جمعه ۱۲ آبان ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: بهزاد میرلو نوازنده سرپرست گروه موسیقی جانان در آینده نزدیک آلبومی از ساخته های خود در دستگاه نوا را به بازار موسیقی عرضه می کند

میرلو که سال‌ها تجربه اجرای موسیقی در داخل و خارج از کشور را داراست ضمن اعلام این خبر به همشهری آنلاین گفت که این روزها در حال ضبط یکی از آثار خود در دستگاه نوااست تابه زودی با انتشار این اثر آنرا از طریق موسسه آوای جانان دراختیار دوستداران موسیقی اصیل ایرانی قراردهد.

وی که موسیقی را با حضور در کلاس‌های آواز شروع کرده سال‌ها در راه فراگیری ساز کمانچه نیز گام برداشته و امروز در زمینه نوازندگی این ساز درکنار خوانندگی فعال است.

آلبوم آینده این خواننده که هنوزنامی برآن نهاده نشده شامل ساخته‌هایی است ازاوکه در سال 1390 در تهران به روی صحنه رفت که از حال و هوای خاصی در آهنگسازی برخورداراست.

گروه جانان که تا کنون دردو زمینه موسیقی فارسی و آذری کارهای خود را ارائه نموده، در تاریخ 18آبان در تالار وحدت به روی صحنه خواهد رفت و در آن کنسرت به موسیقی آذربایجانی خواهد پرداخت.

میرلو در این باره که چرا این گروه به دو گونه از موسیقی ایرانی پرداخته است می‌گوید؛ موسیقی پربار ایرانی صاحب گنجینه‌هایی است که اگر کسی توان دسترسی و بیان ابعاد گوناگون این موسیقی را داشته باشد حیف است که به آن نپردازد، که البته پرداختن به این گونه‌های موسیقی ایرانی در کنار یکدگر تجربه ها ودیدگاههای جدیدی رارقم خواهدزد. .وی افزود:؛به طور مثال بنده در برسی تضارب این دو گونه موسیقی به این نتیجه رسیدم که موسیقی به اصطلاح سنتی فارسی مبتنی بر ردیف دستگاهی ما به شدت درونگرا شده است درحالی که موسیقی آذربایجانی برونگرا تر است، البته این به تنهایی نمی‌تواند مزیت یا نقصانی برای هریک ازاین گونه هاباشد (البته اگر ما فرض را بر هنری و از نوع جدی و پربار بودن آثار مورد استناد قراردهیم).

برای بهتر بیان شدن موضوع باید گفت که موسیقیدان موسیقی سنتی فارسی مخاطب را کمتر در نظر می‌گیرد و بیشتر به درون خویش فرو رفته است و نیز در بیان حالات سبک بال و شاد و پرتحرک باترس از خطر لغزش به موسیقی سبک و بازاری دچار خویشتنداری افراطی شده است این در حالی است که مسئله موسیقی آذری گویی عکس این ماجرا است.

وی درادامه بیان می دارد که این موضوع خود زمینه یک تحقیق کسترده است که مجال خود را نیز می‌طلبد قطعات اجرایی کنسرت آینده گروه جانان در 18 آبان درتالاروحدت مشتمل بر آثار محلی موسیقی آذربایجان و نیز آثاری از بزرگانی چون ئوزییر حاجی بیگ اف، علی سلیمی، جهانگیر جهانگیراف، توفیق قلی اف و... همچنین یکی از ساخته‌های میرلو، دردستگاه ماهور خواهد بود.

اعضای گروه جانان در این کنسرت عبارتند از بهزاد میرلو خواننده، شهریار صدیق نوازنده تار، افشین علوی نوازنده کمانچه، علی سروری نوازنده بالابان و کلارینت، محمد سبک دستی نوازنده گارمون، بهروز برزگر نوازنده پیانو و رضانباهت نوازنده ناقاره.

کد خبر 189890
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز