یکشنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۱ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: ای دانل توماس که پیشگام استفاده از پیوند مغز استخوان در درمان بیماران مبتلا به سرطان خون (لوسمی) بود و بعدها د رسال 1990 برنده جایزه نوبل پزشکی شددر 92 سالگی در سیاتل آمریکا درگذشت.

thomas

به گزارش آسوشیتدپرس توماس از جمله بزرگترین موفقیت‌ها در درمان سرطان شمرده می‌شود. پیوند مغز استخوان و روش درمانی مرتبط با آن، پیوند سلول‌های بنیادی خون، میزان بقا را در برخی از سرطان‌های خون را از تقریبا صفر به بالای 90 درصد رسانده است.

به گفته مرکز هاچینسون امسال حدود 600000 پیوند مغز استخوان در سراسر جهان انجام خواهد شد.

توماس درجه دکترای پزشکی‌اش را از دانشگاه هاروارد گرفت و در سال 1956 اولین پیوند مغز استخوان را در انسان انجام داد.

توماس به همراه گروه کوچکی از پژوهشگران همکارش، از جمله همسرش داتی، علیرغم تردیدهایی که جامعه پزشکی درباره آن داشت، به انجام پیوندهای مغز استخوان را در دهه‌های 1960 و 1970 ادامه دادند.

طرح این پژوهشگران این بود که با مقادیر تقریبا کشنده پرتوتابی و شیمی‌درمانی مغز استخوان بیمارشده افراد مبتلا به سرطان را ازبین ببرند و سپس با پیوند مغز استخوان سالم بیماران را نجات دهند..

هدف این بود که به این ترتیب سلول‌های خون و دستگاه ایمنی دارای کارکرد و سالم را برای بیماران ایجاد کنند.این روش به تدریج به روش درمانی استاندارد برای بسیاری از مبتلایان به سرطان‌های خون و لنفاوی درآمد.

دکتر فرد اپلباوم دوست توماس و رئیس بخش پژوهش بالینی مرکز هاچینسون درباره او گفت: "او انسان فوق‌العاده‌ای بود، فردی بسیار بخشنده که فورا تحسین اطرافیانش را برمی‌انگیخت. در عین حال او آدمی آرام، فروتن و سرسخت بود. او به کاری که می‌کرد اعتقاد داشت و پشتکار فراوانی به تحقق رساندن آن داشت. تصورش در حال حاضر مشکل است که او با چه سرسختی برای تحقق یافتن پیوند مغز استخوان در دورانی که باور حاکم با جامعه پزشکی با انجام آن مخالف بود، تلاش کرد."

توماس در سال 1963 به دانشگاه واشنگتن پیوست و در سال 1974 اولین مدیر بخش سرطان‌شناسی پزشکی در مرکز هاچینسون شد. این مرکز اکنون یکی از معتبرترین موسسات درمان و پژوهش سرطان است.

کد خبر 188547

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز