چهارشنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به اینکه اساتیدی در کشور هستند که مطالب فلسفی را نمی‌توانند بخوانند و درست درس بدهند آنگاه کتاب هم می‌نویسند، گفت: جالب این که برخی مواقع این کتاب‌ها، کتاب سال هم می‌شود.

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام دکتر احمد عابدی استاد حوزه و دانشگاه در  همایش روز جهانی فلسفه که عصر سه شنبه 23 آبان ماه در موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران برگزار شد طی سخنانی به "آسیب شناسی تدریس فلسفه اسلامی در مقاطع تحصیلات تکمیلی" پرداخت و گفت: کلمات فیلسوفان همراه با رمز است. فیلسوفانی که داستان‌های فلسفی همچون آواز پر جبرئیل، سلامان و ابسال و... را مطرح می‌کنند همه تحت این داستان‌ها مطالب فلسفی را می‌گویند اما چقدر از این کتاب‌های فلسفی رمزگشایی می‌شود. با وجود گرایش زیاد به فلسفه در ایران اما ما با بی دقتی در خواندن متون فلسفی و فهم فلسفه مواجه هستیم.

وی افزود: الان استاد در مقطع دکتری فلسفه تدریس می‌کند اما عبارت‌های کتاب شرح تجرید را به اشتباه می‌خواند. این استاد کسی است که مطالب فلسفی را نمی‌تواند بخواند و نمی‌تواند درست درس بدهد آنگاه کتاب هم می‌نویسد و جالب این که برخی مواقع این کتاب‌ها، کتاب سال هم می‌شود. کسی که استاد فلسفه است باید با طبیعیات، ریاضیات، نجوم، هیئت و ...آشنا باشد ولی الان می بینیم که استاد فلسفه فرق هیئت و نجوم را نمی‌داند اما مقاله می‌نویسد.

حجت الاسلام عابدی در ادامه افزود: عدم دقت یک استاد فلسفه برای مغرضان بهانه می‌تراشد. الان مجلات خاصی چاپ می‌شود که تنها با رصد این بی توجهی‌ها مطالب خود را منتشر می‌کنند. این مسائل نشان می‌دهد که فلسفه در کشور خوانده می‌شود اما عمیق به فلسفه توجه نمی‌شود. اگر کسی بخواهد خوب فلسفه را بخواند اولین قدم متن خوانی است تا متن را نفهمیم نمی‌توانیم آن را نقد و تحلیل کرد.

وی با بیان اینکه برخی از اساتید با بی توجهی فلسفه را بدنام می‌کنند تاکید کرد: الان ما استاد فلسفه زیاد داریم و تلاش هم وجود دارد اما برخی اساتید با کارهای خود فلسفه را بدنام می‌کنند. استادی وجود دارد که کتاب فلسفی نوشته اما اسم روی جلد کتابش سه اشتباه دارد. فلسفه دانستن منوط به این است که اولا فرد به علوم مختلف آشنا باشد و متن خوانی در فلسفه بسیار داشته باشد و بعد به تحلیل و نقد فلسفه بپردازد.

به گزارش مهر، در ادامه این نشست دکتر محمد سعیدی مهر استاد دانشگاه علامه طباطبایی نیز طی سخنانی به آسیب شناسی پژوهش فلسفی در کشور پرداخت و گفت: وضعیت پژوهش در فلسفه مطلوب نیست. پژوهشی موفق است که در ادامه آموزش باشد. ما در سیستم آموزشی فلسفه کشورمان هماهنگی بین آموزش و پژوهش را نداریم.

وی تاکید کرد: با بررسی خروجی‌های پژوهشی در نظام آکادمیک فعلی مشکلات متعددی را می‌بینیم که مهمترین آن مسئله روش تحقیق است. بسیار دیده شده که حتی دانشجوی دکتری مقدمات اولیه روش تحقیق را نمی‌داند.

این استاد فلسفه با بیان اینکه ما فاقد روش تحقیق فلسفی هستیم افزود: ما نه تنها هنوز روش تحقیق فلسفی نداریم بلکه دانشجوی دکتری و محقق ما آموزش مقاله نویسی را هم پشت سر نگذاشته در حالی که بهتر است به صورت کارگاهی اصول و فنون مقاله نویسی برگزار شود.

کد خبر 191238
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز