همشهری آنلاین: کارشناسان علوم پزشکی دانشگاه کالیفرنیا در یک آزمایش جدید دریافته‌اند که کاهش سطح ویتامین D در خون خطر ابتلا به دیابت نوع یک را افزایش می‌دهد.

diabetes

در این مطالعه متخصصان دانشکده پزشکی سان دی گو در دانشگاه کالیفرنیا به ارتباط بین سطح سرم ویتامین D3 و احتمال ابتلا به دیابت نوع یک پی بردند.

moreآشنایی با عوامل بروز دیابت نوع یک

این مطالعه شش ساله روی نمونه‌های خونی حاصل از 2000 داوطلب نقش پیشگیرانه ویتامین D3 را در ممانعت از بروز دیابت نوع یک نشان داد.

به گزارش ایسنا به نقل از سایت اینترنتی مای هلت نیوز دیلی، دکتر سدریک گارلند متخصص و استاد دپارتمان طب خانواده و پیشگیری در دانشکده پزشکی سان دی گو در این رابطه یادآور شد: هر چند در بررسی‌های گذشته وجود ارتباط بین کمبود ویتامینD و خطر بروز دیابت نوع یک مشاهده شده بود اما در مطالعه اخیر برای نخستین بار این فرضیه عملا تحت آزمایش قرار گرفت به شیوه‌ای که رابطه این بیماری را با کمبود دوز مشخصی از ویتامین D آشکار ساخت.

این یافته حاصل مطالعه روی نمونه‌های آزمایشگاهی است که از میلیون‌ها سرم خون منجمد و ذخیره شده در بانک سرم خون دپارتمان ثبت سرم دفاعی برای نظارت بر بیماری‌ها به دست آمده‌اند. این متخصصان روی یک هزار نمونه سرم خون حاصل از افراد سالمی که بعدا به دیابت نوع یک مبتلا شده بودند آزمایش و سپس نتایج بررسی‌های خود را با یک هزار نمونه سرم خون حاصل از افراد سالم و غیردیابتی مقایسه کردند.

متخصصان با مقایسه غلظت‌های متفاوت سرم حاوی شکلی از ویتامین D موسوم به «25- هیدروکسی ویتامین D» توانستند مشخص کنند که چه مقدار از این ویتامین در بدن لازم است تا خطر ابتلا به دیابت نوع یک در فرد کاهش پیدا کند.

جزئیات بیشتر این آزمایشات در نشریه انجمن مطالعات دیابت اروپا با عنوان «Diaberologia» گزارش شده است.

 

کد خبر 191620
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز