مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۱۷ مهر ۱۳۹۱ - ۰۷:۰۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: بر اساس یافته های جدید، مصرف روزانه آسپیرین می‌تواند سرعت کم شدن فعالیت مغزی را در زنان سالمندی که در معرض خطر ابتلا به امراض قلبی-عروقی هستند، کاهش دهد.

asprin

محققان هر از چندی مصرفی جدید برای آسپرین، این داروی نه‌چندان جدید پیدا می‌کنند. در آخرین مورد محققان سوئدی طی یک پژوهش دریافتند که استفاده روزانه آسپرین از کاهش ظرفیت ذهنی در زنان سالمندی که در معرض بیماری‌های قلبی- عروقی هستند، جلوگیری می‌کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، در این تحقیق حدود ۵۰۰ زن که سنشان بین ۷۰ تا ۹۲ سال بود، به مدت پنج سال تحت نظر قرار گرفتند. از لحظه شروع تا پایان تحقیق، تست سنجش ظرفیت ذهنی و روانی بر روی آنان انجام شد.

برای آن دسته که در کل طول دوره آسپیرین مصرف کرده بودند نتایج تست، کاهش بسیار کمتری در ظرفیت ذهنی را نسبت به آن‌هایی که مصرف نکرده بودند نشان داد.

دکتر سیلکه کِرن، یکی از نویسندگان این گزارش در این زمینه می‌گوید:‌ برخلاف کشورهای دیگر، سوئد وضعیت منحصر بفردی دارد. چون در آن کشور، روال مرسوم این نیست که برای زنانی که در معرض ابتلا به بیماری‌های قلبی و سکته هستند، آسپیرین تجویز شود. معنایش این است که ما در تحقیقمان یک گروه خوب را برای مقایسه کردن در اختیار داشتیم.

زنان مورد اشاره در آن تحقیق، تحت یک آزمون ویژه سنجش وضعیت روانی قرار داشتند. این تست‌ها، ظرفیت عقلانی و فکری هر فرد را مورد بررسی قرار می‌دهند و شامل سوالاتی درباره تشخیص موقعیت زمانی و مکانی او می‌شوند. مثلا از او پرسیده می‌شود: «امروز چندم است؟» یا «امروز ما کجا هستیم؟»

همچنین برای تست میزان تجسم هندسی فرد، از او خواسته می‌شود که به عنوان مثال دو پنج ضلعی تو در تو را ترسیم کند.

از خود‌درمانی بپرهیزید

با آنکه آسپیرین باعث کندی روند کاهش قابلیت ادراک در زنانی می‌شود که ریسک حمله قلبی یا سکته در آنان بالاست، این گزارش نشان می‌دهد آسپرین تاثیری در جلوگیری از پیشرفت دمانس (زوال عقل) در زنان بطور عام ندارد.

دکتر سایمون ریدلی، رئیس مرکز تحقیقات آلزایمر در بریتانیا در این زمینه می‌گوید: نتایج این گزارش اطلاعات جالبی را در زمینه اهمیت سلامتی قلب و عروق بر ادراک انسان، در اختیار می‌گذارد. ولی ما با اصرار از مردم می‌خواهیم که به هیچ وجه به منظور جلوگیری از دمانس، دست به خود درمانی با آسپیرین نزنند.

«به طور کلی این گزارش، برتری خاصی را از بابت تاثیر آسپیرین بر درصد ابتلا به دمانس در گروه زنان مورد تحقیق نشان نمی‌دهد و نتیجه تحقیقات قبلی نیز از بابت تاثیرگذاری بالقوه داروهایی مانند آسپیرین بر دمانس، منفی بوده اند.»

دکتر کرن با بیان این مطلب، می‌افزاید: «ما چیزی را درباره خطرات ناشی از مصرف روزانه آسپیرین در بلندمدت نمی‌دانیم. مثلا ممکن است خطر ایجاد زخم و خونریزی‌های جدی، بر فایده‌های آن بچربد. باید در این زمینه بیشتر کار شود. بنابراین زنان مورد اشاره در این تحقیق را به مدت پنج سال دیگر تحت نظر قرار خواهیم داد.»

 

کد خبر 187171
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز