گروه سیاسی: با اینکه بارها شاهد حمله‌های متعددی به سفارخانه‌های ایران در کشورهای مختلف بوده‌ایم اما این‌بار در 9آذر 1391 شاهد بودیم که گروهی از افراد وابسته به منافقین در اقدامی برنامه‌ریزی شده و هماهنگ با پلیس برلین، به سفارت ایران در آلمان یورش برده و به امکانات آن صدمه زدند و با همراه‌داشتن پلاکاردهایی نسبت به حمایت ایران از غزه و مردم فلسطین اعتراض کردند.

سفارت

در همین راستا علیرضا شیخ‌عطار، سفیر ایران در آلمان گفت که روز قبل از تعرض، اخباری به ما رسیده بود مبنی بر اینکه عده‌ای از منافقین تصمیم دارند به سفارت حمله کرده و دست به اقدامات خشونت‌آمیز بزنند و جالب اینکه کسانی که این خبر را به ما دادند از میان افرادی بودند که بنا به دلایلی متقاضی اقامت در کشور آلمان هستند، اما تأکید داشتند که به وطن خود علاقه‌مندند.

وی افزود: ما نیز بلافاصله موضوع را به پلیس اطلاع دادیم اما متأسفانه در زمان حمله مهاجمان، با تأخیر معنادار نیروهای پلیس برای محافظت از ساختمان نمایندگی مواجه شدیم. شیخ عطار افزود: عده‌ای که تعداد آنها بین 20تا 30نفر بود و به ادوات و تجهیزات کامل مجهز بودند حدود ساعت 14به ساختمان سفارت تعرض کرده و به‌طور ماهرانه‌ای ظرف 10دقیقه با بالا رفتن از نرده‌های بلند ساختمان و بریدن سیم خاردارهای محکم روی آن توانستند وارد حیاط سفارت شوند و بعد از اهانت به پرچم مقدس جمهوری اسلامی اقدام به رنگ‌پاشی به دیوارها کردند.

سفیر ایران در آلمان در ادامه اظهار کرد: شعارهای تند، استفاده از الفاظ رکیک و نحوه اقدام و تعرض حمله‌کنندگان به خوبی نشان می‌دهد که این افراد از ناحیه عناصر وابسته به گروهک تروریستی منافقین بودند که اخیرا از اردوگاه اشرف اخراج شده و به کشورهایی همچون آلمان پناهنده شده‌اند و البته از سوی محافل صهیونیستی که از پیروزی مقاومت فلسطین در جنگ غزه هم عصبانی هستند نیز حمایت می‌شوند.

عذرخواهی وزارت خارجه آلمان

گیدئو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان البته پس از این حادثه در تماس تلفنی با وزیر امور خارجه ایران اظهار داشت: به‌عنوان وزیر امور خارجه و از طرف دولت آلمان به‌طور رسمی از حادثه تعرض به سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین ابراز تأسف کرده و این اقدام را به‌شدت محکوم می‌کنیم. وی افزود: عده‌ای در این حادثه دستگیر شده‌اند که محاکمه خواهند شد. علی اکبر صالحی در این گفت‌وگوی تلفنی با تأسف‌بار‌خواندن این اقدام بیان داشت:

انتظار ما از دولت و پلیس آلمان این بود که با توجه به هشدارهای قبلی سفارت از وقوع چنین حادثه‌ای جلوگیری کرده و وظیفه خود را به خوبی انجام می‌دادند. یادآوری این نکته خالی از لطف نیست که 10اردیبهشت1359 گروهی مسلح در مقابل دیدگان پلیس دیپلماتیک انگلیس به سفارت ایران در لندن یورش برده و دو دیپلمات ایرانی را به شهادت رساندند و در سال 1376، یک مأمور سابق سازمان پلیس مخفی انگلیس (MI6) فاش کرد که در حادثه اشغال سفارت ایران‌، پلیس اسکاتلندیارد طراح و برنامه‌ریز اصلی بود‌.

کد خبر 192817
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز