گروه اجتماعی: هفته ازدواج فرصتی شد تا بسیاری از سازمان‌های دولتی در مسابقه ارائه پیشنهادهای تشویقی ازدواج جوانان شرکت و تلاش کنند تا از یکدیگر سبقت بگیرند.

ازدواج

 شورای‌عالی انقلاب فرهنگی ، وزارت ورزش و جوانان و مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری هر یک با ارائه یک فهرست برای تشویق جوانان به ازدواج حرف‌هایی برای گفتن دارند؛ هر چند مسئولیت ارائه پیشنهاد به‌طور مشخص به هیچ‌یک از این مراکز واگذار نشده و هیچ قانونی تعیین نکرده است که کدام یک از دستگاه‌های دولتی می‌بایست برای تنظیم سیاست‌های تشویقی اقدام کند اما به هر حال پای این سه مرکز وسط معرکه است.

آخرین بسته پیشنهادی که ارائه شده از سوی وزارت ورزش و جوانان است که بسته‌ پیشنهادی 9گانه ازدواج نام گرفته و سیدباقر پیشنمازی معاون فرهنگی این وزارتخانه به خبرگزاری ایسنا گفته: افزایش هدیه ازدواج دستگاه‌های دولتی، حمایت از ازدواج کارکنان دستگاه‌های دولتی، پیش‌بینی ظرفیت‌های مشاوره‌ای و قانونمند‌کردن آنها برای ترغیب جوانان به امر مشاوره و ارائه بسته‌های مشاوره‌ای، پیش‌بینی مسکن ارزان قیمت براساس ماده سه قانون تسهیل ازدواج جوانان و راه‌اندازی سامانه ملی جوانان و تدارک بانک اطلاعات ازدواج جوانان در این سامانه از محتویات این بسته پیشنهادی است.

او در نمایشگاه و جشنواره ملی پیوند آسمانی با اعلام این خبر توضیح داده که یکی از اقدامات اساسی وزارت ورزش و جوانان که برای نخستین‌بار پس از انقلاب در کشور صورت گرفته ارائه رویکرد بومی اسلامی در بازنگری شیوه‌ها و روش‌های مشاوره‌ای و تحول مشاوره براساس فضای بومی کشور است و در تفاهمنامه‌ای که با مراکز علمی کشور مبادله شده، تربیت مشاورانی براساس انسان‌شناسی اسلامی و قرآنی در دستور کار قرار گرفته است.

معاون فرهنگی وزارت ورزش و جوانان همچنین از تصویب آیین‌نامه صدور پروانه برای مراکز مشاوره ازدواج در ماه‌های آینده خبر داد و گفت: آیین‌نامه ماده 43قانون برنامه پنجم توسعه در جهت اعتباربخشی و ساماندهی مراکز مشاوره متناسب با فرهنگ اسلامی ایرانی با تأکید بر مشاوره ازدواج و تحکیم خانواده، در دستور کار قرار گرفته و در آغاز دی‌ماه سال قبل به رئیس‌جمهور تقدیم شد و در ماه‌های آینده تصویب و ابلاغ می‌شود.

خبر بسته تشویقی 9گانه وزارت ورزش و جوانان در حالی منتشر شده است که دو روز پیش نیز شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در مصوبه‌ای راهبردی مشوق‌های جدیدی را برای افزایش زاد و ولد تصویب کرد. براساس بند 13این مصوبه، مشوق‌های تازه از طریق وضع قوانین و مقررات حمایتی و تشویقی فرزندآوری به‌صورت پلکانی با رعایت سه معیار سن ازدواج، فاصله موالید و تعداد فرزندان اعمال خواهد شد. در میان مشوق‌های 21گانه اقتصادی این مصوبه، پرداخت سکه بهار آزادی به‌عنوان هدیه تولد فرزند به مادر پیش‌بینی شده است. اگر والدین کمتر از 25سال سن داشته باشند و فرزند اولشان به دنیا بیاید، نیم سکه هدیه می‌گیرند.

والدین کمتر از 25سال برای فرزند دوم یک سکه و برای فرزند سوم یک و نیم سکه دریافت می‌کنند. والدین 25تا29سال برای فرزند دوم نیم سکه، فرزند سوم یک سکه و فرزند چهارم یک و نیم سکه، والدین 30تا 39سال برای فرزند سوم نیم سکه، فرزند چهام یک سکه پیش‌بینی شده است. این مصوبه همچنین سعی دارد با‌ وام قرض‌الحسنه 10میلیون تومانی، زنان و مردان جوان را به پرفرزندی تشویق کند. در مصوبه شورای‌عالی انقلاب فرهنگی آمده است: پرداخت وام قرض‌الحسنه «فرزند» به مبلغ یکصد میلیون ریال به خانواده‌ها برای فرزندان سوم تا پنجم با بازپرداخت 10ساله و بدون الزام به سپرده‌گذاری توسط بانک‌های عامل بر مبنای نرخ پایه سال 1391. در این مصوبه اما مرجعی برای پرداخت این جوایز اعلام نشده است.

بخش‌های دیگر این مصوبه در اعطای وام ودیعه مسکن و یا تخصیص خوابگاه به دانشجویان می‌بایست دانشجویانی که متاهل و دارای فرزند هستند در اولویت قرار گیرند. مرکز امور زنان و خانواده هم پیشنهادهایی برای حمایت از زنان و در نتیجه تشویق آنان به زادآوری داشته است. مریم مجتهدزاده رئیس مرکز امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری افزایش کمک‌هزینه مهدکودک برای زنان شاغل و پرداخت هزینه مهدکودک تا شش سال به مادران و نیز تدریس کتاب شکوه همسرداری در دانشگاه‌های کشور را راه‌هایی برای تشویق به ازدواج و زادآوری عنوان کرده است.

ارائه یکی پس از دیگری بسته‌های پیشنهادی تشویق ازدواج و فرزند‌آوری از سوی دستگاه‌های مختلف به دولت، هنوز تمام نشده و به‌نظر می‌رسد پیشنهادهای دیگری در راه باشند؛ مسابقه و سبقت‌گیری سازمان‌ها برای برنده شدن ادامه دارد.

کد خبر 188303
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز