اراک: استان مرکزی و شهرستان اراک نیز مانند سایر نقاط کشور از آسیب‌های اجتماعی رنج می‌برد.

کودکان - کار

بسیاری از این آسیب‌ها، قربانیانشان کودکان معصومی هستند که چند بهار بیشتر از عمرشان نمی‌گذرد اما به جای اینکه روزهای خود را روی نیمکت مدرسه بگذرانند، یا پشت چراغ قرمزها به تکدی و کارهای اجباری مشغولند یا به‌دلیل بدسرپرستی پشت میله‌های کانون اصلاح و تربیت روزگار می‌گذرانند. این روزها که همه جا از روز جهانی کودک گفته می‌شود، جای کودکان آسیب‌دیده استان مرکزی خالی است .به گزارش ایلنا، مسئول روابط عمومی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان مرکزی هر چند روز جهانی امسال را به واسطه درگیری بسیاری از دستگاه‌ها با این روز پربارتر می‌داند اما متذکر می‌شود که کانون طبق برنامه‌های هرساله «یک هفته با کانون» برنامه‌هایی برای بچه‌های خود و مهدها دارد که پرواز بادبادک‌ها و نمایش فیلم و نقاشی آزاد ازجمله آنهاست.

نوروزی در رابطه با بچه‌های کانون اصلاح و تربیت و کودکان کار متذکر می‌شود: تا به حال برنامه‌ای برای بچه‌های کانون اصلاح و تربیت پیش‌بینی نشده و در این رابطه نیز مذاکره‌ای با متولیان این کودکان نشده است. به گفته نوروزی از کودکان کار آماری در دست نیست اما بهزیستی قطعا در برنامه‌اش این بچه‌ها را نیز جای داده است. نوروزی کودکان با نیازهای ویژه (معلولان) را ازجمله کودکانی عنوان می‌کند که یک روز در این هفته به آنها اختصاص دارد و متولی برگزاری این روز برای آنان، بهزیستی است. به گفته وی آموزش و پرورش به‌عنوان دبیر ستاد برگزاری هفته کودک و دستگاه‌هایی مثل کانون پرورش فکری، بهزیستی، مرکز بهداشت، کمیته امداد،سازمان تبلیغات اسلامی، میراث فرهنگی و... را به‌عنوان اعضای ستاد معرفی کرده و می‌گوید: این نهادها باید 41وظیفه‌ای را که به آنان ابلاغ شده در این هفته عملیاتی کنند.

همتا، معاون امور اجتماعی بهزیستی استان‌مرکزی آماری از کودکان کار نمی‌دهد اما می‌گوید: کودکان کار برای ما شناخته شده‌اند و پول توجیبی می‌گیرند و در مراسم روز جهانی کودک نیز از آنان دعوت می‌شود. هرچند او نیز گستردگی کار کودکان در کارگاه‌های پنهان، کارهای خانگی و مزارع و شرایط نامساعد زندگی کودکان بدسرپرست را می‌پذیرد اما راهی قانونی برای شناسایی این کودکان در دستگاهی که قانون آن را متولی حمایت از کودکان آسیب دیده می‌داند، به جز مرکز اورژانس اجتماعی 123سراغ ندارد. او در رابطه با بچه‌های کانون اصلاح و تربیت نیز می‌گوید:‌ «دستگاه قضایی و اداره زندان‌ها متولی این بچه‌ها هستند و در برنامه‌های بهزیستی چیزی در رابطه با این کودکان تعریف نشده است.» مسئول کانون اصلاح و تربیت شهرستان اراک نیز آماری از این بچه‌ها نمی‌دهد، اما 15درصد بچه‌ها را زیر 15سال و مابقی را تا 17سال عنوان می‌کند. به گفته آخوندی 80درصد این کودکان از خانواده‌های متلاشی یا فرزندان طلاق هستند یا اینکه یک یا هر دو والد آنان در زندان به سر می‌برند و یکی از اعضای خانواده‌‌شان حداقل یک‌بار طعم زندان را چشیده‌است.

وی در رابطه با تحصیلات این بچه‌ها می‌گوید: 90درصد آنها اصلا درس نخوانده‌اند و قبل از اینکه وارد کانون شوند، به کاری اشتغال داشته‌اند. آخوندی والدین این بچه‌ها را شناسنامه‌ای دانسته و تصریح می‌کند:‌ آنها اگر این والد را نداشته باشند بهتر است. مسئول کانون اصلاح و تربیت شهرستان اراک میزان بازگشت مجدد این کودکان به کانون را سه تا چهار درصد عنوان کرده و متذکر می‌شود: بچه‌ها در این محیط، امنیت، حداقل سه وعده غذایی، امکان آموزش و استفاده از تلویزیون و تماس بدون تنش با هم‌سن و سالان را به وضوح حس می‌کنند و متأسفانه گاهی برای گریز از شرایط نامساعد بیرون و پناه‌آوردن به مکانی که برایشان امن و آرامش‌دهنده است، دوباره مرتکب جرم می‌شوند تا به این محیط بازگردند. براساس آمارهای موجود 4/5میلیون کودک در ایران به‌دلیل شرایط بد اقتصادی و عدم‌دسترسی به امکانات از تحصیل بازمانده‌اند. این آمار به جز آمار 22هزار کودک بدون هویت است که اداره کل اتباع خارجی استانداری تهران در سال گذشته اعلام کرده است.

از این آمار غیررسمی و رسمی کشوری براساس آنچه کریم‌زاده مدیرکل آموزش و پرورش استان مرکزی مدعی آن است، حدود 200کودک بازمانده از تحصیل و بدون هویت مربوط به استان مرکزی است، این در حالی است که به گفته مسئولین قضایی استان در شهر ساوه آمار کودکان بدون هویت حاصل ازدواج دختران ایرانی با افاغنه غیرمجاز روزبه‌روز در حال افزایش است. روز جهانی کودک، اگرچه امسال ده‎ها متولی دارد و هر دستگاه موظف شده براساس توانایی‌هایش کودکان را شناسایی کند و حداقل در روزی که به نامش نامگذاری شده مسئولیت جامعه و افراد خانواده را نسبت به او نشان دهد اما مثل همیشه در این جشن به‌رغم متولیان بسیار، بازهم خیلی‌ها جا‌ می‌مانند و حتی از میان نشاندارها (کودکان مهد، کودکان دبستانی و احیانا کودکان کار)، هم فرصت به همه نمی‌رسد تا بادبادک به‌دست، آرزوهایشان را فریاد کنند.

کد خبر 187286

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز