مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: بخش ماست‌ها در مغازه‌های بقالی این روزها بسیار پیچیده شده است.

yoghort

کنون مشتریان فقط با انتخاب میان ماست‌ عادی و کم چرب یا ماست میوه‌ای مخلوط شده یا مخلوط نشده روبه‌رو نیستند، بلکه با به بازار آمدن ماست‌های پروبیوتیک باید درباره نوع باکتری‌هایی که با ماست می‌خورند، تصمیم بگیرند.

تولیدکنندگان ماست مدت درازی است که ماست‌های دارای "کشت باکتری زنده و فعال" را به بازار عرضه کرده‌اند، اما اکنون تولیدکنندگان مارک‌های جدیدی از ماست‌هایی مخصوص را به بازار فرستاده‌اند که حاوی "گونه‌های میکروبی" با مارک تجاری معین هستند. دانشمندان به پژوهش درباره اینکه چگونه میکروب‌ها ممکن است به سلامت ما کمک کنند، ادامه می‌دهند.

یک بررسی که نتایج آن در سال گذشته در جورنال پزشکی بریتانیا منتشر شد از منافع پزشکی ماست، البته برای عده‌ای محدودی، حمایت می‌کند. این بررسی نشان داد که بیماران بستری در بیمارستان سالمندان که یک نوشیدنی حاوی ماست پروبیوتیک را نوشیده بودند، به میزان کمتری دچار اسهال ناشی از مصرف درازمدت آنتی‌بیوتیک شده‌اند. اما برخی از متخصصان تغذیه درباره سودمندی‌های بالقوه پروبیوتیک‌های برای اغلب افراد تردید دارند.

این بررسی با وجود دامنه محدود سنی شرکت‌کنندگانش ثابت کرد ماست پروبیوتیک برای مصرف کنندگان مفید است. مری هیکسون، پژوهشگر تغذیه در امپریال کالج لند و سرپرست این بررسی می گوید: "ما نشان داده‌ایم صرفا با دادن نوشیدنی پروبیوتیک به بیمارن سالمندی که آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کردند، می‌توان خطر اسهال را در آنها کاهش داد."

بیماری گوارشی یک عارضه جانبی رایج در مصرف آنتی‌بیوتیک برای مقابله با عفونت‌های باکتریایی است. آنتی‌بیوتیک‌ها فقط باکتری‌های بد را از بین نمی‌برند، بلکه بخشی از باکتری‌های مفید یا فلور میکربی طبیعی مجرای گوارش ما را نیز نابود می‌کنند.

این آسیب جانبی باعث می‌شود که میکروب‌های زیانبار در دستگاه گوارش خود را مستقر کنند. ماست مانند سایر غذاهای "پروبیوتیک"، به رشد باکتری‌های مطلوب در دستگاه گوارش ما کمک می‌کند. باکتری‌های مفید دستگاه گوارش به جذب مواد مغذی از غذاها کمک می‌کند و نیز با استقرار در روده‌ها مانع از تکثیر باکتری‌های آسیب‌رسان می‌شوند که ما را بیمار می‌کنند.

LiveScience

کد خبر 190317

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز