گروه بین‌الملل: شهر بوکا راتون در ایالت فلوریدا بامداد روز گذشته آخرین صحنه نبرد رو در روی نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا - دو هفته مانده به انتخابات این کشور - بود تا دو طرف همه توان خود را برای به ‌دست آوردن آرای بیشتر در یک مناظره تلویزیونی با محوریت سیاست خارجی به‌کار گیرند.

آمریکا

اوباما و رامنی پیش از این دو مناظره دیگر داشتند که در اولی رامنی پیروز شد و در دومی اوباما چهره بهتری از خود نشان داد اما سومین مناظره دوطرف آخرین فرصت آنها بود تا به‌صورت رو در رو به برنامه‌های یکدیگر حمله کنند و در این بین هرکدام سعی کند بیشتر از دیگری به لابی صهیونیست‌ها ابراز ارادت کند. در سومین و آخرین مناظره باراک اوباما و میت رامنی که تخمین زده می‌شود ‎۶۰‎ میلیون نفر آن را تماشا کرده باشند رئیس‌جمهور آمریکا نقش حمله‌کننده به‌خود گرفت و تلاش کرد تا طرح‌ها و حرف‌های نامزد حزب جمهوریخواه را در سیاست خارجی به چالش بکشد.

هر چند بسیاری ضربات اوباما را قدرتمند ارزیابی نکردند اما دو نظرسنجی پس از مناظره نشان می‌دهد که او توانسته با فاصله‌ای هرچند کم، از رقیب خود پیشی بگیرد. درحالی‌که رامنی به عقیده کارشناسان در این مناظره در بسیاری موارد همسو با اوباما بود نامزد حزب دمکرات تلاش کرد تا خود را به‌عنوان فرمانده مقتدر نیروهای مسلح آمریکا نشان دهد و بار دیگر کشته شدن اسامه بن‌لادن را به‌عنوان یکی از دستاوردهای مهم خود عنوان کرد. اوباما اعلام کرد که موفق شده رهبری مرکزی سازمان القاعده را نابود کند و به همین‌خاطر اکنون نیروهای آمریکایی با موفقیت در حال عقب نشینی از افغانستان و عراق هستند. در مقابل رامنی با تبریک به اوباما در این رابطه این مسئله را برای مبارزه با القاعده کافی ندانست و اعلام کرد برای خلاص شدن از افراط‌گرایی باید استراتژی جامعی داشت.

هر دو در کنار رژیم صهیونیستی

درباره رژیم صهیونیستی، رامنی که در گذشته هم اوباما را به بی‌توجهی به تل‌آویو متهم کرده بود، در این مناظره هم با معرفی سفر اوباما به کشورهای خاورمیانه به‌عنوان «تور عذرخواهی»، او را به‌خاطر صرف‌نظر‌کردن از سفر به سرزمین‌های اشغالی و ملاقات با «نزدیک‌ترین دوست آمریکا» در منطقه سرزنش کرد. با وجود این هر دو نامزد تأکید کردند که در هر حادثه‌ای کنار اسرائیل باقی خواهند ماند.

ایران در کانون مناظره

ایران مانند همیشه یکی از محورهای مهم مناظره نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا بود. رامنی در مقابل اوباما که شبکه‌های تروریستی و تروریسم را بزرگ‌ترین چالش برای آمریکا خوانده بود مدعی شد که ایران بزرگ‌ترین تهدید برای واشنگتن است. اوباما با دفاع از برنامه‌های خود علیه ایران ادعا کرد که سخت‌ترین تحریم‌ها علیه ایران در دوران ریاست‌جمهوری او اجرا شده و وی توانسته متحدان آمریکا را در این رابطه هم راستا کند. رامنی با تکرار ادعای خود که در زمان دولت اوباما ایران چهار‎ سال به سلاح اتمی نزدیک‌تر شده اعلام کرد که رئیس‌جمهور آمریکا در مقابل ایران ضعیف عمل کرده و او درصورت رسیدن به ریاست‌جمهوری تحریم‌ها را علیه ایران سخت‌تر می‌کند. با این حال هر دو نامزد به اتفاق مدعی شدند که دست زدن به اقدام نظامی علیه ایران آخرین گزینه پس از به نتیجه نرسیدن همه راه‌های دیگر است.

سوریه و طرح ارسال تسلیحات

حرف‌های نامزد حزب جمهوریخواه مانند همیشه با گاف‌های فراوان در سیاست خارجی همراه بود و به عقیده کارشناسان او باز هم نتوانست طرح‌های اجرایی و با جزئیات را در این زمینه مطرح کند. درباره سوریه درحالی‌که اوباما اقدام نظامی علیه این کشور را گامی خطرناک خواند رامنی اعلام کرد که آمریکا باید از این فرصت بزرگ برای براندازی رژیم اسد و مسلح کردن مخالفان در همین راستا استفاده کند.

رامنی با توجه مخاطبان به حرف‌هایش درباره اقتصاد در مناظره اول، در آخرین نبرد هم تلاش کرد که طرح‌های خود را در این‌باره مطرح کند و امنیت ملی آمریکا را وابسته به اقتصاد قدرتمند معرفی کرد. اوباما با انتقاد از رامنی در این رابطه تأکید کرد که رامنی با کاهش مالیات‌ها و افزایش بودجه نظامی نمی‌تواند دخل و خرج کشور را متوازن کند. درباره خاورمیانه هم رامنی با اعلام اینکه دیدگاه منفی درباره بهار عربی وجود دارد پیروزی اخوان المسلمین را یکی از بزرگ‌ترین «وقایع نگران‌کننده» خواند.

درحالی‌که نامزدهای دو حزب تنها دو هفته دیگر برای به‌دست آوردن رأی فرصت دارند یک نظرسنجی سی‌ان‌ان نشان می‌دهد که ‎۴۸‎ درصد مردم اوباما را پیروز این مناظره در مقابل‎۴۰‎ درصد آرای رامنی می‌دانند. نظرسنجی بی‌بی‌سی هم نشان می‌دهد که در خارج آمریکا اوباما در کشورهای دیگر طرفداران بسیار بیشتری در مقابل رامنی دارد و به‌طور متوسط ‎۵۰‎ درصد مردم ‎۲۱‎ کشور جهان او را به رامنی ترجیح می‌دهند. طرفداران رامنی در این نظرسنجی به‌صورت میانگین ‎۹‎ درصد بوده‌اند.

کد خبر 188834
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز