گروه اقتصادی - علی ابراهیمی: چانه‌زنی شرکت‌های خودروسازی برای افزایش قیمت خودرو به ثمر نشست و قیمت خودروهای داخلی به‌طور رسمی در نمایندگی‌های فروش خودرو‌سازان از دو تا 16میلیون تومان افزایش یافت و افزایش قیمت‌های دیگری نیز در راه است.

قیمت خودرو

طی یک‌ماه اخیر کاهش عرضه و توقف فروش نقدی خودرو توسط خودرو‌سازان داخلی موجب افزایش فاصله قیمت انواع خودروهای داخلی در نمایندگی‌های رسمی و حاشیه بازار شد و سر انجام براساس مصوبه 13مهر‌ماه جاری شورای سیاستگذاری خودرو با افزایش رسمی قیمت انواع خودروهای داخلی این فاصله به نفع خودرو‌سازان پر شد تا باز هم مردم بازنده اصلی گرانی‌ها باشند. از روز گذشته سایت‌های فروش نمایندگی‌های شرکت‌های خودروسازی نرخ‌‌های جدید را رسما به خریداران ابلاغ کردند؛ به‌نحوی که پس از افزایش قیمت اخیر محصولات ‌ام‌وی‌ام شرکت‌های ایران خودرو، سایپا و پارس خودرو نیز از روز گذشته طی بخشنامه‌ای به نمایندگی‌های رسمی فروش خود قیمت‌های جدید را ابلاغ کردند.

افزایش قیمت با مجوز سازمان حمایت

سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولید‌کنندگان با اتخاذ سیاست سکوت در حالی از هرگونه اظهارنظر رسمی درباره قیمت‌های جدید خودروهای ساخت داخل خودداری می‌کند که روز گذشته قائم‌مقام فروش سایپا افزایش قیمت محصولات این شرکت را با مجوز سازمان حمایت قلمداد کرد و به فارس گفت: برای قیمت‌گذاری جدید چند محصول سایپا نیز در حال مذاکره با سازمان حمایت هستیم. امیر‌حسین امیری افزود: افزایش دو تا 16میلیون تومانی قیمت محصولات سایپا و گران‌شدن محصولات پارس خودرو طبق مصوبه سازمان حمایت صورت گرفته است.

توجیه رئیس سازمان گسترش

روز گذشته رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درصدد توجیه علل افزایش قیمت خودروهای داخلی برآمد و افزایش هزینه سربار خودرو‌سازان به‌دلیل کاهش تولید خودرو طی سال‌جاری و کاهش بهره‌وری را ازجمله این علل قلمداد کرد.
غلامرضا شافعی قیمت خودرو را تابعی از عوامل تولید ازجمله ارز دانست و به فارس گفت: البته محصولات سایپا و قطعه‌سازان این شرکت ارز بری بالایی ندارد و پراید عمدتا بومی‌سازی شده است. وی افزود: متأسفانه امسال ایران‌خودرو و سایپا کاهش تولید داشته‌اند که این مسئله باعث افزایش هزینه‌های سربار آنها می‌شود، در نتیجه هزینه سربار به‌ازای هر واحد خودرو نرخ بالایی خواهد بود که برای بهبود این وضعیت باید بهره‌وری و میزان تولید خودرو‌سازان افزایش یابد.

کد خبر 187255
منبع: همشهری آنلاین

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز