معبد هندی‌ها یا آنچه در زبان محاوره‌ای مردم جنوب کشور در بندرعباس به معبد هندوها مشهور است به‌رغم قابلیت جذب گردشگر برای این نقطه از کشور به همراه جاذبه‌های دیگر شهر بندرعباس همچنان گرفتار فراموشی است.

معبد هندوها - بندرعباس

در گزارش خبرگزاری میراث فرهنگی از این بنای تاریخی آمده است که معبد هندی‌ها را شیکارپورها ساختند. آنها از غرب هند آمده بودند و بنیاد معبدی‌ را گذاشتند که بعدها فصل مشترک فرهنگی ایران و هند شد اما وقتی شیکارپورها ایران را ترک کردند معبد اسیر غربت شد و به ناخوشی افتاد، هرچند مسئولان میراث فرهنگی هرمزگان نظر دیگری دارند. آنها نوید به اتمام رسیدن مرمت‌ها تا تیرماه و افتتاح موزه در این بنا را داده‌اند.

معبد هندوها را آنطور که خبرگزاری میراث فرهنگی نوشته است فصل مشترک معماری ایران و هند نیز می‌شناسند. این بنا اکنون در میان بناها و پاساژهای بلندمرتبه در حریم این بنا محاصره شده است. وجود پرستشگاه هندوها در ایران نشانه‌ای زنده از وجود روابط تجاری وسیع میان هندی‌ها و ایرانی‌هاست؛ نشانه زنده‌ای که امروز آنچنان مورد بی‌محلی‌ است که کمتر کسی به آن توجه می‌کند.

دستفروش‌ها در گوشه و کنار این معبد تاریخی مشغول کسب و کارند و اهمیتی نیز برای این بنای تاریخی قائل نیستند. شیکارپورها سال‌ها پیش ایران را ترک کردند و از همان زمان نیز معبد هندوها به فراموشی سپرده شد. اکنون ترک‌های عمیق بر پیکر این بنای تاریخی ایران نقش بسته است.

نقاشی‌های زیبایی که نقاشان ایرانی و هندی بر در و دیوارش کشیده بودند، رنگ‌هایشان برهم آمیخت و پوسته پوسته شد.سالی هم آمد که مرمتکاران به سراغ این بنا آمدند. اکنون مرمت این بنا نزدیک به شش سال است که به طول انجامیده است. مسئولان اداره میراث فرهنگی هرمزگان اما این گفته‌ها را قبول ندارند. آنها از شرایط مناسب وضعیت مرمت معبد هندوها می‌گویند و وعده می‌دهند که به‌زودی این بنا تبدیل به موزه می‌شود.

نوروزی، معاون میراث فرهنگی اداره میراث هرمزگان، شرایط بد معبد هندوها را اغراق‌گویی می‌داند و می‌گوید: از اوایل تابستان سال گذشته، فروش صنایع‌دستی در این معبد آغاز شد که استقبال گرمی هم از طرف مردم و فروشنده‌های صنایع‌دستی به عمل آمد. به گفته او با استقرار صنعتگران صنایع‌دستی، معبد هندی‌ها به‌زودی تغییر کاربری داده و به فروشگاه صنایع‌دستی تبدیل می‌شود.

به گفته نوروزی، از آنجا که بندرعباس در کنار دریا بنا شده است و جزر و مد دریا همیشه وجود دارد نخستین اقدامی که در مورد بنای معبد هندی‌ها انجام شد، نای‌کشی بنا بود که دو سال به طول انجامید و پس از آن نیز جداره‌های گچی آن که طبله کرده بود ساماندهی شد.

آنطور که نوروزی می‌گوید درصورت تأمین اعتبار، تا اواخر تیرماه معبد هندی‌ها در بندرعباس تبدیل به موزه می‌شود و تابلوها و آثار هندی که در بندرعباس وجود دارد و اشیای مربوط به فرهنگ هندوستان در آن قرار داده می‌شود. گفته می‌شود که ساختمان این معبد، در سال 1310ه. ق ساخته شده و یادگار حکومت محمد حسن‌خان سعدالملک حاکم وقت بندرعباس است.

کد خبر 192469
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز