گروه شهری: حدود40 سال است که در مجموعه فضای سبز پایتخت فعالیت می‌کند و 26 سال است که مدیرعاملی سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران را برعهده دارد، طراح پارک ملت است و چند دهه است که برای توسعه فضای سبز و دمیدن روح طراوت و تازگی به‌پایتخت خود را وقف کرده است.

تهران -فضای سبز -احمدی نژاد

علی محمد مختاری که با همه شهرداران تهران بعد از انقلاب همکاری داشته، نسبت به ادعای رئیس‌جمهور در خصوص قطع درختان در بلواری ناشناخته مانند روابط‌عمومی شهرداری تهران واکنش نشان داد و از رئیس‌جمهور محترم درخواست کرد که هرچه سریع‌تر برای بررسی موضوع آدرس بلواری که ایشان از آنجا عبور کرده و دو روز قبل از آن پر از درخت بوده است را ارائه کند. مختاری دیروز درباره مقایسه نوع نگاه شهرداران مختلف درباره حفظ و نگهداری از درختان هم تصریح کرد: اگر لازم باشد حتما تفاوت دیدگاه شهرداران قبلی را با شهردار فعلی تهران در این باره طرح خواهم کرد.

به گزارش همشهری هفته گذشته رئیس‌جمهور در کنفرانس مطبوعاتی به رسانه‌های داخلی و خارجی از موضوع قطع درختانی سخن گفت که اهالی تهران نیز آن را مبهم می‌دانند. احمدی‌نژاد، در پاسخ به سؤالی درباره موضوع ارز به قطع درختان در بلواری در تهران اشاره کرد و گفت: «همین امروز از یک بلواری رد می‌شدیم که پر از درخت‌های قدیمی بود. پریروز رد می‌شدیم، امروز هم رد شدیم همه درخت‌ها را برداشته‌اند برای خیابان‌کشی، یک خبر منتشر نمی‌شود.»

اما ساعتی بعد شهرداری تهران طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور نوشت: «با توجه به اینکه ابعاد موضوع از سوی رئیس‌جمهور محترم در حدی ارزیابی شده که طرح آن را در سطح ملی ضروری دانسته‌اند، خواهشمند است آدرس بلواری که در تاریخ مورد اشاره ایشان، درختان قدیمی آن برای تعریض خیابان برداشته شده به‌منظور پیگیری‌های بعدی به این اداره کل ارسال گردد.»

رسانه دولت دیروز در ویژه نامه حوادث خود در گزارشی با عنوان «جزئیات اسفـنـاک قطع درختان پایتخت» تلاش کرد پرسش شهرداری درباره ادعای رئیس‌جمهور را بی‌پاسخ نگذارد.از طرفی ناگفته پیداست که شهرداری تهران در سال‌های اخیر تمهیدات بسیاری برای مجازات قطع‌کنندگان درختان قرار داده و شورای شهر تهران نیز به جزئیات عملکرد مدیریت شهری نظارت دارد اما در هیچ‌یک از موارد گزارشی از شورای شهر وجود ندارد.

دیروز علی‌محمد مختاری که در زمان شهرداری احمدی‌نژاد هم مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران بود، اعلام کرد: مشخص نیست عکس‌های منتشر شده در این روزنامه مربوط به چه زمانی است و در صحت این تصاویر هم تردید وجود دارد. اما یکی از عکس‌ها ظاهرا مربوط به پارک پردیسان است که زیرنظر شهرداری تهران نبوده و مسئولیت آن با سازمان حفاظت محیط‌زیست است. وی همچنین به سابقه حضورش در این سمت اشاره کرد و گفت:

اگر لازم باشد با توجه به اینکه در دوره مدیریت شهرداران مختلف بنده مسئولیت سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهر تهران را بر عهده داشته‌ام، درخصوص نوع نگاه مدیران شهری گذشته نسبت به موضوع حفظ و نگهداری از درختان شهر تهران و مقایسه این دیدگاه با شهردار فعلی با ذکر نمونه‌های مستند آمادگی طرح آنها را دارم.

اما مسئولان فضای سبز پایتخت موضوع نشانی‌های داده شده در گزارش روزنامه دولت را نیز بی‌پاسخ نگذاشتند: در خیابان شهید گمنام و میدان گل‌ها هیچ درختی نه‌تنها قطع نشده بلکه جا‌به‌جا نیز نشده و درختان در رفیوژ میانی خیابان همچنان پابرجا ایستاده‌اند. رئیس سازمان پارک‌ها و فضای سبز شهرداری تهران با بیان اینکه کارنامه مدیریت شهری در صیانت از فضای سبز پایتخت کارنامه‌ای درخشان است، گفت: عزمی که در این دوره برای حفظ و گسترش فضای سبز و صیانت از درختان شهر تهران وجود داشته بی‌سابقه بوده است که شهروندان گرامی نمونه‌های آن‌را به‌طور مثال در مورد باغ قلهک به خوبی در خاطر دارند.

برگزاری هفت دوره نمایشگاه بین‌المللی گل و گیاه، استفاده از روش‌های الکترومغناطیسی برای شناسنامه‌دار‌کردن درختان و کنارگذاشتن روش‌های سنتی، استفاده از آب‌خام برای آبیاری 100درصد فضای سبز تهران، طرح شناسایی قنوات و استفاده از آب آنها برای آبیاری، توسعه کمربند سبز پیرامون شهر تهران و... از دیگر اقدامات انجام شده در این دوره مدیریت شهری بوده است.

کد خبر 187123

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز