همشهری‌ آنلاین: معاون امور آماده‌سازی سهام و شرکت‌های دولتی سازمان خصوصی‌سازی در گفتگو با خبرگزاری مهر درباره برخی ابهامات موجود در واگذاری‌های مشمول اصل 44 توضیحاتی ارائه داد.

اسماعیل غلامی در پاسخ به اعتراضاتی مبنی بر اینکه برخی واگذاری‌های اصل 44، خارج از بورس یا از طریق مذاکره انجام شده گفت: هیچ شرکتی از طریق مذاکره فروخته نشده زیرا هنوز حتی آئین‌نامه‌ای در مورد فروش سهام از طریق مذاکره تهیه و تصویب نشده‌است.

وی گفت: تا قبل از ابلاغیه مقام معظم رهبری برای اجرای اصل 44 قانون اساسی، شرکت‌ها براساس قانون برنامه سوم و چهارم توسعه از طریق مزایده، بورس و قیمت‌گذاری واگذار شده‌اند.

به گفته غلامی این گونه واگذاری‌ها براساس تصمیم هیئت عالی واگذاری یا مصوبه هیئت دولت انجام شده و هیچ شرکتی از طریق مذاکره فروخته نشده، زیرا هنوز حتی آئین‌نامه‌ای در مورد فروش سهام از طریق مذاکره تهیه و تصویب نشده‌است.

وی در این خصوص که برخی واگذاری‌های مشمول اصل 44 قانون اساسی به صورت مذاکره و توافق واگذار شده اند، تصریح کرد: اگر واگذاری‌ها بخواهد از طریق مذاکره انجام شود، منوط به تنظیم آئین‌نامه از طریق مذاکره براساس قانون برنامه چهارم توسعه است.

وی ادامه داد: شرکت‌های صدر اصل 44 پس از ابلاغیه مقام معظم رهبری شامل صنایع مس ایران و فولاد مبارکه بودند که از طریق بورس کشف قیمت شده و درصدی از آن نیز پس از کشف قیمت براساس آئین‌نامه مربوط به سهام عدالت به کارگزاری سهام عدالت واگذار شد.

وی همچنین در پاسخ به گفته برخی افراد مبنی این که لغو برخی خصوصی‌سازی‌ها نشان‌دهنده عدم آمادگی آنها برای واگذاری است، گفت: برای عرضه سهام باید شرایط بازار را در نظر گرفت، ممکن است سهامی برای عرضه آماده باشد، اما شرایط بازار به لحاظ اقتصادی، اجتماعی و سیاسی از آمادگی لازم برخوردار نباشد.

کد خبر 19268

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز