شنبه ۱۱ آذر ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۷
۰ نفر

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «محمد(ص)» موفق نبودن برخی آثار سینمایی یا تلویزیونی در انتقال مفاهیم عمیق عاشورا را محصول درک ناکافی از ابعاد این واقعه دانست.

سینما - فیلم روز واقعه

محمد مهدی حیدریان تهیه‌کننده فیلم سینمایی محمد(ص) در این‌باره به سوره سینما گفت: عاشورا شناسنامه شیعه است. عاشورا مرامنامه مسلمانی است و عاشورا میانبری است از خاک به افلاک. لذا قدم نخست، درک درست آن است. وی افزود: از چنین منظری، نقل و شرح و بسط عاشورا به قدر بضاعت هر اهل دانشی و هر صاحب بیانی وظیفه و واجبی عینی می‌شود. لذا نمی‌توان با دانستن و یافتن شیوه مؤثرتر، خلع وظیفه از سایرین کرد. خطابه مخاطب خود را دارد و در شرایط و فضایی بیشتر نوشته و مدد گرفتن از مکتوب، قدرت انتقال و ایجاد فهم دقیق‌تر می‌کند. تهیه‌کننده فیلم سینمایی محمد(ص) در ادامه گفت: بیان تصویری و خلق مابازای معانی در این قالب، حال خاص و ماندگاری ویژه خود را خواهد داشت.

واقعه عاشورا، خود، در حد اعلای تجلی و ظهور، جبهه حق و باطل را پرده‌برداری می‌کند. لذا پرداخت مستقیم و غیرمستقیم به آن در هر دو شکل مؤثر و لازم است. حیدریان افزود: همین ویژگی در انتخاب نوع رسانه نیز صادق است. پیام عاشورا متوقف به قشر یا نسل خاصی نمی‌شود لذا هر رسانه قابلیت طرح زاویه‌ای و پیامی از این انقلاب و شکوفایی عقل را دارد و باید در همان زمینه از آن استفاده کرد. این تهیه‌کننده ادامه داد: اینکه بیان غالب مؤثر و مسلط امروز دنیا، بیان تصویری و سمعی و بصری است، از دوش دیگران باری کم نمی‌کند بلکه انتظار و وظیفه این حوزه و دست اندرکارانش و انتظار از آنان را دوچندان می‌سازد.

هنرمندی که قدرت اخذ و درک الهامات معنوی را داشته باشد یا از اولیایی که این مرتبه را دارند مدد گیرد و دریافتی ناب از محتوا و موضوع عاشورا بیابد بی‌تردید مؤثرترین و ماندگارترین راه انتقال این یافته را در اختیار دارد. محمدمهدی حیدریان در ادامه تحلیل خود از انتقال مفاهیم عاشورایی در مدیوم سینما گفت: هنرمندان سینماگر هم توانایی‌های متفاوتی دارند که هریک متناسب با آن می‌توانند در عین حفظ اصل پیام، بر بعدی متمرکز شوند که استعدادشان در بیان تصویری آن بیشتر است؛ اما این وادی، وادی خطر است و باید با درایت و احتیاط وارد شد.

کد خبر 192858

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز