گروه بین‌الملل: اوضاع برای اقلیت مسلمانان روهینگیا در میانمار، در دور جدید خشونت بودائیان و نظامیان این کشور علیه آنها به قدری وخیم و بحرانی شده که سازمان‌های بین‌المللی هر روز مجبور به هشدار در این رابطه هستند و فشارها بر دولت میانمار برای اقدامی جهت پایان خشونت‌ها علیه مسلمانان این کشور در حال افزایش است.

میانمار

پس از آنکه دید‌بان حقوق بشر در گزارشی مستند با انتشار عکس‌های ماهواره‌ای از تخریب و به آتش کشیدن بیش از ۸۰۰ خانه در شهر کیوکپیو خبر داد، اکنون مقام‌های سازمان ملل متحد اعلام کرده‌اند که در مدت یک هفته درگیری‌های اخیر، ۲۲ هزار نفر از ساکنان مناطق مسلمان نشین در غرب میانمار آواره شده‌اند. اشکون نیگام، مسئول دفتر سازمان ملل در میانمار در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه تأکید کرد: آخرین آمارهای ما نشان می‌دهد که در دور جدید درگیری‌ها ۲۲ هزار و ۵۸۷ نفر آواره شده‌اند و حدود چهار هزار و ۶۶۵ خانه تخریب شده‌است. به گفته این مسئول سازمان ملل حداقل ۲۱هزار و ۷۰۰ نفر از آوارگان از مسلمانان روهینگیا هستند. این مقام سازمان ملل که در بازدیدی به همراه مقام‌های دولت میانمار از ایالت راخین حضور داشت با تأکید بر اینکه اوضاع در این منطقه بسیار وخیم است خواستار کمک‌های فوری دولت میانمار به این ایالت شد.

تین سین، رئیس‌جمهور میانمار به‌دنبال گزارش‌های اخیر نهادهای بین‌المللی در اقدامی بی‌سابقه تخریب و به آتش کشیده شدن گسترده خانه‌ها در ایالت راخین را تأیید و خواستار تشکیل کمیسیونی برای تحقیق درباره درگیری‌های این کشور شد. حملات بودائیان و نیروهای نظامی میانمار علیه مسلمانان روهینگیا که بیشتر آنها در ایالت غربی راخین ساکن هستند طی ماه‌های گذشته به‌شدت افزایش یافته و هشدارهای بین‌المللی در این رابطه تاکنون به هیچ نتیجه‌عملی نرسیده است. مقام‌های دولت میانمار رقم کشته‌شدگان درگیری‌های یک هفته اخیر را تاکنون ۸۰ نفر اعلام کرده‌اند؛ رقمی که به گفته فعالان حقوق بشر بسیار بیشتر از این میزان است.

براساس اعلام مقام‌های دولتی تعداد کشته‌شدگان در درگیری‌های اخیر از‌ماه ژوئن تاکنون به حداقل ۱۷۰ نفر رسیده است. همچنین در ماه‌های اخیر براساس آمارهای رسمی بیش از ۱۰۰ هزار نفر با به آتش کشیده شدن خانه‌هایشان مجبور به ترک محل زندگی خود شده‌اند. ایالت راخین به‌صورت بالقوه دارای منابع غنی نفت و گاز به‌حساب می‌آید. شهر کیوکپیو برای چین با داشتن دو خط لوله انتقال گاز و نفت اهمیتی استراتژیک دارد؛خط لوله‌هایی که نفت و گاز را از خلیج بنگال به ایالت‌های غربی چین می‌رسانند.

با وجود اعلام وضعیت اضطراری در این منطقه و اعزام نیروهای نظامی میانمار هیچ نشانه‌ای از کاهش خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا دیده نمی‌شود. ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل اعلام کرده است که نیروهای نظامی‌ای که برای پایان دادن خشونت به منطقه اعزام شده‌اند به جای انجام وظیفه خود مسلمانان را هدف حمله قرار می‌دهند.

گروهی از مسلمانان میانمار در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رویترز اعلام کرده‌اند که مقام‌های دولتی از آنها خواسته بودند در خانه‌هایشان بمانند اما محل زندگی‌شان به آتش کشیده شد و آنها مجبور به فرار از میان آتش و گلوله شده‌اند. یک زن مسلمان در این رابطه به رویترز گفت: زمانی که مردم مشغول فرار بودند از سوی نیروهای پلیس و بودائی‌ها هدف گلوله قرار می‌گرفتند و ما تنها تلاش می‌کردیم از این مهلکه فرار کنیم. دولت میانمار اقلیت مسلمان این کشورکه بیش از یک قرن است در غرب این کشور ساکن هستند را به‌عنوان شهروندان میانمار به‌رسمیت نمی‌شناسد و به‌عنوان مهاجران غیرقانونی با آنها برخورد می‌کند.

کد خبر 189395
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز