گروه اجتماعی: رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات گفت: ضریح جدید امام حسین(ع) روز عاشورا مهمان مردم قم و ۱۲ و ۱۳ آذر مهمان تهرانی‌هاست.

ضریح

حسن پلارک درباره آخرین وضعیت ساخت ضریح جدید امام حسین(ع) و نحوه انتقال آن به کربلا گفت: عمر این ضریح که توسط هنرمندان ایرانی ساخته شده است 400سال خواهد بود، این ضریح با مساحت 22.86مترمربع ارتفاع4.49متر و ابعاد7.34 در5.04 است 20پنجره دارد و وزن کلی آن 12هزار کیلوگرم است.

وی گفت: این ضریح به‌دلیل حجم بزرگ سازه به‌صورت یکباره قابل انتقال به کربلا نبود به همین دلیل ضریح را در دو بخش به کربلا منتقل می‌کنیم که بخش اول آن شامل تاج ضریح، شاسی، کتیبه‌های طلا کاری و منبت‌کاری‌ها به کربلا منتقل شده است و بخش دوم آن که شامل پنجره‌ها می‌شود بسته‌بندی شده و در قاب شیشه‌ای روی یک تریلی عظیم نصب می‌شود تا ان‌شاء‌الله در روز عاشوا توسط مردم قم برای انتقال زمینی به کربلا بدرقه شود. رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات افزود:

پنجره‌های زیارتی دوازدهم و سیزدهم آذرماه وارد تهران می‌شود و پس از توقف کوتاهی در حرم امام (ره) برای 48ساعت در مصلی برای زیارت تهرانی‌ها قرار خواهد گرفت و بعد از 48ساعت یک شب مهمان ساوه‌ای‌ها، یک شب مهمان اراکی‌ها و پس از آن مهمان مردم خرم آباد، اهواز و شلمچه خواهد بود. پلارک کل زمان انتقال زمینی پنجره‌های زیارتی حرم امام حسین(ع) به کربلا را یک هفته تا 10روز اعلام کرد که در عراق نیز از بصره به کربلا منتقل می‌شود.

وی درباره امنیت این ضریح در عراق نیز گفت: هنوز تصمیم نهایی در این زمینه گرفته نشده است. هم می‌توان ضریح را به‌صورت مخفیانه به کربلا منتقل کرد و هم می‌توان با همین اتاق شیشه‌ای و تریلی آن را به کربلا رساند. رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار داشت: پایان‌ماه صفر ضریح قدیمی باز می‌شود و در‌ماه ربیع‌الاول ظرف 45روز ضریح جدید در حرم امام حسین(ع) نصب خواهد شد.
پلارک زمان افتتاح ضریح جدید امام حسین را‌ماه ربیع‌الثانی اعلام کرد و گفت: طی این 45روز زمان نصب ضریح رواق‌های ورودی با شبکه‌های شیشه‌ای بسته می‌شود. وی درباره ضریح قدیم و انتقال آن به ایران نیز گفت: در حال مذاکره هستیم تا ضریح قدیم را به چند بخش تقسیم کنیم و به کشورهای اسلامی هدیه دهیم تا در موزه‌ها در معرض نمایش قرار گیرد. قطعه‌ای از پنجره‌های ضریح نیز‌ در موزه امام رضا(ع) نگهداری خواهد شد.

پلارک تأکید کرد: در طول مسیر استقبال و بدرقه ضریح امام حسین (ع) به هیچ وجه هیچ پولی از مردم دریافت نخواهیم کرد.
به گفته پلارک میزان وجوه نقدی اهدایی از سوی مردم چهار میلیارد و 210میلیون و 848هزار تومان و 132کیلوگرم طلا بوده است که 120کیلوی آن ذوب شده و مستقیم در ساخت ضریح به‌کار رفته و مابقی نیز به فروش رفته و صرف هزینه‌های انجام کار شده است.
وی ادامه داد: هدایای مردمی به وجوه نقد و طلا خلاصه نمی‌شود بلکه در این کار برخی از این هدایا به‌صورت کالا و در قالب فرش، ابریشم، پشم، کرک، پشتی، ظروف عتیقه و مسی نیز بوده است که قرار است نمایشگاهی از این هدایا و نذورات برپا شود.

به گفته پلارک چوب به کار رفته در ضریح جدید از چوب ساج کشور برمه است که 5.5تن وزن دارد. میزان نقره خالص مصرفی برای این ضریح4.5تن، طلای 18عیار مصرفی 120کیلوگرم، مس دو هزار کیلوگرم، برنج 700کیلوگرم و استیل 650کیلوگرم است. وی با بیان اینکه 40نفر در ساخت این پروژه همکاری داشته‌اند گفت: ساخت این ضریح در کارگاه‌های مجزا در شهرهای قم، تهران، اصفهان و شیراز اجرا شد.

پلارک از نوسازی کامل حرم امام حسین(ع) خبر داد و گفت: سنگ‌کاری حرم که از سه سال پیش شروع شده است تا ۹۸ درصد پیشرفت داشته و همچنین آینه‌کاری سقف حرم تا ۳۵ درصد انجام شده است و گنبد حرم با توافق صورت گرفته با مسئولان حرم در حال حاضر در کرمان در دست ساخت است که در مقایسه با گنبد قبلی هفت متر بلند‌تر است. 

کد خبر 192108
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز