گروه بین‌الملل: تنها کافی بود امیر کویت دستور اصلاح قانون انتخابات کشور را صادر کند تا گسترده‌ترین تظاهرات اعتراض‌آمیز در تاریخ کویت برگزار شود که طی آن بیش از 100نفر از معترضان در درگیری با پلیس زخمی شدند.

کویت

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در جریان تظاهرات اعتراض‌آمیز علیه اصلاح قانون انتخابات، پلیس کویت که تظاهرات را غیرقانونی خوانده بود، ضمن حمله به معترضان، ده‌ها نفر را زخمی کرد.در همین حال، وزارت کشور کویت در بیانیه‌ای تأکید کرد که در پی سنگ‌پرانی معترضان به سوی پلیس، دست‌کم 11پلیس زخمی شده‌اند.این درحالی است که محمد الحمیدی، مدیر جمعیت حقوق بشر کویت تأکید کرد که در یورش پلیس به معترضان بیش از 100نفر زخمی شده و 15نفر و شماری از نمایندگان پارلمان ازجمله ولید الطبطبایی از نمایندگان اسلامگرای سابق پارلمان و یک خبرنگار بازداشت شده‌اند.

در این میان، عبدالله البرغش از نمایندگان سابق پارلمان، شمار معترضان را حدود 100هزار نفر برآورد کرد و آن را بزرگ‌ترین تظاهرات در تاریخ کشور خواند اما ناظران سیاسی شمار معترضان را بیش از 30هزار نفر برآورد کردند. این درحالی است که پلیس تاکنون آماری در این زمینه منتشر نکرده است. البرغش همچنین تصریح کرد که کیفیت برخورد پلیس با معترضان هم تاکنون در کویت بی‌سابقه بوده است.شاهدان عینی هم تأکید کردند که پلیس ضد‌شورش ضمن محاصره معترضان، به آنها مدت کوتاهی مهلت داد تا مکان را ترک کنند و سپس با گاز اشک‌آور و گلوله‌های صوتی به آنها یورش برد.

شیخ صباح الاحمد الصباح، امیر کویت درحالی دستور اصلاح ماده دوم قانون انتخابات را بنا به درخواست دولت صادر کرد که پیش از آن، گروه‌های منتقد دولت تأکید کرده بودند که بهار عربی جدیدی را این بار در کویت رقم خواهند زد. احزاب مخالف همچنین اصلاح این ماده را که درباره کیفیت رأی‌گیری است، به مثابه اعلام جنگ تلقی کرده بودند.

اما دولت و امیر کویت نه‌تنها به این تهدیدات اهمیتی ندادند، بلکه با این توجیه که قانون کنونی زمینه‌ساز شکاف‌های قبیله‌ای و مذهبی در کشور است، اصلاح قانون را گامی در راستای حمایت از وحدت ملی کشور قلمداد کرده و اول دسامبر آینده را هم به‌عنوان زمان برگزاری انتخابات زودهنگام در کشور تعیین کردند.

احزاب مخالف دولت با اشاره به اینکه قانون جدید به‌منظور پیروزی احزاب طرفدار دولت تصویب شده، تأکید کردند که انتخابات آتی را تحریم خواهند کرد و مردم کویت را هم به این تحریم فراخواندند.دو هفته پیش امیر کویت دستور انحلال پارلمان به‌منظور برگزاری انتخاباتی زودهنگام را صادر کرد. کشور کویت از سال 2006تاکنون شش بار انتخابات پارلمانی برگزار کرده اما هر بار پارلمان به‌علت اختلافات بین دولت و مخالفان، منحل شده است. آخرین پارلمان به‌علت تحریم شدن از سوی مخالفان دولت و نیز انتقاد موافقان دولت از نبود هیچ‌گونه تضمینی درباره ادامه فعالیت آن، عملا فلج شده بود و هیچ جلسه‌ای را برگزار نکرد.

کد خبر 188686
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز