همشهری‌آنلاین: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران، شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی خود را به قهرمانان ملی و سه متن کهن مرزبان‌نامه، کلیله و دمنه و منطق‌الطیر اختصاص داد.

tale

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از روابط عمومی و امور بین‌الملل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این جشنواره با انتشار فراخوان خود علاقه‌مندان به این هنر را به شرکت در این رویداد فرهنگی دعوت و اعلام کرده است که مراحل مقدماتی این رویداد بین‌المللی به تدریج از روز 20 آبان در استان‌هایی که تعداد مراکز کانون در آن بیش از 15 مرکز است آغاز می‌شود و پس از برگزاری مرحله‌ی ناحیه‌ای در این استان‌ها، شرکت‌کنندگان به ترتیب در جشنواره‌های استانی، منطقه‌ای و بین‌المللی با یکدیگر رقابت خواهند کرد.

جشنواره‌ی امسال بر اساس فراخوان منتشر شده از سوی مدیریت هماهنگی استان‌های کانون، با سه محور موضوعی: "آزاد" با تاکید بر اهداف تربیتی و پرورش فکر حول محورهای مختلف دینی، تربیتی، آموزه‌های اخلاقی و هویت ملّی، "قهرمانان ایرانی" با تاکید بر انتخاب فرازهایی از زندگی یکی از این قهرمانان به عنوان الگویی مناسب برای کودکان و نوجوانان و "متون کهن" با هدف بازنویسی و بازآفرینی از چند منبع مشخص و معتبر ( مرزبان نامه، کلیله و دمنه و منطق الطیر) برگزار می‌شود.

در این میان طیف وسیعی از علاقه‌مندان و قصه‌گویان ایران و جهان شامل مربیان کانون سراسر کشور، قصه گویان آزاد و قصه‌گویان خارجی می‌توانند در دو بخش قصه‌گویی و قصه‌گویی صوتی جشنواره با یکدیگر به رقابت بپردازند.

بخش قصه‌گویی آزاد به همه‌ی مادر بزرگ‌ها و پدربزرگ‌ها، مادران و پدران، معلمان مدارس و مربیان مهد‌های کودک، هنرمندان، روحانیان، دانشجویان، قصه‌گویان رادیو تلویزیونی و دیگر کسانی که کودکان و نوجوانان را پای قصه‌های خود می‌نشانند اختصاص دارد.

در این میان شرکت کنندگان در بخش قصه‌گویی صوتی باید فایل حاوی قصه‌گویی و متن قصه‌ی خود را بدون هیچ‌گونه موسیقی و جلوه‌ی صوتی(افکت) به دبیرخانه‌ی جشنواره ارسال کنند.

قصه‌های انگلیسی نیز تنها در این بخش جشنواره می‌تواند توسط قصه‌گویان شرکت داده شود.
در همین حال برگزاری کارگاه‌های آموزش تخصصی برای آماده‌سازی قصه‌گویان راه‌یافته به هر مرحله و کارگاه‌های بازنویسی متون کهن - در صورت ضرورت - پیش از برگزاری جشنواره از جمله تغییرات صورت گرفته در این دوره از جشنواره است.
بر این اساس قرار است مرحله‌ی نهایی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی طی روزهای 28 بهمن تا 1 اسفند برگزار شود اما پیش از آن مرحله منطقه‌ای در 4 منطقه‌ی کشور طی روزهای 10 تا 18 دی و مرحله استانی در 31 استان کشور طی روزهای 25 تا 30 آذر برگزار خواهد شد.

در همین حال اگرچه میزبان مرحله‌ی نهایی این جشنواره مشخص نشده است اما استان‌های کرمانشاه، هرمزگان، بوشهر و گیلان پیشتر به عنوان میزبانان مرحله ی منطقه ای جشنواره معرفی شده بودند.

بر اساس این گزارش برگزار کنندگان این جشنواره‌ی هدف از برگزاری این رویداد بین‌المللی را گسترش فرهنگ قصه‌گویی در کشور، معرفی قصه‌گویان برتر ملّی و بین‌المللی به منظور تقویت فعّالیّت قصه‌گویی در مراکز فرهنگی و هنری کانون، توانمند‌سازی مربیان از طریق بالابردن دانش قصه‌گویی آنان، تولید متون مناسب قصه‌گویی برای کودکان و نوجوانان و تبادل تجربه میان قصه‌گویان داخلی و خارجی را از جمله اهداف این جشنواره اعلام کرده‌اند.

دبیرخانه‌ی شانزدهمین جشنواره بین‌المللی قصه‌گویی به نشانی پستی تهران دکتر فاطمی، خیابان حجاب، مرکز آفرینش‌های فرهنگی، هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، مدیریت هماهنگی اموراستان‌ها و نشانی رایانامه‌ی jashnvareh.gheseh@gmail.com و تلفن 88951505-021 آماده‌ی پاسخ‌گویی به سوال‌های علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره است.

همچنین فراخوان کامل مقررات شرکت در جشنواره از طریق سایت خبری کانون به نشانی www.kanoonnews.ir در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است.

کد خبر 190148
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز