همشهری آنلاین: مدیرگروه کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست جامعه مهندسان مشاور ایران گفت: بسیاری از کارشناسان زیست محیطی کشورمان علت خشک شدن تالاب‌ها را فعالیت‌های انسانی و پدیده خشکسالی می‌دانند ولی مهمترین عامل مرگ تالاب‌ها، ساختن سد بر روی رودخانه‌های بالادستی آنهاست

ساختن سد بر رودخانه‌های بالادست عامل اصلی خشک شدن تالاب‌ها

به گزارش ایرنا، محمدعلی حاجی میر صادقی گفت: ساختن سدها در بالادست باعث می‌شود تا آب ورودی به تالاب‌های پایین دستی کاهش یابد از این رو تالاب‌ها با خطر نابودی مواجه می‌شوند. این وضعیت بر تالاب‌های بخش فلات مرکزی مانند تالاب پریشان، بختگان و گاوخونی تاثیر بیشتری داشته است.

مدیرگروه کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست جامعه مهندسان مشاور ایران اظهار داشت: بیشتر تالاب‌های خشک شده منبع گرد و غبار می‌شوند . علاوه براین حیات و معاش افرادی را که اطراف تالاب‌ها زندگی می‌کنند، تحت تاثیر قرار می‌دهد. در حال حاضر تالاب‌ها مامن و زیستگاه حیوانات و پرندگان بومی و مهاجر هستند ازاین رو حفظ این اکوسیستم طبیعی از اهمیت زیادی برخوردار است.

حاجی میر صادقی یادآور شد: در حال حاضر با بستن سد بر روی رودخانه‌ها آب شرب و کشاورزی مورد نیاز روستاییان و زمین‌های کشاورزی تامین می‌شود ولی برای تالاب‌ها باید سهم آب مورد نیاز مشخص شود و این میزان آب درهر شرایطی از رودخانه‌های بالادستی تامین شود.

عضو کمیته برگزاری همایش بررسی وضعیت تالاب‌ها گفت: قرار است به زودی قانونی در مجلس شورای اسلامی تصویب شود که بر اساس آن سهم حق آبه و حجم آب مورد نیاز تالاب‌های کشور مشخص شود .

وی گفت: ایران دارای 250 تالاب با مساحت حدود 2/ 5 میلیون هکتار است که از این میان این تالاب‌ها، 22 تالاب با مساحت حدود 5 /1 میلون هکتار در کنوانسیون رامسر ثبت شدند و اهمیت جهانی دارند.

کنوانسیون رامسر یک پیمان بین المللی است که در سال ۱۹۷۱ میلادی امضا شده است. نام این پیمان از شهر رامسر در ایران گرفته شده است. این کنوانسیون به منظور حفاظت از تالاب‌ها و پرندگان مهاجر شکل گرفته است و بر مبنای آن کشورهای عضو موظف هستند تا از تالاب‌های ثبت شده حفاظت کنند. در حال حاضر ۱۶۰ کشور جهان عضو این پیمان هستند.

تالاب‌های مشمول این پیمان با نام ˈ تالاب رامسرˈ مشخص می‌شوند.

حاجی میرصادقی تاکید کرد: مروری بر وضعیت این تالاب‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از آنها دراثر بهره برداری بی رویه انسان و انجام طرح‌های راهسازی و همچنین فعالیت‌های نفتی و عوامل اقلیمی در معرض خشک شدن، نابودی و یا تغییرات اکولوژیکی قابل توجهی هستند به نحوی که در اثر این تغییرات هفت تالاب از تالاب‌های بین المللی ایران درفهرست مونترو به عنوان تالاب‌هایی که دارای تغییرات اکولوژیک بوده، ثبت شده‌اند.

وی افزود: نخستین همایش بررسی وضعیت تالاب‌ها با هدف تبیین وضع موجود تالاب‌ها و تشریح علل و عوامل ناپایداری در آنها 12 آذرماه امسال با حضور محققان و متخصصان برگزار می‌شود.

به گفته وی تبیین نقش تالاب‌ها در پایداری طرح‌های توسعه و بررسی عملکرد پروژه‌های عمرانی بر روی تالاب‌ها، ارتقای سطح دانش و آگاهی مهندسان مشاور کشور با اثرات زیست محیطی طرح‌های توسعه در حوزه تالاب‌ها، یکپارچه نگری و افزایش سطح تعاملات بین بخشی در طرح‌ها و پروژه‌های عمرانی، هم اندیشی مدیران، کارفرمایان، بهره برداران و مهندسان مشاور و جست وجوی راهکارها به منظور تعدیل تنگناهای تشکیلاتی و مدیریتی حفاظت بهینه از تالاب‌ها از مهمترین اهداف برپایی این همایش است.

کد خبر 192581
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز