گروه بین‌الملل: رئیس‌جمهور سوریه در جدیدترین اظهاراتش، پیش‌بینی کرد که هزینه حمله به کشورش، بسیار کلان‌تر از آن خواهد بود که جهان بتواند آن را بپردازد.

اسد

بشار اسد در گفت‌وگو با شبکه خبری راشا تودی، با تأکید بر اینکه کشورش آخرین نماینده سکولاریسم در خاورمیانه است، تأکید کرد که هرگونه حمله تأثیری دومینویی خواهد داشت و بر تمام جهان از اقیانوس اطلس تا اقیانوس آرام اثر خواهد گذاشت و همه جهان بهای مداخله نظامی در سوریه را می‌پردازد. وی با بعید دانستن حمله غرب به کشورش، تأکید کرد که درصورت انجام چنین مسئله‌ای نمی‌توان پیامدهای آن را پیش‌بینی کرد.

رئیس‌جمهور سوریه در واکنش به اظهارات دیوید کامرون نخست‌وزیر انگلیس درباره پیشنهاد خروج امن اسد از سوریه، تأکید کرد که وی عروسک نیست و غرب او را در این پست تعیین نکرده تا به غرب یا هر کشور دیگری برود. رئیس‌جمهور سوریه تأکید کرد که وی شهروندی سوری است و زاییده این کشور است و در همین کشور هم زندگی می‌کند و در همین کشور هم درخواهد گذشت.

نشست بی‌نتیجه دوحه

استعفاهای دسته جمعی، حذف‌شدن زنان از شورای ملی مخالفان سوریه و در مقابل تحکیم حضور گروه‌های اسلامگرا و اخوانی، تضعیف نقش اقلیت‌های سوری و مخالفت با تشکیل دولتی موقت به ریاست ریاض سیف، نتایج چهار روز مناقشات فشرده‌ای بود که مخالفان سوریه در نشستی به میزبانی قطر و با حمایت آمریکا آن را در دوحه برگزار کرده و دیروز به پایان بردند.

به نوشته روزنامه لبنانی السفیر، درحالی‌که سفیر سابق آمریکا در دمشق و طرف‌های عربی به امید یکپارچه‌سازی‌ مخالفان سوریه در ساختاری جدید تحت عنوان سازمان ابتکار عمل ملی آنها را گردهم آورده‌بودند، دیروز این ایده عملی نشد و دست‌کم 20نفر از اعضای شورای ملی مخالفان سوریه از این شورا استعفا کردند تا نه‌تنها ساختار جدید شکل نگیرد بلکه در ساختار سابق هم انشقاقات جدیدی رقم بخورد.

در همین چارچوب، گروه اخوان‌المسلمین که پیش از این هدایت شورای ملی مخالفان را در دست داشت، این بار هم توانست از میان 41عضو دبیرخانه جدید شورا، 23نفر از اعضای خود یا شخصیت‌های نزدیک به‌خود یا افرادی اسلامگرا را وارد این دبیرخانه سازد. اما نشست دوحه در حالی شکست خورد که پیش از برگزاری آن هم، شورای ملی مخالفان تهدید کرده بود که با هرگونه تلاش برای حذف‌شدنش مقابله خواهد کرد و ایده ریاض سیف مخالف معروف سوری درباره منزوی‌سازی‌ شورا و گسترش ساختار آن را نمی‌پذیرد.

در جریان چهار روز نشست دوحه هم، رابرت فورد سفیر سابق آمریکا در سوریه که به همراهی ریاض سیف طراح اصلی این ایده بودند، ناچار شد به اعضای شورای ملی مخالفان پیشنهاد افزایش تعداد آنها در ترکیب جدید از 15عضو به 20عضو از 60عضو اصلی را بدهد اما با مخالفت آنها مواجه شد. بدین‌ترتیب ابتکار عمل ریاض سیف عملا شکست خورد و سیطره اخوان‌المسلمین بر شورای ملی مخالفان بیش از پیش تحکیم شد و حتی شخصیت‌های لیبرال موجود در آن هم حذف شدند؛

به‌طوری‌که جورج صبرا نماینده حزب دمکراتیک ملت از این شورا خارج شد و برهان غلیون رئیس سابق آن هم از نامزدی برای دبیرخانه و ایفای هرگونه نقش در دفتر اجرایی خودداری کرد. این درحالی است که 20نفر از اعضای شورای ملی مخالفان ازجمله یارا نصیر، فراس قصاص، ادیب الشیشکلی و خلدون نبوان هم از این شورا استعفا کردند. اما این اتفاقات درحالی روی داد که دیروز مخالفان سوریه در ابتدا تشکیل دولت انتقالی به ریاست ریاض سیف را پذیرفتند اما ساعاتی بعد با آن مخالفت کردند. به گزارش شبکه خبری المیادین، رایزنی‌های فشرده دیروز با میانجیگری طرف‌های عربی و غربی در نهایت به پذیرش تشکیل دولت انتقالی به ریاست ریاض سیف منجر نشد.

در نشست دیروز دوحه وزرای خارجه ترکیه، امارات و قطر و نمایندگانی از آمریکا، انگلیس و فرانسه هم حضور داشتند. شورای ملی مخالفان پس از آن، ابتکار عمل ریاض سیف را رد کرده بود که شماری از سفرای غربی حاضر در این نشست به مخالفان اعلام کردند که کمک‌های نظامی را آنگونه که انتظار دارند، به آنها ارائه نخواهند کرد.

حذف زنان از ساختار جدید

در ساختار جدید مخالفان سوریه علاوه بر افزایش شمار اعضای مخالفان از 200 به 420نفر، هیچ کرسی‌ای عاید زنان نشد و بسمه قضمانی تنها زن شرکت‌کننده در این نشست که پیش از ریاض سیف طراح ابتکار عمل یکپارچه‌سازی‌ مخالفان بود هم از حضور در دبیرخانه این شورا بازماند. این درحالی است که علاوه بر غیاب نقش زنان در این شورا، سهم اقلیت‌های دینی و قومی سوری نظیر مسیحیان، دروزی‌ها، کردها و علوی‌ها بیش از گذشته کاهش یافت.

کد خبر 190683
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز