سه‌شنبه ۳۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: بر اساس تصویب قانون جدید مجلس شورای اسلامی، حق آبه تالاب‌های کشور تثبیت می‌شود و سازمان محیط زیست هم متولی پیگری تامین این حق آبه‌ها است

تثبیت حق آبه تالاب‌های کشور

به گزارش ایرنا، نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز یکشنبه یک فوریت طرح نجات و احیای دریاچه‌ها و تالاب‌های کشور را با 119 رای موافق، 43 رای مخالف و 26 رای ممتنع تصویب کردند.

این طرح با قید دو فوریت در صحن علنی مجلس مطرح شد اما دو فوریت آن به تصویب نرسید.

طبق تبصره یک این ماده واحده و درصورت تصویب نهایی، منابع مورد نیاز این قانون در سال جاری از محل ردیف‌های مصوب بند(ش) ماده (224) قانون برنامه پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران و ماده (12) قانون تشکیل سازمان مدیریت بحران تامین می‌شود.

بدیهی است این پیش بینی در بودجه سنوات آتی تا احیا و نجات تالاب‌ها ودریاچه‌ها و برطرف شدن تهدیدات آسیب رسان به دریاچه‌ها و تالاب‌ها استمرار خواهد یافت.

همچنین براساس تبصره 2 این طرح و درصورت تصویب نهایی، تامین حق آبه زیست محیطی آنها بر عهده سازمان محیط زیست است.

محمد جواد محمدی زاده، در این مورد گفت: در حال حاضر تامین آب صنعتی بر عهده وزارت صنعت، معدن و تجارت و آب کشاورزی برعهده وزارت جهاد کشاورزی است و سازمان محیط زیست نیز متولی پیگیری تامین حق آبه تالاب‌ها در کشور است.

وی خاطرنشان کرد که متولی اصلی تامین تمام آب‌های مورد نیاز کشور وزارت نیرو است. این وزارتخانه معمولا تامین آب شرب مورد نیاز مردم را در اولویت اول قرار می‌دهد.

رییس سازمان محیط زیست افزود: تامین آب‌های کشاورزی و صنعتی از اولویت‌های بعدی وزارت نیرو است. براین اساس وزارت جهاد کشاورزی آب مورد نیاز خود و وزارت صنعت نیز آب مورد نیاز بخش صنعت را از وزارت نیرو تامین می‌کند.

وی اظهار داشت: در صورتی که آب شرب و آب‌های بخش کشاورزی و صنعت تامین شد ، در آن صورت اگر آبی باقی ماند، به سازمان محیط زیست اختصاص می‌یابد. اما در طرحی که در مجلس تصویب شد، حق آبه تالاب‌ها تثبیت شده است یعنی اگر آب کم باشد باید میزان آب اختصاص یافته به بخش صنعت و کشاورزی نیز کاهش یابد اما اگر آب به اندازه کافی باشد باید به تمام بخش‌ها در حد نیاز تعیین شده، تعلق گیرد.

محمدی زاده خاطرنشان کرد که سازمان محیط زیست از این طرح مجلس حمایت می‌کند و با جدیت پیگیر تامین حق آبه تالاب‌ها خواهد بود.

وی گفت: در حال حاضر تالاب‌ها و دریاچه‌های داخلی کشور به نوعی از لحاظ تامین حق آبه دارای محدودیت‌هایی هستند از این رو در معرض آسیب قرار گرفته‌اند.

محمدی زاده افزود: براساس ماده واحده این طرح و درصورت تصویب نهایی، دولت مکلف است حداکثر در مدت سه ماه فهرست تالاب‌ها و دریاچه‌های نیازمند حمایت را تهیه کند و عملیات اجرایی حمایت‌های خود را ضمن رعایت قانون حداکثر ظرف سه سال به نتیجه برساند.

وی ادامه داد: در این زمینه باید دستگاه‌های ذیربط مانند وزارت نیرو، جهاد کشاورزی، سازمان جنگل‌ها و مراتع، سازمان حفاظت محیط زیست و دستگاه‌های متولی در کنار هم این طرح را اجرا کنند تا تالاب‌ها و دریاچه‌ها از آسیب مصون بمانند.

به گفته وی مطالعه بر روی دریاچه ارومیه، بختگان، پریشان، زریوار و تالاب انزلی در اولویت سازمان محیط زیست است و این مطالعات هرچه زودتر توسط کارشناسان محیط زیست انجام می‌شود.

کد خبر 191967
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز