همشهری‌آنلاین: کنسرت گروه آهنگ اشتیاق به آهنگسازی قمصری و آواز قربانی شب گذشته‌ در سالن میلاد نمایشگاه بین‌المللی تهران با اقبال خوب علاقه‌مندان و در سالنی مملو از جمعیت برگزار شد اما کنسرت امروزشان در مشهد نیم ساعت قبل از پرواز گروه لغو شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین، برنامه شنبه شب (21 آبان) گروه با نظم و دقتی تحسین برانگیز برگزار شد و بر خلاف برنامه گروه تخت جمشید، صدابرداری کار هم به گوش می نشست. اگر چه برخی از شنوندگانی که در ردیف‌های جلویی سمت راست گروه نشسته بودند مستمع کیفیت صدای چندان مطلوبی را نبودند،اما این مسئله بسیار جزیی بود و بقیه سالن صدای مطلوبی را می‌شنیدند.

بخش اول برنامه با حضور 6 تن شکل گرفت. علیرضا قربانی ، علی قمصری(تار و باغلاما)، پویا سرایی،(سنتور)‌، شامان صمیمی (کمانچه)، مصباح قمصری (بم‌کمان) و ذکریا یوسفی (سازهای کوبه‌ای). در این بخش اشعاری از سهراب سپهری، گروس عبدالملکیان، خیام و مولانا اجرا شد.

وی‍زگی مهم این بخش، اجرای پرهیمنه گروه بود. به رغم این که نحوه تنظیم و سازآرایی علی قمصری انتقادات برخی از اهالی شناخته شده موسیقی را به دنبال داشته و دارد اما این نکته انکارنکردنی است که او و نحوه چینش و به کارگیری او از سازها و امتزاجشان با یکدیگر، حجم و هیمنه‌ای به کار می‌دهد که گویی با یک گروه 12 تا 15 نفره روبرو هستیم. این نکته که تنظیم قمصری فضایی متفاوت به اجراهای او، در مقایسه با اجراهای گروه‌های دیگر موسیقی می‌دهد، مورد اتفاق برخی از آهنگسازان شناخته شده است.

بخش دوم اجرا با حضور گروه‌ کوارتت سازهای زهی شامل علی جعفری پویان (ویلن)،نیلوفر محبی (ویلن)،سهراب برهمندی (آلتو)، و آتنا مستعان اشتیاقی (ویلنسل) و حضور شروین مهاجر(کمانچه) و مهرزاد اعظمی کیا(کمانچه آلتو) همراه بود.

در این بخش پنج قطعه آوازی و ضربی همراه آواز به نام‌های نغمه‌ای زنانه،گفت وگو، ضربی نهفت و رویا خاکستری اجرا شد و در کنارش سه تصنیف سودای تو با شعری از مولانا و یاد دوردست و صدای زن، هردو روی شعری از مرحوم حسین منزوی اجرا شد.

تاکید قمصری بر بهره‌گیری از سازهای زهی از جمله ویژگی‌های کارهای گذشته اوست که در این اجرا هم از آن استفاده کرده است. اینکه او به دنبال تاثیرگیری از منطقه صوتی بم برای صداهای زهی است هم نکته‌ای است که با آوردن سازهای آلتو و کمانچه آلتو و بم کمان بر نوع سازآرایی‌اش در این منطقه صوتی تکیه و تاکید بیشتری افکنده و خود را هویدا ساخته است.

تحلیل دقیق‌تر این کنسرت نیازمند به شنیدن چند باره این اجراست اما آنچه در کلیت اثر می‌توان گفت این است که قمصری در بهره‌گیری از آکورد‌هایی که به کار می‌گیرد به نوعی تکرار و شاید بتوان گفت شیوه جاافتاده ای رسیده است و شنونده پی‌گیر کارهای او می‌تواند به راحتی این مسئله را تشخیص دهد؛ شیوهای که شاید حاصل تعمق و غورش و برداشتش از هارمونیزه کردن سازها در چنین ساختاری به دست آمده باشد.چرا که یکی از عناصر مهم در موسیقی و به خصوص موسیقی ایرانی (نواحی و سنتی) تکرار است و شنونده ایرانی با تکرار بیشتر همذات پنداری می‌کند، این مسئله در یکی دو تصنیف هم، به خصوص در بخش دوم، بیشتر خود را نشان می‌داد و البته تاثیرگذاری کار را روی مخاطب هم بیشتر می‌کرد،تاثیرگذاری که پیشتر از قمصری در بخش کلامی، شهرام ناظری به آن رسیده است و به همین دلیل است که برخی از تصانیف و حتی نحوه خوانش آنها نوعی تداعی با کارهای ناظری (تاکید می ‌کنم تداعی و نه تقلید) را به ذهن متبادر می‌کند.

گروه آهنگ اشتیاق قمصری

رپرتوار انتخابی قمصری برای اجراهای صحنه‌ای هم از تنوع و گوناگونی‌ بهره می‌برد که مهمترین خصلت آن خسته‌نشدن مخاطب از اجراهاست و این گونه انتخاب و چینش قطعات مسئله مهمی است که شاید حتی مدیر برنامه‌ چیره دستی چون محسن رجب‌پور که در زمره مدیران کنسرت موفق و صاحب سبک برای خود است، هم قطعا به آن متفطن بوده و توجه داشته است.

از جمله نکات حاشیه‌ای این مراسم سرماخوردگی علیرضا قربانی بود که از فضای کلی صدایش مشخص بود،اما او توانست با بهره‌گیری از تکنیک آوازخوانی قابل اعتنایی که در چنته دارد، ماهرانه کلیت اجرا را به نحو مطلوبی به پیش ببرد. ضمن آنکه سرماخوردگی اش اگرچه از سویی بخشی از فضای حنجره‌اش را تحت تاثیر قرار داده بود،اما زنگ و رنگ صدایش را پخته‌تر کرد و جالب این که تحریرها جاافتاده‌تر و از عمق بهتری در مقایسه با اجراهای قبلی او برخوردار بود.

لغو کنسرت گروه آهنگ اشتیاق دانشگاه فردوسی مشهد ،نیم ساعت قبل از حرکت از تهران

دوم: اما از طرف دیگر ماجرا بشنوید که عصر روز بعد از اجرا قرار بود گروه دو روز در مشهد هم در سالن دانشگاه فردوسی این شهر هم اجرا کند که به رغم داشتن مجوز و طی مراحل قانونی کنسرت نیم ساعت قبل از حرکت گروه از تهران لغو شد.

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر، کنسرت گروه آهنگ اشتیاق به سرپرستی علی قمصری که قرار بر این بود، 21 و22 آبان به خوانندگی علیرضا قربانی در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شود، ساعاتی قبل از اجرا لغو شد.

قمصری با اعلام این خبر در این زمینه گفت: چندی پیش مدیر برنامه های ما پیشنهادی برای دو شب اجرا در  21 و22 آبان در دانشگاه فردوسی مشهد دریافت کرد، با توجه به شرایط سخت اجرا در مشهد این فرصت را غنیمت شمردیم تا دیداری با دوستداران موسیقی در این شهر داشته باشیم. ولی متاسفانه امروز نیم ساعت قبل از پرواز خبری به ما رسید که طبق آن، با وجود طی شدن تمام مراحل قانونی و کسب مجوز گروه ما و دانشجویان به طور حضوری تهدید و مسئولین دانشگاه از برگزاری این کنسرت منع شدند.

وی در ادامه افزود: باید به کسانی که بصورت خودسرانه و غیر قانونی قدرتشان را در پاره کردن پوسترها، بی احترامی کردن به عوامل فرهنگی دانشگاه و قلدری خرج می‌کنند بگویم درست است که شانس دیدار با هنردوستان مشهد رو از دست دادیم اما این مسئله در مقابل چیزی که شما از دست می دهید ذره ای بیش نیست.

کد خبر 190969
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز