همشهری‌آنلاین: کتاب ارج‌نامه علی شریعتمداری با عنوان آموزشگر شایسته عصر چهارشنبه 17 آبان با حضور چهره‌هایی چون دکتر حداد عادل، وزیر ارشاد و دکتر رضا داوری در خانه کتاب رونمایی شد.

حداد شریعتمداری

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از مهر مراسم نکوداشت مقام علمی دکتر علی شریعتمداری با حضور سید محمد حسینی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اسماعیلی سرپرست معاونت امور فرهنگی این وزارتخانه، غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، رضا داوری اردکانی رئیس فرهنگستان علوم و جمعی از چهره‌های دانشگاهی در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب در تهران برگزار شد.

در ابتدای این برنامه علی شجاعی صائین مدیرعامل خانه کتاب به مهمانان خوشامد گفت و در سخنان کوتاهی در تجلیل از مقام علمی شریعتمداری، او را بنیانگذار تعلیم و تربیت به شیوه نوین توصیف و از همه کسانی که در تدوین کتاب «آموزشگر شایسته» که مجموعه مقالاتی است در پاسداشت خدمات وی، قدردانی کرد.

در ادامه فاطمه زیباکلام استاد دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران و از شاگردان قدیمی شریعتمداری، گفت: فضای کلاس استاد بسیار صمیمی بود و با وجود اختلاف سن زیاد ایشان با دانشجویان، همواره شوخی در کلاس حاکم بود اما این بگو و بخندها به موقع قطع و مطالب جدی از سوی استاد ارائه می‌شد.

وی همچنین یادآور شد: با اینکه ما همیشه فکر می‌کردیم که اگر بعضی چیزها را سرِ کلاس بگوئیم، ممکن است استاد ناراحت شود، ولی ایشان اصلاً تعصب نداشت و این در حالی بود که اشراف بسیار زیادی به همه مکاتب داشت و شاید ریشه نرمخویی ایشان، در دنش وسیعشان بود.

همچنین جواد محقق شاعر و پژوهشگر حوزه ادبیات در این برنامه با نقل خاطره‌ای گفت: در سال‌هایی که سردبیر مجله «رشد معلم» بودم، با بیش از 50 چهره شاخص کشور دیدارها و گفتگوهایی داشتم؛ یادم می‌آید معلمی بود به نام محمود کریمی حقیقی (یا شاید کریم محمود حقیقی) که نقل می‌کرد: زمانی که من در شیراز محصل آقای شریعتمداری بودم، چیزهایی را نوشته بودم و قصد داشتم آن را به صورت کتابی چاپ کنم.

محقق در ادامه این نقل خاطره یادآور شد: او می‌گفت که این کتاب را به محضر آقای شریعتمداری بردم که درباره آن نظری بدهد و ایشان نه تنها من را تشویق کرد به این کار (نوشتن کتاب) بلکه هزینه چاپ آن را شخصاً پرداخت کرد. او (معلم مورد اشاره) از این خاطره به عنوان یکی از بزرگترین یادگارهای زندگی خودش یاد می‌کرد.

در این برنامه همچنین با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از کتاب «آموزشگر شایسته» شامل مقالات تخصصی در علوم تربیتی و در پاسداشت خدمات علی شریعتمداری، رونمایی شد.

این کتاب در 508 صفحه و در قطع وزیری توسط موسسه خانه کتاب منتشر شده است و در آن مطالبی از چهره‌هایی مانند احمد احمدی، محمد اسفندیاری، نجفقلی حبیبی، رضا داوری اردکانی و سیدحسین نصر در اهمیت فعالیت‌های علی شریعتمداری آمده است.

کتاب «آموزشگر شایسته» حاوی 25 مقاله است که درباره شخصیت علمی دکتر شریعتمداری و آثارش نگاشته شده و یا نوشته‌هایی است که درحوزه علوم تربیتی به وی تقدیم شده است.

دکتر علی شریعتمداری مولف 24 جلد کتاب، مترجم 6 عنوان کتاب، مولف 70 عنوان مقاله علمی، اجتماعی، فرهنگی، مذهبی و مترجم 18 مقاله و مجله علمی است

کد خبر 190566
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز