گروه اجتماعی: با آنکه رئیس سازمان سنجش اعلام کرده اعمال سلیقه دانشگاه‌ها در نمره کنکور دوره دکتری تأثیری ندارد، رئیس یک دانشگاه گفت، «خودمان در دانشگاه وزن مصاحبه دکتری را بالا و پایین می‌بریم».

نحوه گزینش دانشجویان دوره دکتری از بین داوطلبان واجد شرایط که برای مصاحبه به دانشگاه‌ها معرفی می‌شوند همچنان با ابهاماتی روبه‌روست، بیشترین انتقاد در این‌باره مربوط به برخورد دانشگاه‌ها با مصاحبه‌شوندگان است که برخی آن را به نوعی پارتی‌بازی قلمداد می‌کنند و به این روش اعتراض دارند.

وزیر علوم اخیرا در حاشیه همایش رؤسای دانشگاه‌های کشور درباره تغییر وزن کنکور دکتری 92و کاهش اعتراضات داوطلبان این کنکور به مهر گفت: 50- 50شدن کنکور دکتری 92 خواست داوطلبان کنکور دکتری است و اعمال این وزن در کنکور دکتری که 18اسفندماه امسال برگزار خواهد شد، قطعی است.

کامران دانشجو تأکید کرد: تغییر این وزن هیچ مشکلی برای داوطلبان دکتری سال 92 ایجاد نمی‌کند و حتی 75درصد داوطلبان تأکید داشتند که این تغییر وزن صورت گیرد زیرا دانشگاه‌ها به گفته داوطلبان در مصاحبه دکتری دانشجویان خود را پذیرش می‌کردند یا به قدری به داوطلبان نمره مصاحبه را کم می‌دادند که داوطلب امکان قبولی نداشته باشد.

اعمال سلیقه تأثیری ندارد

رئیس سازمان سنجش آموزش کشور نیز دیروز درباره اعمال سلیقه در گزینش دانشجویان دکتری در برخی دانشگاه‌ها گفت: با توجه به سهم مساوی و 50درصدی مرحله کتبی و مصاحبه کنکور دکتری 92، دانشگاه‌ها تنها می‌توانند نظر خود را درباره مصاحبه اعلام کرده و این نظرات در نمره کنکور کتبی نقش و تأثیری ندارد.

خودمان بالا و پایین می‌کنیم

در همین حال رئیس دانشگاه صنعتی شریف اعلام کرد: نباید نگران وزن کتبی کنکور دکتری بود و حساسیت نشان داد چون ما در دانشگاه‌ها و در مرحله مصاحبه آنقدر دستمان باز است که می‌توانیم وزن را بالا و پایین ببریم تا هر داوطلبی پذیرش نشود. رضا روستا آزاد به مهر گفت: موضوع وزن مصاحبه در کنکور دکتری محل اختلاف میان وزارت علوم و دانشگاه‌ها شده است.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف درباره نظر دانشگاه‌ها درخصوص نحوه برگزاری کنکور دکتری‌گفت: نظر دانشگاه‌ها این است که یک کنکور غربالگری عمومی برگزار شود اما دست دانشگاه در مصاحبه باز باشد تا خودش برای سنجش داوطلبان تصمیم بگیرد.
وی اظهار داشت: از سوی دیگر به تخصصی‌کردن کنکور هم اعتراض شده است. چرا باید تنها به یکسری دروس تخصصی در کنکور اهمیت داده شود درحالی‌که از نظر دانشگاه‌ها تمام دروس تخصصی مهم هستند.

روستا آزاد درخصوص آینده حل و فصل شدن این اختلاف نظرها و اعمال آن در کنکور دکتری 92، اظهار داشت: پیش‌بینی می‌شود کنکور دکتری 92 مانند سال گذشته برگزار شود البته باید تغییر دولت و وزیر را هم در سال آینده مدنظر داشت و منتظر ماند و دید که با وزیر جدید در این کنکور تغییراتی ایجاد می‌شود یا نه. 

کد خبر 191572
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز