همزمان با تشکیل کآثار تاریخیمیته ملی استرداد اموال تاریخی و فرهنگی که هدف از آن بازگرداندن آثار و اشیای تاریخی و با ارزش ایران از کشورهای خارجی است که به‌صورت قاچاق از ایران خارج شده بودند یا به گالری‌های شخصی فروخته شده‌اند، همکاری‌های سه‌جانبه‌ای میان سازمان میراث فرهنگی، وزارت خارجه و مجلس شورای اسلامی شکل گرفت.

اشیاء تاریخی

وزارت خارجه مأمور پیگیری‌های دیپلماتیک شد، مجلس وظیفه حمایت قانونی و سازمان میراث فرهنگی نیز وظیفه شناسایی، پیگیری و استرداد آثار تاریخی را به عهده گرفتند. کمیته استرداد آثار تاریخی و فرهنگی که بیشتر از یک‌سال از عمر آن می‌گذرد تاکنون دستاورد چندانی نداشته است. در همین رابطه استفان دکارو، مدیرکل مرکز بین‌المللی مطالعه، حفاظت و مرمت آثار تاریخی (ایکروم) به خبرگزاری ایسنا گفته است که ایران برای بازگرداندن اشیای تاریخی خود از کشورهای دیگر و اطلاع از فهرست آنها همکاری‌های منطقه‌ای خود را آغاز کند تا مذاکرات برای بازگرداندن آثار تاریخی ایران در کشورهای دیگر به‌شکل قوی‌تری پیش برود. آیا وجود اشیای تاریخی ایران در دیگر کشورها به‌عنوان یک آسیب جدی مطرح است؟

این سؤال برگرفته از اظهارات متفاوتی است که درخصوص آثار ایرانی موجود در کشورهای دیگر مطرح شده است. برخی کارشناسان خطر خروج اموال تاریخی کشور به مقصد کشورهای خارجی را مطرح کرده‌اند درحالی‌که برخی دیگر معتقدند درصورتی که حفاظت و صیانت خوبی از آثار خارج شده از ایران در دیگر کشورها صورت بگیرد این اتفاق به‌عنوان یک آسیب جدی مطرح نیست. به گفته مدیرکل مرکز بین‌المللی مطالعه، حفاظت و مرمت آثار تاریخی (ایکروم)، خارج‌کردن اشیای تاریخی از کشور اصلی، در سال‌هایی مفید بود، زیرا باعث گسترش فرهنگ‌ها می‌شد اما بعدها این مسئله به یک بازار تبدیل شد و برخی اشیا به‌طور قانونی و با موافقت دولت‌ها در سال‌های دور به کشور دیگری منتقل شده‌اند اما اشیایی هم هستند که در سال‌های اخیر غیرقانونی از کشور اصلی خود خارج شده‌اند.

به گفته دکارو درباره اشیای تاریخی که به‌طور قانونی منتقل شده‌اند، می‌توان براساس دیپلماسی عمل کرد و در مورد اشیای دیگر نیز نمی‌توان موزه‌ای را به دزدی متهم کرد ولی با طی مراتب قانونی می‌توان موفق به بازگرداندن اثر شد.

 

کد خبر 188426

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز