همشهری آنلاین: یک بررسی جدید در انگلیس نشان می‌دهد زنانی که سیگار کشیدن را پیش از رسیدن به میانسالی ترک می‌کنند، نسبت به زنانی که به سیگار کشیدن در تمام طول زندگی ادامه می‌دهند، حدود 10 سال بیشتر عمر می‌کنند.

به گزارش ان بی سی نیوز نتایج این بررسی نشان داد که سیگار کشیدن تا میانسالی هم طول عمر را تا حدی کم می‌کند- زنانی که در این بررسی تا 40 سالگی سیگار کشیده بودند در طول یک دوره 12 ساله در مقایسه با زنانی که هرگز سیگار نمی‌کشیدند، با احتمال 1.2 برابر بیشتر در معرض خطر مرگ بودند.

اما در زنانی که در همه عمرشان سیگار کشیده بودند، در طول همین دوره زمانی در مقایسه با زنان غیرسیگاری احتمال مرگ تقریبا سه برابر می‌شد.

به عبارت دیگر زنانی که تا 40 سالگی سیگار کشیدن را ترک کرده بودند، از 90 درصد افزایش خطر مرگ ناشی از سیگار کشیدن در امان مانده بودند. و زنانی که تا 30 سالگی سیگار را ترک کرده بودند، از 97 درصد این خطر پرهیز کرده بودند.

سر ریچارد پتو، از دانشگاه آکسفورد، سرپرست این پژوهش گفت: "زنانی که در حدود سال‌های 1940 به دنیا آمدند، اولین نسلی بودند که در سراسر طول بزرگسالی‌شان شمار قابل‌توجهی سیگار کشیدند. اکنون تازه در ابتدای قرن بیست و یکم است که ما به طور آشکار اثرات کامل این سیگار کشیدن طولانی‌مدت، یا ترک سیگار طولانی مدت، و اثرات آنها بر مرگ و میر زودرس زنان را مشاهده می‌کنیم."

مشارکت‌کنندگان از حدود 55 سالگی وارد این بررسی شدند، در فاصله سال‌های 1996 تا 2011 پیگیری شدند. این زنان پرسشنامه‌ای درباره سبک زندگی، عوامل اجتماعی و پزشکی را پر کردند و سه سال بعد دوباره مورد بررسی قرار گرفتند. در طول دوره 12 ساله این بررسی حدود 66000 نفر از این زنان فوت کردند.

در شروع بررسی، 20 درصد از مشارکت‌کنندگان سیگاری و 28 درصد سیگاری سابق و 52 درصد آنان هرگز سیگار نکشیده بودند.

افرادی که سه سال پس از شروع بررسی همچنان سیگار می‌کشیدند، نسبت به آنهایی که سیگار نمی‌کشیدند، با احتمال تقریبا سه برابر بیشتر در طول 9 سال بعدی در معرض خطر مرگ بودند.

این افزایش مرگ و میر در میان زنان سیگاری عمدتا به بیماری‌‌های ناشی از سیگار کشیدن مانند سرطان ریه مربوط بود.

کد خبر 189285
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز