یکشنبه ۱۹ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۶
۰ نفر

گروه سلامت: روزنامه همشهری، به‌عنوان اولین روزنامه‌ در کشور که بصورت مستقل، گروهی را بعنوان سلامت در تحریریه خود ایجاد کرده

و یک صفحه روزانه را به این موضوع اختصاص داده است، از سوی وزارت بهداشت به عنوان برترین روزنامه دوستدار سلامت در زمینه اطلاع‌رسانی و ارتقای سواد بهداشتی جامعه  انتخاب شد و  لوح حامی سلامت را از آن خود کرد.

به گزارش همشهری، در مراسم تقدیر از فعالان عرصه سلامت که با حضور پرویز داوودی، معاون اول رئیس جمهوری، وزیر بهداشت ودرمان، وزیر رفاه و تامین اجتماعی، وزیر آموزش و پرورش، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی و نماینده سازمان جهانی بهداشت برگزارشد، معاون اول رئیس‌ جمهور با اشاره به این که سرمایه‌گذاری در سلامت یکی از ابزارهای ایجاد سلامت و راه‌گشا در رفع نابرابری و ایجاد عدالت است و سیاست هایی که منجر به رفع فقر و تبعیض در جامعه شود بستری ایجاد می‌کند تا سرمایه‌گذاری در سلامت رشد بیشتری داشته باشد و این منجر به توسعه پایدار خواهد شد.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه سخنان خود با اشاره به عملکرد دولت نهم در توسعه سلامت و بهداشت افزود: دولت برنامه‌های خوبی در این زمینه اجرا کرده است که از جمله آنها کاهش مرگ و میر کودکان، واکسیناسیون، دسترسی به آب آشامیدنی سالم، آموزش بانوان، کاهش مواد مخدر، صدور شناسنامه سلامت، توزیع شیر رایگان در مدارس، طرح بیمه روستائیان، اجرای طرح‌های کاهش آلودگی شهرهای بزرگ و رسیدگی به استان‌های محروم و واگذاری سهام عدالت اشاره کرد.

همکاری بین بخشی لازم است

دکتر کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت و درمان کشورمان نیز در این مراسم گفت: اجرای برنامه‌های سلامت در کشور به همکاری‌های بین بخشی نیازمند است و باید  سلامت محوری را دیدگاه حاکم در همه رفتارها و فعالیت‌های دستگاهَ‌ها تعریف کنیم تا به این ترتیب بیشترین بهره‌وری را در بخش‌ سلامت داشته باشیم.

وی با بیان این‌که نگاه ما به موضوع سلامت در کشورمان بر همین مبناست و هفته‌ سلامت فرصتی برای تعقیب و تحقق این شعار مهم و آینده ای مطمئن با  سرمایه گذاری در سلامت است، گفت: ما بر این ضرورت تاکید می‌کنیم که همه فعالان عرصه‌های مختلف کشور اعم از اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی باید دید سلامت محور را مورد توجه قرار دهند و این هدف ما از برگزاری هفته سلامت است.

وی ادامه داد: یکی از ضعف‌هایی که در سالهای گذشته آزار دهنده بوده، نوعی پراکندگی در سیستم‌های موثر در سلامت است و ما وقتی می‌خواهیم تصمیمی در نظام سلامت بگیریم، متاسفانه با جزایر پراکنده تصمیم‌گیری روبرو هستیم و این باعث می‌شود مقدار زیادی از انرژی‌ و نیرویمان صرف ایجاد هماهنگی بین جزایر مزبور شود.

لنکرانی با بیان این‌که متاسفانه در نظام سلامت یک فرمان دهی واحد نداریم گفت: هر چند که وزارت بهداشت باید پاسخگو باشد و ما هم این را قبول داریم، اما در بسیاری از مواقع اختیارات ما و آن تصمیماتی که باید خودمان بگیریم به جاهای دیگر واگذار شده و عملا ما را دچار مشکل کرده‌است.

وزیر بهداشت با تاکید بر این که در نظام‌های مختلف جهان نگرش‌های متفاوتی را نسبت به مقوله‌های مختلف اجتماعی شاهد هستیم، گفت: در بحث سلامت تقریبا همه دنیا بر این نکته اتفاق نظر دارند که باید بتوانیم امکانات مورد نیاز برای همه آحاد مردم را در جهت حفظ و ارتقای سلامت فراهم کنیم یعنی هر کسی در صورت نیاز صرف نظر از میزان درآمد، نژاد و جنسیت، بتواند از این امکانات استفاده کند. این نگاه با باورهای دینی ما بسیار همخوان است.

لنکرانی ادامه داد: وقتی صحبت از عدالت در سلامت می‌کنیم به چند نکته اشاره داریم: اول اینکه ما باید روندی را به وجود بیاوریم که امکان دسترسی همه، رکن مهمی در نظام سلامت است؛ دوم کیفیت خدمات که باید علاوه بر دسترسی به آن مولفه نیز توجه کنیم و باید ترتیبی اتخاذ شود که هزینه‌ها عمدتا از محل تجمیع ریسک و از منابع بیمه‌ای یا مالیاتی تامین شود.

وزیر بهداشت گفت: در کشور ما سالانه  هفتاد هزار نفر به علت بیماری های قلبی و عروقی می میرندکه این هفتاد هزار مورد مرگ و میر باید مورد تحلیل قرار گیرد.

وی با بیان این که در میان کشورهای دنیا آمریکا بالاترین سرانه سلامت را داراست، اما احساس سلامت در آن کشور پایین است؛ ولی کشورهایی هستند که یک پنجم آمریکا در بخش سلامت هزینه می کنند درحالی‌که با این هزینه کم احساس سلامت و رضایت مندی از خدمات بهداشتی و درمانی به مراتب بالاتر است، گفت: در کشور ما هم لازم است  در زمینه تامین منابع کارهای بیشتری صورت گیرد.

وی با ذکر این‌که مهم‌ترین دغدغه وزارتخانه در 18 ماه گذشته این بوده است که همین منابع مختصر  به خوبی مورد استفاده قرار گیرد، افزود: در سالی که گذشت 134 میلیون نفر از آثار این حوادث صدمه دیدند و با توجه به این که کشور ما نیز جزو کشورهای حادثه خیز است و بیش از سه چهارم این حوادث را تجربه کرده است، بحث مخاطرات زیست محیطی  و تغییرات آب و هوایی بطور فزاینده ای سلامت جامعه را تهدید می کند چنانکه بیماری های قلبی، ریوی، پوستی و آلرژی ها هم به دنبال این تغییرات بوجود می آیند.

وی افزود: بیماریها را نمی توان محصور به یک کشور دانست چون مهاجرت حیوانات پاسپورت و ویزا نمی خواهد و کشورهارا تحت تاثیر قرار می‌دهدکمااینکه کشورهای جنوب شرق آسیا 260 میلیارد دلار زیان اقتصادی وارد کرده است.

دکتر لنکرانی گفت: امسال برای نخستین بار  شاهد کاهش مرگ و میر ناشی از حوادث ترافیکی بودیم که این را مدیون همکاری های بین بخشی هستیم که به عنوان یک مدل موفق ارایه شده است.

از همکاری کشورهای دیگر استفاه کنید

در ادامه این مراسم دکتر مبشر شیخ، نماینده سازمان بهداشت جهانی در ایران با تاکید بر اهمیت امنیت سلامت بین المللی  برنامه های سازمان جهانی بهداشت برای سال 2007 را کمک به برنامه ریزی و سیاست گذاری در زمینه بهداشت بین‌المللی و ظرفیت سازی  در زمینه امنیت بهداشت بین المللی ذکر کرد و افزود: ایران با بیماری های خاص خود روبروست و دولت باید گام‌های معینی را بردارد و برای مقابله با بعضی از بیماری ها از همکاری  کشورهای دیگر  استفاده کند.

در پایان این مراسم، از مدیران شبکه‌های اول و سوم سیما بخاطر تلاش‌هایشان در زمینه اطلاع‌رسانی سلامت، و در میان فعالان عرصه مطبوعات، از مریم غفاری خبرنگار حوزه وزارت بهداشت روزنامه همشهری به نمایندگی از این روزنامه و آرزو سعید، خبرنگار حوزه بهداشت و درمان ایسنا تقدیر به عمل آمد.

کد خبر 19112

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز