همشهری آنلاین: هفتمین ماه گفتار بنیاد شمس تبریزی و مولانا با سخنرانی نصرالله پورجوادی - پژوهشگر فلسفه و ادبیات - دوشنبه 8 آبان‌ماه جاری برگزار می‌شود.

نشست ادبی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از روابط عمومی موسسه فرهنگی اکو، این ماه‌گفتار با سخنرانی دکتر نصرالله پورجوادی همراه است که به موضوع "اصل سماع در نظر مولانا" می‌پردازد.

این نشست ساعت ۱۷ در محل بنیاد شمس تبریزی و مولانا واقع در میدان ونک خیابان ملاصدرا، شماره ۲۷ برقرار خواهد شد و حضور عموم علاقمندان آزاد است.

پورجوادی، دکترای فلسفه دارد و رئیس پیشین مرکز نشر دانشگاهی و از استادان نامی ایرانشناس و پژوهشگر در عرفان و ادب ایرانی، استاد منتخب و برگزیده فرهنگستان زبان و ادب فارسی، متولد ۱۳۲۲ تهران است؛ بعد از اتمام دوره دبیرستان به آمریکا رفته و چهار سال و نیم در آنجا در رشته‌های مختلف درس خوانده و به گفته‌ خود، با علاقمندی به مقوله‌ فلسفه و با تغییر و تحولات دهه ۱۹۶۰ و کتابی از جلال آل احمد شیفته فلسفه اسلامی شده است.

او مدرک کارشناسی خود را در رشته فلسفه از دانشگاه سانفرانسیسکوِ گرفت و پس از بازگشت از آمریکا، تحت تأثیر کسانی چون شهید مطهری و ایزوتسو، محقق معروف انگلیسی و کربن، محقق فرانسوی سراغ عرفان و آثار عرفایی چون احمد غزالی رفت و با ترجمه «سوانح» غزالی به زبان انگلیسی وارد وادی تحقیق در تاریخ فکر و فلسفه و عرفان شد و نگاه جدید او به تاریخ فکر در ایران مبنای تحول عمیقی در دیدگاه تاریخ تصوف و عرفان در ایران است.

سال ۱۳۴۶ به دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران رفت و موفق به اخذ مدرک کارشناسی ارشد فلسفه در سال ۱۳۵۱ و سپس دکترای فلسفه در سال ۱۳۵۷ از این دانشگاه شد.

پس از انقلاب اسلامی پورجوادی مدتی عضو شورای انقلاب فرهنگی بود. مهم‌ترین کار او تأسیس مرکز نشر دانشگاهی در سال ۱۳۵۹ بود که خود تا سال ۱۳۸۲ ریاست آن را بر عهده داشت.

در مدت فعالیتش حدود ۱۵۰۰ کتاب تحقیقی در این مرکز به چاپ رسید و چندین مجله پژوهشی از جمله نشر دانش، معارف، زبان‌شناسی، باستان‌شناسی و تاریخ (به زبان فارسی) و لقمان (به زبان فرانسه) انتشار می‌یافت.

برخی از شاخص‌ترین آثار او عبارتند از داستان مرغان (۱۳۵۵) مکاتبات احمد غزالی با عین القضاه همدانی (۱۳۵۶) بحرالحقیقه (۱۳۵۶) سلطان طریقت (۱۳۵۸) درآمدی به فلسفه افلوطین (۱۳۵۸) سوانح (۱۳۵۹) عارفی از الجزایر [ترجمه] (۱۳۷۸) و... .

برنامه‌ ماه‌گفتار که دوشنبه‌های اول هر ماه برگزار می‌شود، با همت بنیاد شمس تبریزی و مولانا و همکاری بنیاد شمس تبریزی و موسسه فرهنگی اکو شکل گرفته، تاکنون با سخنرانی استادانی چون محمدعلی موحد، مهدی محقق، توفیق سبحانی، کریم زمانی و اصغردادبه همراه بوده است.

 

کد خبر 189209

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دین و اندیشه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز