گروه اجتماعی: طرح تحول اجتماعی تا پیش از پایان دولت کنونی به تصویب مجلس می‌رسد.

اجتماع

طرح تحول اجتماعی طرحی است که به گفته قائم‌مقام وزیر کشور تدوین آن به پایان رسیده و درصورت تصویب در مجلس شورای اسلامی، به قانون تبدیل می‌شود؛ چنان که پیش‌تر درباره طرح تحول اقتصادی اتفاق افتاد.

علیرضا افشار، قائم‌مقام وزیر کشور در امور اجتماعی و فرهنگی با اشاره به‌نظر مثبت رئیس‌جمهور نسبت به این طرح، تأکید کرد: از دیدگاه رئیس‌جمهور طرح تحول اجتماعی مهم‌تر از طرح تحول اقتصادی است و ایشان طرح تحول اقتصادی را مقدمه‌ای برای تحول اجتماعی ارزیابی کرده‌اند.

افشار پیش‌تر هم در گفت‌وگویی گفته بود: تمام مسئولان نظام به اولویت مباحث اجتماعی و فرهنگی نسبت به سایر بخش‌ها تأکید دارند و من هم امیدوارم که طرح تحول اجتماعی قوی‌تر از طرح تحول اقتصادی اجرا شود.

سبک زندگی و الگوی مصرف

دبیر شورای اجتماعی کشور در توضیح هدف از اجرای چنین طرحی گفت: این طرح برای اعتلای فرهنگی جامعه و در نتیجه کاهش آسیب‌های اجتماعی تدوین شده است.او اعلام کرد که برخی آسیب‌های اجتماعی نه‌تنها کاهش نداشته، بلکه در ادامه روند سال‌های گذشته افزایش یافته است. افشار ادامه داد: در این میان می‌توان به افزایش طلاق، گرایش به سبک زندگی غربی و بدپوششی و همچنین تغییر الگوی مصرف از مواد‌مخدر سنتی به صنعتی اشاره کرد.

او در عین حال گفت: هنوز هم در اکثر شاخص‌های اجتماعی، وضعیت کشور ما به‌مراتب بهتر از کشورهای غربی است.
با مصوبه مجلس یا بدون آن؟30 تیر 91 بود که دبیر اجرایی طرح تحول اجتماعی از آغاز اجرای این طرح در 31 استان کشور خبر داد.
مجتبی طالبی در حالی از اجرای این طرح خبر داده بود که طرح تحول اجتماعی هنوز به تصویب مجلس شورای اسلامی نرسیده است. دبیر اجرایی طرح تحول اجتماعی همچنین گفته بود که این طرح در شورای اجتماعی تهیه و تدوین شد و به تصویب ریاست‌جمهوری رسید و 14تیر برای اجرا به استان‌ها ابلاغ شد.

علیرضا افشار هم در گفت‌وگوی اخیر خود با اشاره به اینکه منتظر تصویب طرح تحول اجتماعی در مجلس نمانده‌ایم، گفته است: اولویت با آن دسته از برنامه‌هایی است که قبلا در ابعاد کوچک‌تر اجرا شده و نتیجه آن مثبت بوده است، بنابراین تلاش می‌شود اینگونه برنامه‌ها به‌صورت فراگیر و در سطح ملی اجرا شود. به گفته قائم‌مقام وزارت کشور، ستاد اجرایی طرح تحول اجتماعی در وزارت کشور تشکیل شده و بر اجرای این طرح نظارت دارد. ضمن اینکه متناظر این ستاد تاکنون در اکثر استان‌های کشور به ریاست استانداران تشکیل شده است.افشار همچنین تأکید کرد: انتظار می‌رود که قبل از انتخابات ریاست‌جمهوری، طرح تحول اجتماعی به تصویب مجلس برسد.

بودجه هزار و 500 میلیارد تومانی

دبیر اجرایی طرح تحول اجتماعی کشور در همان روزهای پایانی تیر91 درباره بودجه مورد نیاز این طرح نیز سخن گفته بود. طالبی خبر داد: طرح تحول اجتماعی پنج ساله است و با هزار و 500میلیارد تومان از محل اعتبارات فرهنگی اجرا می‌شود.دیروز هم علیرضا افشار، دبیر شورای اجتماعی کشور درباره نحوه تأمین منابع اجرای طرح تحول اجتماعی، توضیح داد: به‌نظر می‌رسد اگر مجلس با پیشنهاد نظارت بر یک تا پنج درصد بودجه دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی توسط شورای اجتماعی وزارت کشور موافقت کند، دیگر نیازی به بودجه هزار و 500 میلیارد تومانی یادشده هم نباشد.

افشار به ایسنا گفت: پیشنهاد وزارت کشور این است که بین یک تا پنج درصد بودجه دستگاه‌های ذی‌ربط حوزه اجتماعی و فرهنگی با تصویب شورای اجتماعی کشور پرداخت شود. در این صورت طرح تحول اجتماعی بدون اینکه بودجه جداگانه‌ای داشته باشد، از ضمانت اجرا برخوردار خواهد شد.

همکاری همه دستگاه‌ها

علاوه بر تأمین بودجه، اجرای چنین طرحی با ابعاد ملی و هزینه‌های هزاران میلیاردی، یاری دستگاه‌های بسیاری را می‌طلبد. به‌ویژه که علیرضا افشار از سرداران سابق سپاه و از مسئولان کنونی اجتماعی درباره این طرح می‌گوید: فرایند قانونی‌شدن این طرح به‌گونه‌ای دنبال خواهد شد که با تغییر مدیریت‌ها و دولت‌ها، خللی در اجرای آن ایجاد نشود و تمامی مسئولان نظام در قالب یک حرکت مستمر و بلندمدت این طرح را اجرا کنند. در حقیقت، طرح تحول اجتماعی نوعی ریل‌گذاری برای ارتقای فرهنگ عمومی و کاهش آسیب‌های اجتماعی در کشور است. در همین جهت 12مهر 91 معاون فرهنگی سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ از برنامه‌ریزی این نهاد برای اجرای طرح تحول اجتماعی در تهران بزرگ خبر داد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، احمدرضا زرگر، معاون فرهنگی سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ در حاشیه مراسم افتتاحیه اردوهای راهیان نور دانش‌آموزی از برنامه‌ریزی این نهاد برای اجرای طرح تحول اجتماعی در تهران بزرگ خبر داد.

هفت محور طرح تحول اجتماعی

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به نقل از واحد مرکزی خبر، به‌گفته دبیر اجرایی طرح تحول اجتماعی کشور، طرح تحول اجتماعی هفت محور دارد؛ شش محور آن درباره کاهش آسیب‌های اجتماعی و درقالب برنامه‌های کاهش آسیب‌های حوزه خانواده ازجمله طلاق، خودکشی، همسرآزاری، کاهش معضل اعتیاد، عوامل مؤثر در تضعیف وحدت ملی و هویت ملی، آسیب‌های مربوط به امنیت اجتماعی و آسیب‌های اخلاقی است و یک محور هم به ایجاد نشاط و شادمانی اجتماعی اختصاص دارد.

کد خبر 188101
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز