جمعه ۱۹ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۲۱
۰ نفر

آنفلوآنزا یک عفونت ویروسی است که علائمی شبیه سرماخوردگی داشته ولی در بعضی از مواقع خطرناک است و باعث مرگ‌ومیر می‌شود.

آنفلولانزا

آنفلوآنزا عمدتا باعث بیماری عفونت حاد تنفسی می‌شود که با سردرد ناگهانی، گلودرد، خشونت صدا، آبریزش بینی، سرفه و خلط (گاهی اوقات)، درد عضلانی مانند کمردرد، تب، ضعف و بی‌حالی و خستگی شدید دیده می‌شود. این بیماری در کودکان باعث ذات‌الریه می‌‌شود. در این بیماری مقاومت بدن کاهش یافته لذا احتمال حمله میکروب‌ها به دستگاه تنفسی و عفونت افزایش می‌یابد.

خردسالان، کهنسالان، افراد مبتلا به بیماری‌های ریوی، قلبی، دیابت، آسم، کلیوی، نقص ایمنی و بیماری ایدز و خانم‌های باردار بیشتر در معرض ابتلا قرار دارند و باید پیشگیری از ابتلا در این افراد جدی گرفته شود. این بیماری دارای قدرت سرایت و همه‌گیری بالایی است و امکان سرایت در مکان‌های عمومی مانند مدارس و پادگان‌ها افزایش می‌یابد. اگر تب بالا و سرفه شدید و وجود خون در خلط، گوش درد، تنگی نفس با درد قفسه سینه، ترشحات غلیظ از بینی، سینوس‌ها یا گوش، درد سینوس، درد یا سفتی گردن دیده می‌شود مراجعه به پزشک و درمان جدی لازم است.

در درمان بیماری آنفلوآنزا به‌علت ضعف عمومی، نیاز به استراحت، مصرف ویتامین‌ها به‌خصوص ویتامین C و تنفس هوای مرطوب توصیه می‌شود. در درمان آنفلوآنزا نباید از آسپیرین استفاده کرد. استفاده از آسپیرین در کودکان در بیماری‌های آبله‌مرغان و آنفلوآنزا احتمال بروز بیماری ری (REYE) را افزایش خواهد داد که باعث آسیب‌های غیرقابل جبران مغزی و کبدی می‌شود. در این بیماری درد مفاصل و ماهیچه‌ها آزار‌دهنده خواهد بود و دردهای گوارش و درد شکم و تهوع و استفراغ نیز دیده می‌شود. ویروس‌هایی که موجب بیماری می‌شوند با سرما دوست بوده و در فصل سرما فعالیت خود را در دستگاه تنفسی شروع می‌کنند.

دو مورد اشتباه شایع که در بیماران مبتلا به آنفلوآنزا دیده می‌شود عبارتند از:
استفاده مکرر از دستمالی که قبلا در آن عطسه یا سرفه کرده‌اند که موجب ابتلا و سرایت مجدد بیماری در فرد می‌شود.
با فشار، بینی خود را با دستمال تمیز می‌کنند که با این کار ویروس‌ها و ترشحات به سینوس‌های زیر چشم رانده شده و باعث سینوزیت می‌شود.

نکته قابل ذکر این است که واکسن آنفلوآنزا از موارد شدید و مرگ‌آور در بیماری جلوگیری کرده ولی از ابتلا به سرماخوردگی جلوگیری نمی‌کند. اولویت واکسیناسیون در کسانی است که در معرض ابتلا و مرگ‌ومیر بیماری قرار دارند. به‌دلیل تغییر ساختمان ژنتیک ویروس، تزریق هر ساله واکسن لازم است و همچنین به‌دنبال تزریق واکسن احتمال بروز خفیف علائم وجود دارد.

مواردی که در مواقع بیماری توصیه می‌شود عبارتند از:

1-استراحت در منزل
2-تمیز کردن ترشحات بینی و دهان
3-شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون
4-نوشیدن مایعات گرم
5-اجرای دستورات و مصرف داروهای تجویزی از سوی پزشک معالج
6-برای کاهش تب و درد می‌توانید از استامینوفن و بروفن استفاده کنید.
از استعمال دخانیات بپرهیزید.
8-مصرف شربت‌های ضد‌سرفه در بهبودی بیمار تأثیر دارد. در سرفه‌های خشک شربت دکسترومتورفان و در سرفه‌های خلط‌دار شربت‌های اکسپکتورانت و گاهی فنیزینی توصیه می‌شود.
9-غرغره آب نمک و قطره‌های حاوی نمک جهت بینی
10-مصرف آبمیوه به درمان بیماری کمک می‌کند.

دکتر عبدالرضا محمدیان؛ خانه سلامت محله آهنگ‌شرقی

کد خبر 190686
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز