چهارشنبه ۱ آذر ۱۳۹۱ - ۰۷:۳۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: معاون هنری وزیر ارشاد گفت:‌مجموعه آلات و اداوت تعزیه باید در موزه نگه‌داری شود که در این زمینه مصوبه ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای موزه تعزیه را داریم و به طور جدی آن را دنبال می‌کنیم.

نمایش مذهبی

به گزارش فارس، نمایشگاه «تصویر عاشورایی» با حضور حمید شاه آبادی، در نگارخانه شماره یک هنر ایران گشایش یافت.

شاه آبادی در حاشیه این مراسم در سخنانی گفت: در شرایط فعلی که دشمنان هجمه‌های سختی علیه اهداف بزرگ کشور ما دارند، باید به هنرمندانی که به حوزه هنرهای دینی اهتمام دارند عنایت بیشتری شود.

وی افزود: آیین‌ها، تعزیه‌ها و هنرهای سنتی به صورت ملی جای خودش را در کشور باز کرده و اصولا نیازمند حمایت است.

بر این اساس است که نقاشی قهوه خانه‌ای مورد حمایت جدی ماست، بنای ما توسعه این حوزه و ایجاد یک مجموعه خاص برای آموزش این رشته است.

وی در ادامه تصریح کرد: خوشبختانه ما این حرکت را در بنیاد رودکی برای آموزش نقاشی قهوه خانه‌ای انجام دادیم و انتظار ما اقبال بیشتر هنرجویان است.

اگر قرار باشد ما این هنرها را فقط به شکل گلخانه‌ای نگهداری کنیم، نمی‌تواند در فرآیند کشور تاثیرگذار باشد.

معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امسال به طور جدی به موضوع تعزیه توجه کردیم، در اداره کل هنرهای نمایشی به موضوع تعزیه توجه ویژه ای شده است.

کانون تعزیه تشکیل شده و مدیر مربوطه اش حکم گرفته و به این ترتیب اطلاعات مربوطه به آیین‌های تعزیه در سراسر کشور حفظ و نگه‌داری می‌شود.

وی در ادامه با تاکید بر ضرورت حفظ و نگهداری آیین‌های تعزیه گفت: تشکل‌های صنفی و تخصصی به موضوع تعزیه می‌پردازد که اینها باید یکپارچه سازی شود.

هنر تعزیه از قدیم در کشور ما مورد توجه بوده و باید از آسیب بر آن جلوگیری شود و از این هنر صیانت کنیم.

شاه آبادی عنوان کرد: مجموعه آلات و اداوت تعزیه باید در موزه نگه‌داری شود که در این زمینه مصوبه ویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی برای موزه تعزیه را داریم که به طور جدی آن را دنبال می‌کنیم.

وی درباره هنر نقالی نیز گفت: در این زمینه نیازمند ایجاد یک بدنه تخصصی هستیم تا کار ویژه‌ای در این زمینه صورت بگیرد و امیدواریم همانطور که به سایر هنرهای دینی توجه می‌شود، به این حوزه هم عنایت شود.

شاه آبادی در خاتمه اظهار داشت: ماه محرم و صفر فرصتی فراهم می‌کند تا هنرهای سنتی و آیینی ما بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و لازم است اصحاب رسانه هم بیشتر به این هنرها بپردازند و در ارشاد هم تدارک ویژه‌ای برای آن دیده شود.

نمایشگاه هنرهای تجسمی به مناسبت ماه محرم با مضامین عاشورایی از 29 آبان تا 12 آذرماه در نگارخانه شماره 1 هنر ایران برگزار می‌شود.

 

 

کد خبر 192030

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز