شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: محمد سعید شریفیان،آهنگساز و موزیسین ایرانی سال ۱۳۳۳ در تهران متولد شد. وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه با عزیمت به انگلستان به تحصیل در موسیقی پرداخت.

محمد سعید شریفیان

 شریفیان  پس از اتمام درس Foundation در کالج موسیقی لیدز، فوق دیپلم موسیقی را از دانشگاه هادرزفیلد و فوق دیپلم در هنرهای تجسمی را از دانشگاه لندن و دیپلم نوازندگی فلوت و دیپلم‌های هارمونی و کنترپوآن را از کالج سلطنتی موسیقی لندن اخذ کرد.

شریفیان لیسانس و فوق لیسانس خود را در موسیقی در گرایش آهنگسازی از انستیتوی موسیقی کلچستر (دانشگاه انگلیس) دریافت کرد و در ادامه ، درجه دکترا در فیزیک صوت و موسیقی الکتروآکوستیک را در دانشگاه پادوآی ایتالیا اخذ کرد.

او در کنار فعالیت‌های آموزشی در کنسرواتوارهای ایتالیا و کالج‌های موسیقی در انگلیس،چندین سال مدیریت هنری و اجرایی گروه‌ها و ارکسترهای مجلسی و کر را تجربه کرده است. به علاوه پنج سال نیز در مجموعه هنری کمونیتا مونتانا و دو ارکستر فیلارمونیک توسکانی ایتالیا به عنوان آهنگساز مقیم فعالیت داشته است.

همچنین فعالیت‌های متنوع دیگری،از جمله نوازندگی -تا سال 1985- آهنگسازی برای ارکستر‌ها و گروه‌های مجلسی حرفه‌ای در کنسرت‌های پرمخاطب همراه با پخش رادیویی،حضور فعال در سمینارها ،و داوری‌های بین‌المللی جشنواره‌های آهنگسازی و نوازندگی ارکسترال-از جمله دو دوره جشنواره موسیقی معاصر در پرسل روم لندن- بخشی دیگر از فعالیت‌های حرفه‌ای او را تشکیل می‌دهند.

فعالیت‌های مستمر شریفیان در آهنگسازی،منجر به تولید بیش از 80 اثر، در انواع بافت‌های صوتی و گروه‌های مختلف موسیقی اعم از،ارکسترال،کرال،مجلسی،موسیقی الکترواکوستیک،موسیقی فیلم،موسیقی مجموعه‌های تلویزیونی و قطعات متعددی بر روی تم‌های فولکوریک ایرانی شده است.

نمونه‌هایی از آثار شریفیان عبارتند از پوئم سمفونیک آرش کمانگیر،پوئم سمفونیک بر روی اشعار سعدی (در کنفرانس سران سازمان ملل متحد در سال 1988)، با اجرای ارکستر سمفونیک نیویورک و کر متروپولیتن-مجموعه الکتروآکوستیک کویر، مجموعه لیدر بر روی اشعار حافظ، سمفونی سرداران، سمفونی اروند، مجموعه آوازی روی اشعار میروسلاو هولوپ ، سراب برای یک گروه کر خارجی، اثر سمفونیک خسوف و اثر سمفونیک طلوع و  خورشید و چند اثر سمفونیک دیگر.

شریفیان برای دوره ای کوتاه  در اوایل دهه هشتاد مدیرعامل خانه موسیقی بود.

کد خبر 191456
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز