یکشنبه ۲۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: محققان متوجه دریافتند که کافئین دید انسان را نسبت به جهان زیباتر می‌کند و به انسان کمک می‌کند تا لغات مثبت را بهتر درک کند

با نوشیدن قهوه جهان را زیباتر ببینید

به گزارش ایرنا، پیش از این تحقیقات نشان داده بودند که انسان در تشخیص لغات مثبت مانند ˈشادیˈ نسبت به لغات منفی مانند ˈدیوانهˈ سریع‌تر و دقیق‌تر عمل می‌کند که این موضوع در مورد تصاویر و صدا نیز صدق می‌کند.

محققان برای پی بردن به این که چرا کافیئن موجب بروز این جنبه مثبت می‌شود تصمیم گرفتند این ماده را مورد مطالعه قرار دهند.

آنها در این مطالعه از افراد مورد بررسی خواستند تا با سرعت و دقت هر چه بیشتر لغاتی را که بر صفحه رایانه عبور می‌کند، مشاهده کرده و بگویند که آنها مثبت و یا منفی هستند.

به نیمی از داوطلبان قرص لاکتوز داده شده بود که هیچ تاثیری بر نتیجه این مطالعات نداشت . درحالی که به نیم دیگر 30 دقیقه قبل از انجام این آزمایش، قرص‌هایی حاوی 200 میلی گرم کافئین که برابر با دو یا سه فنجان قهوه است داده شده بود.

محققان متوجه شدند داوطلبانی که قرص‌های کافئین مصرف کرده بودند در تشخیص لغات مثبت از سایر لغات به اندازه هفت درصد دقیق‌تر بودند.

این در حالی است که چنین تاثیری در مورد لغاتی که از لحاظ احساسی خنثی و یا منفی بودند دیده نشد.

این مطالعه نشان داد با وجود این که کافئین موجب تقویت برخی عملکردهای ذهنی می‌شود اما در مورد برخی انواع محرک‌ها مانند لغات مثبت به گونه‌ای خاص عمل می‌کند.

پیش از این مطالعات نشان داده بودند که کافئین با افزایش فعالیت یک ماده شیمیایی در مغز به نام ˈدوپامینˈ سیستم عصبی مرکزی را که با پاداش، خلاقیت و اعتیاد ارتباط دارد، تحریک می‌کند.

همچنین از آنجاکه کافئین موجب افزایش جنبه‌های مثبت می‌شود بنا بر این بر اساس نتایج این مطالعه ریشه این جنبه مثبت در دوپامین است.

کد خبر 191597
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز