مجموع نظرات: ۰
شنبه ۱۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۷:۵۱
۰ نفر

گروه شهری: زندان قصر با تمام سابقه تاریخی که داشت در سال 84 به شهرداری تهران واگذار شد و هم‌اکنون تبدیل به فضایی 76 هزار مترمربعی شده است که کاربری فرهنگی، تفریحی و هنری دارد.

این مجموعه تاریخی و تفریحی، چهاردهم آبان به‌طور رسمی به بهره‌برداری می‌رسد تا شهروندان تهرانی بتوانند با مرور تاریخ معاصر ایران، لحظه‌های نابی را تجربه کنند.

more  گزارش تصویری: قصر دیگر یک زندان نیست

علی‌اصغر مونسان، مدیرعامل شرکت توسعه فضاهای فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به مأموریت اصلی شرکت متبوع خود اظهار داشت: از آنجایی که مأموریت اصلی شرکت ما توسعه اماکن فرهنگی در سطح شهر است بنابراین تلاشمان بر این بود فضایی را ترتیب دهیم که هم کارکرد شهری، هم کارکرد ملی و هم کارکرد فراملی داشته باشد.باغ موزه قصر دارای بخش‌های مختلفی است که هر کدام کارکردهای متنوعی دارند.

باغ ایرانی یکی از بخش‌های این مجموعه است که با بهره‌گیری از تنوع گیاهی یک فضای شهری دلنشین و یک موزه روباز ایجاد شده است. یکی دیگر از بخش‌های اصلی موزه تاریخ انقلاب اسلامی ایران است. این موزه تصویری است از مبارزات مردم در دوران ستمشاهی و بخش دیگر موزه زندان است که هم بازسازی عینی فضای زندان از اتفاقاتی است که در دوره رژیم ستمشاهی افتاد و هم محلی برای تصویربرداری مجموعه‌های سینمایی.

از دیگر بخش‌های این باغ موزه می‌توان به مسجد، زورخانه قصر، باغ‌های ایرانی، کتابخانه مرکز تحقیقات و گالری‌های مختلف اشاره کرد.زندان مارکوف، ساختمان روبه‌روی درب اصلی همراه با برج نگهبانی و نورگیر، برج دیدبانی و منبع آب در شمال شرقی زندان، ساختمان واحد برق در شمال غربی و ساختمان مدرسه اندرزگاه 12 یا بند کارگری از بناهایی هستند که در این مجموعه حفظ شده‌اند.تاریخچه کامل زندان قصر، کتاب دیوار نوشته‌های زندان قصر، توصیف سلول فرخی یزدی، زورخانه باغ موزه قصر، خاطرات زندانیان قصر، استودیو تاریخ شفاهی، برج دیدبانی، زندگینامه مارکوف و... ازجمله قسمت‌هایی هستند که بازدیدکنندگان می‌توانند با مراجعه به سایت قصر به نشانی qasr.ir اطلاعاتی در مورد آنها کسب کنند.

کد خبر 190013
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز