دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۰۸:۵۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی کمیسیون اصل 90 از بررسی مساله تسهیلات افزایش جمعیت و مصونیت قضایی نمایندگان در این کمیسیون خبر داد.

افضلی‌فرد سخنگوی کمیسیون اصل 90 مجلس گفت: مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص پیشگیری از کاهش نرخ باروری که توسط رییس مجلس به کمیسیون ارجاع شده بود، مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به اینکه مواردی در این مصوبه وجود دارد که مستقیما شان قانون‌گذاری دارد، این جزو وظایف مجلس است که این مصوبه را تصویب و ابلاغ کند.

وی که با خبرگزاری ایسنا گفتگو می کرد، ادامه داد: لغو سیاست‌های کاهش باروری، اعطای درمان رایگان از ابتدای دوران بارداری تا دو سالگی نوزاد به مادر و کودک، ارائه بسته بهداشتی - تقویتی رایگان به مادر و کودک، افزایش مرخصی زایمان به 9 ماه و افزایش مرخصی بدون حقوق مادران به 21 ماه، همچنین پیش‌بینی دو هفته مرخصی زایمان برای پدر و مواردی مانند این در این مصوبه گنجانده شده بود که در این جلسه مورد بررسی قرار گرفت و بعد از طرح آن در مجلس طی نامه‌ای به احمدی‌نژاد ابلاغ خواهد شد تا مسیر قانونی خود را برای اجرا طی کند.

وی در مورد بررسی مساله مربوط به مصونیت نمایندگان گفت: این ماموریت از طرف هیات رییسه به کمیسیون اصل نود داده شده بود که حدود اصل 86 قانون اساسی و نحوه مصونیت نمایندگان را بررسی کنند، گزارش این بررسی در این جلسه قرائت شد.

افضلی‌فرد در مورد جزییات این گزارش اظهار کرد: مطابق اصل 67 قانون اساسی نمایندگان باید مصونیت کیفری داشته باشند. در این راستا دو نکته مورد بحث بود. نکته اول اینکه اعطای مصونیت در نظر گرفتن شخصیت حقوقی در مقابل قانون نیست بلکه این مصونیت برای اشخاص حقیقی است و مشابه همان مصونیتی است که به قضات داده شده است. نکته دوم این است که اعطای این مصونیت در واقع اعطای مصونیت به مردم است چراکه با این مصونیت نمایندگان می‌توانند برای دفاع از حقوق مردم طبق اصل هشتم قانون اساسی اقدام کنند.

وی با اشاره به نظریه تفسیری شورای نگهبان در تاریخ 20 دی ماه سال 80 گفت: طبق بررسی‌های کمیسیون این نظریه موجب لغو اصول 86 و 84 قانون اساسی است و نمایندگان را دچار خودسانسوری می‌کند.

حذف محدودیت‌های افزایش جمعیت

غلامرضا کاتب سخنگوی کمیسیون برنامه و بودجه نیز اعلام کرد محدودیتهای افزایش جمعیت حذف خواهد شد.

وی با اشاره به جلسه روز گذشته کمیسیون برنامه و بودجه گفت: اصلاح قانونی تنظیم جمعیت که لایحه آن به کمیسیون ارجاع شده بود در دستور کار کمیسیون برنامه بودجه قرار داشت که طبق آنچه نمایندگان تصویب کردند، تمام محدودیت‌های مربوط به افزایش جمعیت حذف خواهد شد.

کاتب تاکید کرد: این محدودیت‌ها شامل کاهش پوشش بیمه‌های اجتماعی هم می‌شود، یعنی از این به بعد فرزند پنجم به بعد خانواده‌ها هم می‌توانند از خدمات بیمه اجتماعی هم استفاده کنند.

کد خبر 190234
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز