شنبه ۶ آبان ۱۳۹۱ - ۱۶:۴۷
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: سیستم عامل ویندوز هشت (Windows ۸) متعلق به شرکت مایکروسافت است.

ویندوز 8

ویندوز هشت در واقع یک سیستم‌عامل‌ از مجموعه مایکروسافت ویندوز است که ابتدا در ۱ آگوست ۲۰۱۲ نسخه RTM (انتشار یافته به منظور ساخت) در اختیار شرکت‌های سازنده قطعات کامپیوتر قرار گرفت و سپس در تاریخ 26 اکتبر سال 2012 به بازار عرضه شد.

ویندوز ۸ برای استفاده در رایانه‌های شخصی، تبلت‌ها و تلفن‌های همراه تولید شده‌است. این سیستم‌عامل هشتمین نسل از سیستم‌عامل‌های ویندوز می‌باشد و به همین دلیل نام آن را ویندوز ۸ گذاشته‌اند.

شرکت مایکروسافت قصد دارد سیستم‌عامل ویندوز ۸ را با پردازشگرهای ۱۲۸ بیت سازگار کند، ویندوز ویستا و ویندوز ۷ از پردازشگرهای ۶۴ بیت پشتیبانی می‌کنند.

از قابلیت‌های این سیستم عامل می‌توان به ارتباط سریعتر با استفاده از یواس‌بی۳ و بلوتوث۳، پشتیبانی از پردازنده‌های ARM، رمزگذاری کامل دیسک سخت، حساسیت نسبت به نور محیط، تشخیص چهره کاربر برای لاگین و لاگ اوت کردن، رابط کاربری مترو، برجسته‌بینی سه بعدی و پشتیبانی تلویزیون بی‌سیم اشاره کرد.

از شاخص‌ترین تغییرات در ویندوز 8 حذف دکمه استارت است. دکمه استارت برای اولین بار در ویندوز ۹۵ قرار داده شد و تا ویندوز ۷ باقی ماند.

ویژگی‌ها ویندوز 8
  • رابط کاربری مترو

ویندوز ۸ رابط کاربری جدیدی بر پایه زبان طراحی مترو مایکروسافت را به کار گرفته‌ است. مترو محیطی خواهد بود از ویژگی جدید کاشی‌وار (مربع مانند) که در صفحه شروع (Start Screen) نمایان می‌شود که مشابه سیستم عامل ویندوز فون می‌باشد.

هر کدام از آن کاشی‌ها یک برنامه را نشان می‌دهد و قادر خواهد بود که اطلاعات مرتبط مانند تعداد پیام‌های خوانده نشده برای یک برنامه ایمیل و یا درجه حرارت آب و هوا را نشان دهد.

سبک مترو برنامه‌های کاربردی را تمام صفحه اجرا می‌کنند و می‌توانند برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات بین یکدیگر از قرارداد (Contracts) استفاده کنند.

آن‌ها از طریق فروشگاه ویندوز (Windows Store) در دسترس خواهد بود. برنامه‌های سبک مترو باWindows Runtime platform جدید و با استفاده از زبان‌های برنامه‌نویسی ‍ C++ ، ویژوال بیسیک، سی‌شارپ و جاوا اسکریپت توسعه یافته‌اند.

رابط کاربری مترو

محیط سنتی دسکتاپ برای اجرای برنامه‌های دسکتاپ به عنوان نرم افزار مترو تلقی می‌شود. و همچنین دکمه شروع (Start) از نوار وظیفه حذف شده‌است و به جای آن ناحیه حساسی بوجود آمده که با حرکت ماوس به سمت گوشه چپ پایین ظاهر می‌شود.

همچنین نوار چارم (Charm Bar) اضافه شده‌است، هر دو مورد ذکر شده صفحه شروع جدید مترو را باز می‌کنند که جایگزین صفحه شروع قبلی شده‌است.

  • کنترل پنل در سایزها و طرح‌های مختلف!

در این نسخه با دو کنترل‌ پنل متفاوت روبرو هستیم. یک همان کنترل‌ پنل سابق که در برگیرنده تمام نیازها می‌باشد و دیگری یک کنترل پنل جدید که از طریق مترو قابل دسترسی است. این کنترل پنل که ظاهری کاملا گرافیکی دارد، گزینه‌های آن نسبت به کنترل پنل سابق محدودتر است و بیشتر آن‌ها مربوط به مواردی است که در تبلت‌ها کاربرد دارند.

بیشتر گزینه‌های مطرح شده در این کنترل‌ پنل برای کاربران عادی و یا کاربردهای روزمره بسیار مناسب به نظر می‌رسند.

کنترل پنل

استفاده از این کنترل‌ پنل نیاز به دانش خاصی ندارد و هر کاربری می‌تواند براحتی با آن ارتباط برقرار نماید. با استفاده از این کنترل‌ پنل می‌توانید براحتی کاربران را مدیریت نمایید، تنظیمات ارتباطی و شبکه خود را انجام دهید، شبکه‌های کوچک خود را راه‌اندازی و Sync کردن فایل‌ها را پیکربندی نمایید، قطعات جانبی را مدیریت کنید و تنظیمات حریم خصوصی خود را پیکربندی نمایید.

  • برنامه‌های نسل جدید

از مزایای ویندوز 8 توانایی اجرای برنامه‌های نسل پیشین ویندوز است به راحتی می‌توانید برنامه‌های پیشین خود را نصب کنید و در صورت تمایل آیکون آن‌ها را به مترو پین نمایید. این قابلیت یکی از دلایلی است که به نظر می‌رسد ویندوز 8 بر روی تبلت‌ها رقیبی جدی برای آندروید و iOS باشد.

  • فروشگاه ویندوز

فروشگاه ویندوز (Windows Store) پلت فرم آینده توزیع دیجیتال توسط شرکت مایکروسافت به عنوان بخشی از برنامه‌های کاربردی سبک مترو ویندوز 8 توسعه یافته است. در فروشگاه ویندوز برنامه‌های کاربردی رایگان و پولی موجود است.

Apps

  • ادغام با خدمات آنلاین

ویندوز 8 با تلفیق خدمات آنلاین مایکروسافت خدمات بیشتری ارائه می‌کند. کاربران در ویندوز 8 می‌توانند با یک حساب مایکروسافت (به طور رسمی به عنوان شناخته می‌شود) تنظیمات را بین چند کامپیوتر با یک حساب هماهنگ کنند.

همچنین مایکروسافت با سرویس ذخیره‌سازی ابری خود به نام اسکای درایو به کاربران ویندوز 8 این امکان را می‌دهد که برنامه‌ها تنظیمات و پرونده‌های خود را در این فضا ذخیره کنند. اسکای درایو در دسکتاپ و اکسپلورر گنجانده نشده و باید به طور جداگانه دریافت شود.

ویندوز لایو

ویندوز 8 ایکس‌باکس لایو را در خود گنجانده است که شامل برنامه‌‌های Xbox-branded که برای بازی‌ها، موسیقی و ویدئو‌ها. برنامه‌های SmartGlass که می‌تواند به عنوان یک همراه برای محتوا در ایکس باکس360 و کنسول بازی خدمت می‌کنند.

همچنین با برنامه‌ (People) در ویندوز 8 می‌توانید به شبکه‌های اجتماعی مختلف متصل شد.

ویژگی‌های جدید دیگر:
  1. رابط کاربری جدید (مترو) برای صفحه نمایش لمسی
  2. حذف دکمه استارت
  3. مرورگر اینترنت اکسپلورر ۱۰
  4. ورود کاربری با استفاده از تصویر
  5. بوت سریع هیبریدی
  6. Task Manager(برنامه مدیریت وظیفه) جدید
  7. راه اندازی ویندوز با استفاده از فلش مموری
  8. یو اس بی فلش درایو ارائه شده توسط مایکروسافت در کنفرانس BUILD با ویندوز تو گو از پیش نصب شده
  9. پشتیبانی از چندین نمایشگر
  10. پشتیبانی از USB3
  11. پشتیانی از معماری ARMعلاوه بر اینتل و AMD
  12. صفحه شروع جدید
  13. قابلیت بازگردانی سیستم عامل به تنظیمات اولیه کارخانه
  14. سیستم پرونده جدید
  15. پشتیبانی از ارتباط حوزه نزدیک (NFC)
  16. بوت امن
  17. پشتیبانی از فناوری RAID 1 و RAID 5
  18. اضافه شدن نوار ریبون به ویندوز اکسپلورر مانند مایکروسافت آفیس۲۰۱۰
  19. توانایی بازکردن پرونده‌های ISO، IMG و VHD
  20. نرم افزار ویندوز دیفندر در این ویندوز دارای قابلیت آنتی ویروس است، که مشابه نرم افزار مایکروسافت سکیوریتی اسنشالز عمل می‌کند و پیش‌بینی می‌شود جایگزین این نرم افزار شود
  21. اضافه شدن ویژگی ایمنی خانواده (Family safety) که به والدین این امکان را می‌دهد که فعالیت‌های فرزندان خود را در اینترنت نظارت و کنترل کنند و همچنین از فرزندان خود محافظت کنند و رایانه آنان را کنترل کنند
  22. چند وظیفه‌گی جدید
  23. ادغام ایکس‌باکس لایو (شامل Xbox Live Arcade، Xbox SmartGlass، Xbox Music و Xbox Video)
  24. ساده‌تر شدن صفحه آبی مرگ
ویژگی‌های حذف شده
  1. نوار دستور (command bar) جایگزین نوار ریبون (Ribbon UI) شده‌ است
  2. ویندوز مدیا سنتر در تمام نسخه‌های آن حذف شده اما به عنوان یک افزونه (add-on) در دسترس است
  3. ویندوز مدیا پلیر از پخش دی‌وی‌دی پشتیبانی نمی‌کند
  4. حذف دکمه شروع (Start button)، اگرچه هنوز به عنوان یک نقطه حساس در پایین سمت چپ صفحه در دسترس است.
  5. دکمه نمایش دسکتاپ در نوار وظیفه دیده نمی‌شود، اما هنوز با کلیک کردن در گوشه پایین سمت راست صفحه فعال می‌شود.
  6. رابط کاربری آئرو ویندوز (Aero)که در ویندوز ویستا و ویندوز ۷ وجود دارد در ویندوز ۸ حذف شده‌است
  7. حذف ویندوز گجت که در ویندوز ویستا و ویندوز ۷ ویژگی جدیدی بود
  8. حذف برنامه Backup and Restore (پشتیبان‌گیری و بازگردانی) و جایگزینی آن با برنامه‌ای مشابه به نام تاریخچه فایل (File History)
  9. حذف Windows CardSpace و جایگزین جدیدی به نام U-Prove
  10. حذف Parental Controls و جایگزینی Family Safety
کد خبر 189127
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز