشکلات جدی ایجاد کرده است.

فقیه با اشاره به این که منطقه حفاظت شده مند یکی از زیستگاه‌های مهم آهو در استان بوشهر است گفت: خشکسالی باعث شده بود تا تامین آب و غذا برای آهو در این منطقه به صورت دستی انجام شود.

وی گفت: با وجود تلاش بسیار برای تامین آب و غذای آهوان در منطقه حفاظت شده مند در سال‌های گذشته ، در سرشماری اخیر انجام شده جمعیت این گونه جانوری با کاهش زیادی روبه رو شده است.

فقیه افزود: مساحت منطقه حفاظت شده مند 48 هزار هکتار است که بخشی از آن را تالاب تشکیل می‌دهد.

تالاب حله به عنوان یکی از گنجینه‌های ارزشمند حیات وحش وپرندگان بومی و مهاجر کشور در فاصله ‪ ۱۰‬کیلومتری شمال شرق بوشهر قرار دارد.

تنوع گیاهی، وجود رودخانه حله و نزدیک بودن به سواحل این تالاب را به زیستگاه و چراگاه بسیار غنی برای حیات وحش تبدیل کرده است.

درحاشیه رودخانه و تالاب حله انواع گیاهان آبزی رشد کرده و چراگاه مهمی برای جانواران و پرندگان آبزی و کنار آبزی ایجاد کرده است.

تالاب و منطقه حفاظت شده حله یکی از زیباترین مناظرطبیعی در کناره خلیج فارس را شکل داده و منطقه دیدنی برای گردشگران است.

این تالاب درسال ‪ ۱۳۴۲‬براثر طغیان رودخانه حله بوجود آمد و از آن سال به بعد به عنوان تالاب و منطقه حفاظت شده زیر نظر محیط زیست استان بوشهر قرار گرفت.

کد خبر 192986
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز