همشهری آنلاین: در سال 1310 هجری خورشیدی کتابخانه‌ای اختصاصی در ساختمان مرکزی وزارت امورخارجه تاسیس شد تا شرایط لازم برای مطالعه و پژوهش در حوزه‌های سیاسی، تاریخی، حقوقی، اقتصادی و اجتماعی را برای کارمندان و مرتبطین با وزارت امورخارجه را فراهم سازد.

کتابخانه تخصصی سیاست خارجی

پس از تشکیل حوزه آمورش و پژوهش، کتابخانه دیگری در این مرکز مطالعاتی ایجاد شد که وظیفه خدمت رسانی به پژوهشگران و کارشناسانرا به عهده گرفت.

با گسترش روزافزون علوم اطلاع رسانی و لزوم بهره مندی کارشناسان وزارت امورخارجه و مجموعه دانش پژوهان و اساتید حوزه علوم سیاسی و روابط بین‌الملل از آخرین دستاوردهای علمی، وزارت امورخارجه برآن شد که با گردآوری و ساماندهی منابع نوشتاری و دیداری ـ شنیداری و با بهره گیری از امکانات فناوری نوین اطلاع رسانی و اتصال به شبکه‌های اطلاعاتی داخلی و بین‌المللی، کتابخانه‌ای مجهز و تخصصی تاسیس نماید که علاوه بر پاسداشت دستاوردهای گذشته، نظام اطلاع رسانی خود را روزآمد نماید.

بدینسان کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه در شکل جدید و حوزه‌ای وسیع تر در مهرماه 1378 تاسیس گردید. مدیریت ارشد وزارت امورخارجه با روشن بینی، کتابخانه مذکور را به روی دانشجویان، اساتید و دانش پژوهان کشور گشود.

کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه با دو مجموعه کتابخانه‌ای شهید رجایی واقع در ساختمان شماره 8 وزارت امورخارجه که نسل جدید کتابخانه مرکزی سابق است از یک سو و مجموعه نوین خود واقع در محل معاونت پژوهشی واقع در خیابان شهید باهنر مشغول خدمت رسانی به کادر وزارت امورخارجه و جامعه پژوهشگران کشور است.

سیستم کتابخانه: سیستم طبقه‌بندی منابع کتابخانه با استفاده از رده بندی کتابخانه کنگره ( LC ) است و دامنه موضوعی آن عبارتند از: علوم سیاسی، روابط بین‌الملل، تاریخ، جغرافیا، فلسفه، ادیان، علوم اجتماعی و .... که با مخزن باز اداره می‌شود و کاربران محترم به سهولت به کتابها دسترسی دارند. کتابخانه تخصصی وزارت امورخارجه در دو مجموعه کتابخانه‌ای خود خدمات زیر را ارائه می‌نماید.

خدمات امانت: ارائه خدمات مربوط به عضویت، امانت، بازگشت، رزرو و تمدید مدت در این قسمت انجام می‌شود. لازم به ذکر است که امانت کتاب از هر مجموعه توسط مجموعه دیگر برای کارکنان وزارت امورخارجه امکان پذیر می‌باشد.

خدمات اطلاع رسانی: بخش جستجوی منابع به کاربران این امکان را می‌دهد تا علاوه بر جستجوی مطالب خود از طریق پایگاههای داخلی یا اتصال به شبکه جهانی اینترنت به جدیدترین و روزآمدترین اطلاعات دسترسی داشته و در صورت نیاز، منابع یافت شده را چاپ نمایند.

خدمات نشریات: الف ـ کتابخانه تخصصی ( شهید رجایی) : نشریات مجموعه شهید رجایی شامل نشریه فارسی 125 عنوان، نشریه لاتین 79 عنوان،روزنامه فارسی 38 عنوان، روزنامه لاتین 10 عنوان وروزنامه عربی 2 عنوان می‌باشد. ب ـ کتابخانه تخصصی ( شهید باهنر): مجموعه شهید باهنر در دو بخش نشریات جاری و آرشیو فعال است. اعضاء می‌توانند منابع جاری اعم از روزنامه و نشریات را با مراجعه به طبقه همکف و منابع دوره‌های گذشته و منابع خاص را بامراجعه به طبقه منهای یک مورد مطالعه قرار دهند.

نشریات جاری عبارتند از: نشریات فارسی 69 عنوان، نشریات عربی 15 عنوان، نشریات لاتین 58 عنوان، روزنامه فارسی 32 عنوان، روزنامه انگلیسی 4 عنوان و روزنامه عربی 2 عنوان.

منبع: lpis.ir

کد خبر 188509
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز