گروه ادب و هنر- احمد افشار: مراسم اختتامیه و اهدای جوایز به برگزیدگان چهارمین سمپوزیوم بین‌المللی مجسمه‌سازی تهران، یکشنبه شب با حضور سیدمحمدهادی ایازی معاون اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران، مهدی چمران رئیس شورای اسلامی شهر تهران، احمد مسجدجامعی، مجتبی عبداللهی و جمعی از هنرمندان مجسمه‌ساز ایرانی و خارجی در باغ‌موزه قصر با معرفی برگزیدگان به‌کار خود پایان داد.

برگزیدگان سمپوزیوم مجسمه سازی

دراین دوره از سمپوزیوم مجسمه‌سازی تهران که با حضور هشت هنرمند خارجی، 12هنرمند ایرانی و 11دانشجوی مجسمه‌سازی در باغ‌موزه قصر تهران برگزار شد، هنرمندان در مدت زمان 20روز آثارشان را با استفاده از سنگ مرمریت ساختند.

سیدمحمد‌جواد شوشتری، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در این مراسم گفت: برگ دیگری از فعالیت‌های هنری و بین‌المللی شهر تهران با برگزاری این سمپوزیوم رقم خورد اما همچنان فاصله ما تا استانداردها و آنچه شایسته آن هستیم زیاد است و امیدوارم در فرصت‌های آتی بتوانیم با سرعت بخشیدن به این فعالیت‌ها، فضاهایی ایجاد کنیم که مردم ما در سال‌های دور هم از آن بهره‌مند شوند. شوشتری افزود: امیدواریم با فراهم‌شدن فرصت‌های مناسب در زمینه فضاهای شهری، ضمن زیباسازی شهر تهران، مردم را با آثار هنری شهری آشنا کنیم.

در طول برگزاری این سمپوزیوم قرار بود در پاسخ به اهانت صورت‌گرفته به پیامبر اسلام(ص)، مجسمه معراج نیز ساخته شود که مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران در مورد ساخت این مجسمه گفت: امیدوارم به‌زودی مجسمه نبوت اثر استاد طاهر شیخ‌الحکمایی، هنرمند پیشکسوت مجسمه‌سازی‌ از جنس سنگ در مقابل مردم ساخته شود که پس از رونمایی در یکی از بهترین نقاط شهر تهران نصب خواهد شد. سیدمجتبی موسوی، دبیر چهارمین سمپوزیوم مجسمه‌سازی‌ در ادامه این مراسم گفت: سمپوزیوم چهارم در ادامه سه‌سمپوزیوم گذشته و با استفاده از تجربیات به‌دست‌آمده، به بهترین شکل برگزار شد. وی با بیان اینکه فرصت ما برای برنامه‌ریزی و اجرای این برنامه بسیار کم بود، افزود: دبیرخانه از ابتدای سال‌جاری فعالیت خود را آغاز کرد و از میان 300هنرمند، 31نفر به بخش کارگاهی راه یافتند. به گفته موسوی، خلق آثار به نحو مطلوب و شایسته‌ای به پایان رسید و پس از جانمایی در محوطه باغ‌موزه قصر چیده شدند.

وی یکی از ویژگی‌های این سمپوزیوم را بازدید کارداران و سفیران کشورهای متبوع شرکت‌کننده، از این سمپوزیوم دانست و گفت: 80درصد هنرمندان ایرانی برای نخستین‌بار کار روی سنگ را تجربه کردند و آموزش‌های خوبی در زمینه مهارت مجسمه‌سازی‌ از سنگ به‌دست‌آوردند. موسوی ادامه داد: دوسال پیاپی سمپوزیوم با سنگ برگزار شد و در فاصله کوتاهی دیدیم که تأثیر بسزایی بر جامعه هنرمندان برای استفاده از سنگ گذاشت. او با اشاره به برگزاری سه دوره گذشته سمپوزیوم مجسمه‌سازی‌، گفت: استفاده از تجربیات سه دوره گذشته در بهبود کیفیت و کمیت سمپوزیوم چهارم بسیار تأثیر‌گذار بود.

موسوی که عضو هیأت مدیره انجمن هنرمندان مجسمه‌ساز نیز هست به نمایندگی از جامعه مجسمه‌سازان از تلاش‌های شهرداری تهران و به‌ویژه شهردار برای حمایت از جریان‌های هنری قدردانی کرد و افزود: دوره مدیریتی ایشان نشان داد که فرهنگ و هنر در توسعه شهری یکی از ارکان مهم تلقی می‌شود. آنتونیس می‌رودیاس، تنها داور بین‌المللی این سمپوزیوم هم به نکات مثبت این رویداد اشاره کرد و گفت: ساخت آثاری بسیار ارزشمند در طول دوره سمپوزیوم آن را برای سال‌ها در حافظه تاریخی تهران ثبت می‌کند و علاوه بر آن به پرورش نسل جدیدی از هنرمندان جوان کمک خواهد کرد تا در آینده به خلق آثاری خلاقه بپردازند. دستیاران هم این فرصت را پیدا کردند تا از هنرمندان حرفه‌ای فنون کار را بیاموزند و به اشتراک ایده‌هایشان بپردازند؛ لذا این سمپوزیوم بستر مناسبی فراهم می‌کند تا نسل بعدی هنرمندان ایرانی را پرورش دهد.

وی همچنین مدیران شهری تهران را مخاطب قرار داد و گفت: مجسمه‌ها تنها وسیله‌ای برای زیبا کردن و دکور این شهر نیستند بلکه شاهدانی برای دوستی، تعامل و برقراری ارتباط میان هنرمندان، مردم و مسئولان به‌حساب می‌آیند. مجتبی عبداللهی، معاون خدمات شهری شهرداری تهران نیز هنر را یکی از اصولی‌ترین فطرت‌های درونی انسان دانست و گفت: تمامی ادیان جهان و پیام‌آوران و امامان ما هیچ مخالفتی با موضوع هنر نداشته‌اند.

او ادامه داد: درهای سازمان به روی تک‌تک هنرمندان باز است و باید در ارتباط بیشتر و انجام فعالیت‌های پربارتر دست به‌دست هم دهیم و به‌صورت گروهی جلو برویم تا رویدادهایی خودجوش را شاهد باشیم و با کمک سازمان هرچه بیشتر به سمت خصوصی‌گری پیش رویم.

در پایان این مراسم، پس از قرائت بیانیه اختتامیه، ماریو لوپز پرتغالی نفر اول، میگل ایسلا از اسپانیا نفر دوم و میلاد نبی‌زاده به‌عنوان نفر سوم، برگزیده شدند و جوایزی دریافت کردند. همچنین از فرزانه اسپنانی و رونالد مایر آلمانی تقدیر شد.

کد خبر 187277

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز