گروه اجتماعی: معاون مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در روز نخست نمایشگاه نوزدهم به اصحاب مطبوعات حاضر در مصلای تهران از اجرای معافیت مالیات بر آگهی‌ها با هر عنوانی خبر داد اما اکنون اصرار سازمان امور مالیاتی بر دریافت پنج‌درصد از درآمد مطبوعات در بخش آگهی‌ها با عنوان «مالیات بر ارزش افزوده» به قوت خود باقی است.

روزنامه

محمدجعفر محمدزاده هفت آبان91 درحالی‌که سعی می‌کرد مجموعه‌ای از خبرهای مربوط به حوزه مطبوعات را اعلام کند، گفت:‌ با هماهنگی‌هایی که با سازمان امور مالیاتی به عمل آمده، قرار شد معافیت مطلق درآمد حاصل از آگهی‌های مطبوعاتی به تمام دوایر این سازمان ارسال و اجرایی شود.

11مهر هم جلسه‌ای با حضور مسئولان امور مالیاتی، جمعی از مدیران مسئول روزنامه‌ها و محمد جعفرمحمدزاده، معاون مطبوعاتی وزارت ارشاد و پدرام پاک‌آیین، مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی وزارت ارشاد برای حل مشکل مالیات مطبوعات برگزار شد. پس از آن بود که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خبر از پیگیری مسئله داد و گفت که مسئله در حال بررسی است. قانون می‌گوید که هم روزنامه‌نگار و خبرنگار و هم- به‌طور کلی- مطبوعات از پرداخت مالیات معاف هستند.

در همین حال اداره امور مالیاتی کشور از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران، هم مالیات بر درآمد می‌گیرد و هم برای مطبوعات مالیات بر ارزش افزوده درآمد حاصل از بخش آگهی‌ها وضع کرده است. اگرچه اخذ مالیات از حقوق خبرنگاران مشکل تازه‌ای نیست اما صدای رسانه‌های مکتوب زمانی درآمد که دریافت مالیات بر ارزش‌افزوده از محل درآمد آگهی‌های مطبوعات در دستور کار سازمان امور مالیاتی قرار گرفت.

مطبوعات و امور فرهنگی از پرداخت مالیات معاف هستند، این در حالی است که سازمان امور مالیاتی کشور، تصمیم دارد دریافت‌نکردن مالیات مستقیم از مطبوعات را با دریافت مالیات بر ارزش افزوده از بخش آگهی‌ها جبران کند؛ یعنی مطبوعات در عین حال که از پرداخت مالیات معاف هستند، باید به ازای درآمدی که به‌دست می‌آورند مالیاتی را به دولت پرداخت کنند درحالی‌که مطبوعات از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده هم معاف‌ هستند.

قانون مطبوعات جمهوری اسلامی ایران هم این روند عقلایی را مجاز اعلام کرده است و به این ترتیب، هم به اعتبار منطقی و هم به اعتبار قانونی، آگهی بخشی از فعالیت مطبوعاتی است. ماده 19قانون مطبوعات هم تبلیغات و جذب آگهی را بخشی از فعالیت مطبوعاتی و مجاز می‌شمرد.

در این ماده آمده است: «نشریات در چاپ آگهی‌های تجارتی که مشتمل بر تعریف و تمجید کالا یا خدماتی که از طرف یکی از مراکز تحقیقاتی کشور که بر حسب قوانین رسمیت داشته باشند، تأیید گردد با رعایت ماده ۱۲ آیین‌نامه تأسیس و نظارت بر نحوه کار و فعالیت کانون‌های آگهی تبلیغاتی و بندهای مربوطه مجاز هستند». این قانون را مجلس شورای اسلامی 22اسفند 1364تصویب کرده و در 26اسفند همان سال به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

بند (ل) ماده 139قانون مالیات‌های مستقیم هم فعالیت‌های مطبوعاتی را از پرداخت هرگونه مالیاتی معاف می‌داند. در این ماده قانونی آمده: فعالیت‌های انتشاراتی و مطبوعاتی‌، فرهنگی و هنری که به ‌موجب مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام می‌شوند، از پرداخت مالیات معاف است‌. همچنین این ماده در تبصره یک خود تصریح می‌کند که درآمد مطبوعات از فعالیت‌های غیرانتفاعی که برای پیشبرد نشریه خود به‌دست می‌آورند هم از پرداخت مالیات ‌معاف‌ هستند.

در تبصره یک بند ل ماده 139قانون مالیات‌های مستقیم آمده است: وجوهی که از فعالیت‌های غیرانتفاعی و به‌منظور پیشبرد اهداف و وظایف اشخاص موضوع این ماده از راه برگزاری ‌دوره‌های آموزشی‌، سمینارها، نشر کتاب و نشریه‌های دوره‌ای و. . . در چارچوب اساسنامه آنها تحصیل می‌شود و سازمان امور مالیاتی‌کشور بر درآمد و هزینه آنها نظارت می‌کند، از پرداخت مالیات ‌معاف است‌.

با وجود این معافیت، سازمان امور مالیاتی کشور خود را ملزم به دریافت مالیاتی دیگر از مطبوعات می‌داند؛ مالیات بر ارزش افزوده. قانون مالیات بر ارزش افزوده که پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی و تأیید شورای نگهبان در خرداد 1387برای اجرا ابلاغ شد، در بند پنج از ماده 12تأکید می‌کند که کتاب، مطبوعات، دفاتر تحریر و انواع کاغذ چاپ، تحریر و مطبوعات، از مواردی هستند که عرضه کالاها و ارائه خدمات آنها و همچنین واردات‌شان از پرداخت مالیات معاف هستند. 

کد خبر 190295
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز