همشهری آنلاین: دومین جشنواره سایت‌ها و وبلاگ‌های موسیقی چهارشنبه 17 آبان، با سخنان محمدسریر، سجاد پورقناد، حمیدرضا نوربخش و حمیدرضا اردلان و قرائت بیانیه هیئت داوران و معرفی برگزیدگان به کار خود پایان داد.

محمد سریر

سریر: به کپی رایت و حقوق معنوی و مادی تضییع شده در فضای مجازی باید توجه شود

 به گزارش همشهری‌آنلاین در ابتدای مراسم  محمد سریر رئیس خانه موسیقی ضمن اشاره به فضای مجازی و فواید این فن‌آوری گفت:زمانی برای اطلاع از یک مطلب کوچک باید به کتاب های فراوانی مراجعه می کردیم اما الان امکاناتی وجود دارد که باعث می شود جنبشی در اندیشه های همه جوامع پیدا شود.

سریر با اشاره به پیشینه شکل گیری جشنواره سایت‌ها و وبلاگ‌های موسیقی گفت: از حدود سه سال پیش ایده برگزاری چنین جشنواره ای مطرح شد و خانه موسیقی قبول کرد از آن حمایت کند. مهمترین تحولی که در اطلاع رسانی در دو دهه اخیر در جهان پدید آمده، پیوند بین انسان ها در سراسر جهان است و این انقلاب رسانه ای ست. در زمانی که جوان تر بودیم برای اطلاع از یک مطلب کوچک باید به کتاب های فراوانی مراجعه می کردیم اما الان امکاناتی وجود دارد که باعث می شود جنبشی در اندیشه های همه جوامع پیدا شود.

وی افزود: آن چیزی که در همه عرصه ها به ویژه عرصه فرهنگ تاثیر گذار بود همین پل بلند و مستحکمی است که مردم دنیا را به هم پیوند داده است. یادم هست که در زمانم جوانی اگر نت یک آهنگ را می خواستیم تنها یک مغازه وجود داشت که باید آنجا دنبالش می گشتیم اما امروز پشت دستگاه می نشینیم و پرینت می گیریم و بسیار باعث رشد اندیشه و فکر هنر موسیقی شده است.

محمد سریر

رئیس هیئت مدیره خانه موسیقی گفت: این جشنواره و جمع شدن فعالان این عرصه در حقیقت تشویق و ترغیب کسانی است که در ارتقا این ارتباط فعالیت می‌کنند تا اندیشه‌های نو و فکرهای غنی منتقل شود.

وی افزود: در حوزه ارتباطی یکی از مهمترین موضوعات، کپی رایت است که در دنیا هم بسیار روی این مساله کار می کنند. بسیار مهم است که افراد بتوانند در این زمینه و در این ارتباطی که از کنترل هم خارج شده، حقوق خودشان را داشته باشند. اگر این حقوق رعایت شود مشوقی برای بروز ایده های نو خواهد بود.

more

  همه مقصریم؛نکته‌هایی درباره اجرایی نشدن قانون حمایت از حقوق مولفان و مصنفان

سریر در پایان سخنانش گفت: برگزاری این جشنواره قدم بزرگی است و بعد ها متوجه آن می‌شویم و امیدوارم این کار ادامه پیدا کند.

پورقناد؛دبیرجشنواره:55 اثر ارسالی و رصد 400 سایت و وبلاگ

بعد از سخنان دکتر محمد سریر، سجاد پورقناد، موزیسین و نوازنده سه‌تار و سردبیر دو سایت هارمونی‌تالک و سل که دبیری جشنواره اول و دوم را بر عهده داشت، به جایگاه آمد و  در سخنانی گزارشی از روند برگزاری جشنواره بیان کرد. او در سخنانش گفت: بیست و پنجم اردیبهشت اولین نشست هیات برگزاری دومین جشنواره سایتها و وبلاگهای موسیقی بود، پس از حدود 20 جلسه نشست در محل خانه موسیقی امروز به منزلگاه پایانی رسیده ایم. 26 مرداد ماه امسال فراخوان جشنواره با تغییری نسبت به سال گذشته به انتشار رسید. یک رشته جدید به مسابقات جشنواره اضافه شده بود، رشته خبر.

به گفته پورقناد هیات برگزاری جشنواره که دو روزنامه‌نگار با سابقه را در ترکیب خود داشت، با اعلام اضافه شدن این بخش به جشنواره تصمیم گرفت، با ارائه استانداردهایی در زمینه تولید و نشر خبر، وضعیت اخبار موسیقی را تا حد توان ساماندهی کند.

امسال با کناره گیری محمدرضا فیاض به خاطر مشغله از پست داوری، با رای هیات برگزاری جشنواره، آقای پویا سرایی به هیات داوران جشنواره وارد پیوست.

سجاد پورقناد

با توجه به احتمال حضور پایین وب نویسان موسیقی در نشست های آموزشی با پیشنهاد حذف این برنامه در جشنواره امسال موافقت شد و برگزاری این نشست ها تا بوجود آمدن بستر فکری مناسب آن در میان علاقمندان، همچنان متوقف خواهند ماند. شاید هنوز نیاز به شناخت استانداردهای روزنامه نگاری و نویسندگی موسیقی جزو دغدغه های وب نویسان موسیقی ایران نیست و تنها برتری نسبی شخص نویسنده از سطح کیفی معمول اکثریت وب گاه های موسیقی، برای عده زیادی از نویسندگان، انگیزه لازم را برای قلم زنی فراهم می کند -یکی از مهمترین اهدافی که این جشنواره دنبال می کند تغییر چنین تفکری است. این تفکر که به جای نگاه به بالا، نگاه به پایین دارد و چون سطح اکثر نوشتارهای مربوط به موسیقی پایین است، صاحب قلم شرایط متوسط خود را مطلوب می داند...

امسال بعد از انتشار فراخوان جشنواره در مرداد ماه، به کندی ارسال آثار از طرف علاقمندان آغاز شد و با تمدید 15 روزه دریافت آثار در روزهای پایانی، ارسال آثار بیشتر شد. مجموع 55 اثر از طریق ایمیل دریافت شد و سپس در بخش سایت‌ها و وبلاگ‌ها کمیته برگزاری و داوران خود به رصد آثار پرداختند که حدود 400 سایت و وبلاگ موسیقی مورد بررسی قرار گرفت.

مانند پارسال بعضی از آثار در بخشهایی غیر از بخشی که نویسنده آن مشخص کرده بود جای گرفت؛ امیدواریم از این طریق بتوانیم توجه نویسندگان را بیشتر به سمت و سوی واقعی مطالبشان جلب کنیم.

 پورقناد در ادامه گفت:در بخش خبر آثار زیادی به جشنواره نرسید؛ شاید افزوده شدن این بخش به جشنواره به اندازه کافی اطلاع رسانی نشد چراکه با وجود افزایش تعداد خبر در این سال، آثار رسیده به جشنواره به حدی نرسید که بتوانیم مسابقه در این بخش را امسال اجرایی کنیم، همچنین به خاطر کمبود اثر در بخش عکس (بر خلاف سال گذشته)، امسال این بخش نیز حذف شد.

وی در پایان افزود:در برگزاری جشنواره دوم سایت ها و وبلاگهای موسیقی هم مانند جشنواره اول، از حمایت های «خانه موسیقی» و «خانه هنرمندان» برای برگزاری جشنواره برخوردار بودیم اما در این سال «موزه موسیقی» هم به جمع حامیان این جشنواره پیوست. قطعا حمایت های مادی و معنوی این نهاد ها موجب شکوفایی بیشتر و دلگرمی بیشتر صاحبان قلم در فضای مجازی می شود.

جا دارد از مدیران این مجموعه ها تشکر و قدر دانی کنیم، آقای حمیدرضا نوربخش مدیر عامل خانه موسیقی، آقای علی مرادخانی مدیر موزه موسیقی و دکتر سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان

 نوربخش:خانه موسیقی کمک می‌کند که فضای نقد گسترش یابد

در ادامه  حمیدرضا نوربخش  خواننده آواز و مدیرعامل خانه موسیقی در مراسم اختتامیه جنشواره سایت‌ها و وبلاگ‌های موسیقی به بحث نقد در موسیقی پرداخت و گفت: نکته ای از دیرباز ذهن من را در حوزه روزنامه نگاری مشغول کرده است، بحث نقد موسیقی است. این نکته بسیار اساسی است که در حالی که یک ارزیابی انجام می‌دهیم باید بتوانیم آموزش هم بدهیم.

 حمیدرضا نوربخشوی افزود: ما در خانه موسیقی این آمادگی را داریم که در طول سال در حوزه نقد موسیقی مستر کلاس هایی گذاشته شود. هنوز نمی‌دانیم در حوزه موسیقی منتقد جدی داریم یا نه. ما به تعداد رسانه‌ها نویسنده موسیقی داریم و در برخی رسانه ها هم چند نفر حضور دارند که البته کارشان ارزشمند است. اما ما وظیفه داریم در این حوزه کمک کنیم. وقتی برخی نقدها را راجع به اثری می‌خوانیم، گاهی برخی از این نقد‌ها غیر آگاهانه و غیر منصفانه است.در کنار چنین جشنواره‌هایی جای نقد درست خالی است

نوربخش در خاتمه گفت: در طول سال می‌توان برنامه‌ریزی کرد و با دوستان روزنامه‌نگار هماهنگ شد و مستمر کلاس‌هایی را در زمینه نقد آثار موسیقی برگزار کرد و خانه موسیقی هم آمادگی این برنامه‌ها را دارد.

 در این مراسم همچنین حمیدرضا اردلان، معاون هنری و فرهنگی خانه هنرمندان ایران حضور داشت و در سخنانی گفت: ذات دوره معاصر تبدیل شدن موضوعات در یک وجه علمی به امور مجازی است. در یونان باستان یک رای فلسفی از سوی افلاطون وجود داشت. آن تئوری می‌گفت هر چیزی که در دنیای واقع وجود دارد مجازی است. وظیفه ما فلاسفه این است که هرمس میان این عالم حقیقی و عالم مجاز باشیم. هرمس کسی بود که سخنان آسمان نشینان را برای اهل زمین نقل می‌کرد.

وی افزود: به همین شکل وقتی جلوتر می‌آییم می‌بینیم برخی فلاسفه میان عالم خیال و عالم هست تفاوتی قائل نبودند و امکاناتی که در عالم خیال داشتند قدرتمندتر از عالم واقع بود. این پرسش یک پرسش مدرن بود تا اینکه تکنولوژی راهی نوین را پیش راه بشر گذاشت.

 اردلان در پایان گفت: یک وبلاگ و وبسایت در دوره معاصر نقش سترگی بر عهده دارد گاهی رسانه‌ها با حضور مجازیشان سرنوشت تحولات فرهنگی و اجتماعی را رقم می‌زنند. این سیستم‌های مجازی یک شمشیر دولبه است، می‌تواند ابزاری شریف در دست ما باشد برای حفظ کیان بشری یا اینکه برعکس این بشود.

بعد از سخنان اردلان آروین صداقت کیش به خواندن بیانیه هیئت داوران پرداخت.

more

  فغان از بریدن‌ها و چسباندن‌ها؛بیانیه هیئت داوران دومین جشنواره سایت‌ها و وبلاگ‌های موسیقی

 سپس علیرضا پورامید ضمن خواندن دیدگاه‌های هئیت داوران درباره سایت و وبلاگ برگزیده و برندگان بخش‌های مختلف از افراد خواست تا به جایگاه آمده و جایزه خود را از دست هیئت داوران و برخی از بزرگان موسیقی که به صحنه آمده بودند ، دریافت کنند.

more

 برگزیدگان دومین جشنواره سایت‌ها و وبلاگ‌های موسیقی در همشهری‌آنلاین

به گزارش همشهری‌آنلاین اجرای مراسم را علیرضا پورامید، شاعر و مدرس آواز و بازرس کانون پژوهشگران بر عهده داشت که با اجرای خوب خود فضای مراسم را سرزنده نگه داشت.

از نکات جالب توجه سخنان صبا رادمان یکی از برگزیدگان بود که بعد از دریافت جایزه از خانه موسیقی خواست تا به خبرنگارانی که تحت فشارند توجه کند، اما اعلام نکرد که چه خبرنگاری تحت فشار بود و چرا بابت این ماجرا به صورت مکتوب با خانه موسیقی مکاتبه نکرد.

دونوازی سنتور و نینجفی ملکی و رحیمی

پایان بخش برنامه اجرای دو نوازی سنتور و نی بود که در آن علی نجفی ملکی (نوازنده نی کلید‌دار) به همراه سعید رحیمی نوازنده سنتور قطعه سارنگ از ساخته‌های خاطره‌انگیز مهرداد دلنوازی را که سالیان قبل در قالب دو نوازی تار و سنتور تنظیم و ضبط شده بود، برای حاضران اجرا کردند.

کد خبر 190621
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز