سه‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۳۸۶ - ۱۲:۰۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: مثنوی بانگ نی، اثر معروف هوشنگ ابتهاج سایه پس از سال‌ها انتظار از سوی انتشارات کارنامه به بازار کتاب عرضه شد.

محمد زهرایی، مدیر انتشارات کارنامه ضمن اعلام این خبر به همشهری آنلاین گفت: مثنوی بانگ نی اگرچه در سال‌های دهه پنجاه و شصت سروده شد‌،اما تا همین اواخر هم بارها و بارها از سوی آقای ابتهاج مورد بازبینی قرار گرفت و اثر منتشر شده در واقع محصول آخرین بازبینی این شاعر نامی و حافظ‌شناس سترگ از این مثنوی بلند است که می‌توان سرگذشت و فراز و فرود انسان‌ها را در هر دوره و زمانه‌ای از زبان وی و این مثنوی شنید.

گزارش همشهری آنلاین حاکی‌است مثنوی بانگ نی که با این مطلع:

باز بانگی از نیستان می‌رسد
غم به داغ غم‌پرستان می‌رسد

بشنوید این شرح هجران بشنوید
بانی نالنده همدستان شوید

آغاز می‌شود در موسیقی ایرانی نیز شعری شناخته شده‌است. این اثر نخستین‌بار از سوی محمدرضا شجریان در مایه بیات ترک خوانده شد و سپس محمدرضا لطفی آن را در مایه شوشتری در چاووش چهار با صدای شهرام ناظری استفاده کرد.

لطفی همچنین این مثنوی را در قطعه ماهور با صدای ناظری استفاده کرد. قطعه‌ای که بعدها شجریان در آلبوم چاووش 6 و در همین دستگاه(ماهور) به جای این شعر غزلی دیگر از سایه را با مطلع:

‌زمانه قرعه نو می‌زند به نام شما
خوشا شما که جهان می‌رود به کام شما

مورد استفاده قرار داد. این مثنوی بلند این گونه به پایان می‌رسد.

سینه می‌جوشد ز درد بی‌زبان
ای نوای بی‌نوا نی را بخوان

نی حدیث حسرت و حرمان ماست
نی دوای درد بی‌درمان ماست

نی خبر دارد از آن باران که ریخت
آشیان لک لکی از هم گسیخت

نی خبر دارد از آن گم کرده جفت
آهوی کوهی که جز در خون نخفت

نی خبر دارد ز اشک پهلوان
دشنه در پهلوی سهراب جوان

نی خبر دارد از آن مردان مرد
خون‌شان گلگونه رخسار زرد

نی خبر دارد ز درد ا شتیاق
سینه های شرحه شرحه از فراق

بشنو از نی چون حکایت می‌کند
از جداییها شکایت می‌کند

این مثنوی به قدری معروف شد که بخش‌های زیادی از آن به صورت کپی تکثیر و دست به دست می‌شد تا به امروز که شخص شاعر به ویرایش و پیرایش آن همت گماشت و آن را در 136 صفحه انتشار عمومی داد.

انتشارات کارنامه اسفند ماه گذشته مجموعه‌ای از اشعار در قالب شعر نو هوشنگ ابتهاج سایه را با عنوان تاسیان به بازار کتاب عرضه کرده‌بود.

انتشارات کارنامه همچنین پیش از این مجموعه غزل‌های سایه با عنوان « سیاه مشق» و نیز کتاب «حافظ به سعی سایه»  را هم  انتشار عمومی داده بود.

کد خبر 18704

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز