همشهری‌آنلاین: محمدرضا لطفی که از سه دهه قبل یکی از دغدغه‌های اصلی‌اش، بازسازی آثار بزرگان موسیقی بود، آلبومی دیگر را به یاد رضاقلی میرزا ظلی، آوازخوان نامدار اوایل قرن حاضر به بازار موسیقی عرضه کرد.

آلبوم یادواره ظلی

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه آوای شیدا، این آلبوم با همکاری گروه بازسازی شیدا و به سرپرستی محمدرضا لطفی اجرا، ضبط و روانه بازار شده است.

این اثر در دو بخش تنظیم شده که بخش اول آن شامل پیش درآمد اصفهان اثر علی اکبرخان شهنازی، درآمد اصفهان، چهار مضراب بیات راجع اثر علی اکبر شهنازی، تصنیف سلسه موی دوست و تازه نگار است.

همچنین بخش دوم آلبوم یادواره رضا قلی میرزا ظلی نیز به بداهه نوازی کنسرت نیاوران محمدرضا لطفی در سال 1386 اختصاص دارد.

در این آلبوم سجاد مهربانی (خواننده)، ماهیار تمسکنی (سنتور)، رضا پرویز زاده (کمانچه)، محمد امین اکبرپور (تار)، حسین حدت (عود)، محمد میرزایی (نی)، سهیل اله دادیان (تمبک) با محمدرضا لطفی همکاری کرده‌اند.

محمدرضا لطفی در معرفی این اثر موسیقایی آورده است: اثر بازسازی شده‌ای را که می‌شنوید بر محور یکی از آوازهای معروف خواننده توانمند معاصر ما، ظلی است. این آواز در دوره خودش یکی از آوازهای مورد توجه عام و خاص بود و تا به امروز بیشتر خوانندگان مانند بنان و شجریان متاثر از آن بوده و هستند. یکی از نکات بارز این اثر جاودانه، در نوع صدای پرتحریر و با صلابت ظلی نهفته است. تحریرهای ریز پیوسته همراه با بیان شعر و کشش‌های بجا و درست اشعار که هنوز تاثیرش را در تاریخ موسیقی ما جاودانه نگاه داشته است.

وی ادامه داده است: از آنجا که ظلی به خاطر زمان ضبط محدود به اوج اصفهان نرفته، نگارنده بخش اوج آن را ساخته و به این اثر تاریخی اضافه نموده است . سعی شده آواز اوج (عشاق) در همان مکتب طراحی گردد. یک بار نیز همین کار را نگارنده در یک کار قمر همراه با خانم اخوان به انجام رسانیده ام که تا به امروز کمتر کسی متوجه این بازسازی شده است.

این هنرمند در پایان اینگونه نوشته است: آقای مهربانی که برای اولین بار، اینجانب ایشان را معرفی می‌کنداز صدای خاصی برخوردار است و مدت چند سال است که زیر نظر بنده به تکمیل کار خود می‌پردازد و ایشان می‌تواند یکی از امید‌های آواز ایرانی در آینده شود.

به گزارش همشهری‌آنلاین محمدرضا لطفی از سال‌های دهه پنجاه به فکر بازسازی برخی از آثار گذشتگان افتاد که از جمله معروف‌ترین این آثار انتشار ‌آلبومی با هنگامه اخوان که بازسازی‌آثار قمر را خواند، انتشار ‌آلبوم چاووش ده که با صدای صدیق تعریف اجرا شد و بازسازی یکی از آوازهای درخشان حسین طاهرزاده در سه‌گاه بود،سپس بازسازی و اجرای برخی از تصانیف وضربی‌های قدیمی و نیز بازسازی و اجرای دو  آلبوم چاووش 6 و چاووش هشت که پیش از این با صدای محمدرضا شجریان و شهرام ناظری منتشر شده بود و چند سال قبل به صورت دی وی دی تصویری(اجرا در تالار کشور) با صدای محمد معتمدی و علیرضا شاه محمدی عرضه عمومی شد.

more

 مانده از شب‌های دورا دور؛نگاهی به کنسرت لطفی و گرو‌ه‌های سه‌گانه شیدا

لطفی بعد از این تجربه ها به شکل دهی گروهی مستقل به نام بازسازی شیدا پرداخت که تقریبا در اکثر کنسرت‌های اجرایی از آثار گذشتگان را بازخوانی می‌کردند که از جمله آنها اجرای امیراثنی عشری در چند کنسرت اخیر بوده است.

more نیمه پر کنسرت محمدرضا لطفی و گره‌های سه‌گانه شیدا

کد خبر 190018
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز